.Net
Ska gå över till .Net på jobbet. Vet dock nada om .Net. Någon som kan tipsa om någon bra sajt/bok för nybörjare?
Oskar
För det första behöver ni bestämma er vilket språk ni tänker använda. C# eller VB.Net är vanligast. "Proffsen" kör oftast C#, men VB.Net har ju fördelen att det är likt VB.
Bygger ni webbapplikationer eller windows-program?
Mvh // Johan

Jag lärde mig .net i VB och det uppfattar jag som negativt då alla jobbannonser säger "vi vill ha C#".
WROX har bra böcker
"Professional ASP.NET 2.0 Security Membership and Role Management (Wrox, 2006)"
och
"Wrox - Professional ASP.NET 2.0 - 2006"

#1 Jag gissar arr det är VB men jag är osäker. Och det är webbapplikationer vi ska bygga.
#2 Ok, tack för tipsen!
Oskar
Ska ni lära er från början och inte har så mycket kunskap om något av språken redan skulle jag rekommendera C#.
Mvh // Johan

Jag tror inte att det är någon skillnad idag mellan C# och VB
Har nyligen installerat nya .NET 2005 och ser att dom flesta skillnaderna/begränsningarna som fans mellan C# och VB är borta.
Men vist det låter finare med C# än med VB ;)
// kari

Enda skillnaden är väl egentligen HUR man skriver dvs syntaxen.
Teknisk är det kanske ingen större skillnad, men på arbetsmarknaden är det rätt stor skillnad. VB ses som hemmapularspråket med C# är "på riktigt".
Finns generics med i VB.Net också?
Mvh // Johan

Ähh.. C# och VB ÄR hemapularspråk. Ska man lära sig något där man inte alltid måste bygga allt på nytt hela tiden så ska man använda Java.
---

Ser ut som att det blir C#…eller inte…för det blir nog Google Toolkit istället…och det innebär väl java?
Oskar

Ja jag tror detär java. http://code.google.com/webtoolkit/
Jag jobbar med Java men hade jag fått välja så hade jag ägnat mina dagar åt att skriva i C# eftersom jag anser att det är ett mycket vackrare språk. Saknar nästan dagligen features som finns i C#/.Net …
Bra C#/.Net böcker:
Professional C# (Wrox)
Applied .Net framework (MS Press)

#13 Vackrare språk håller jag defenitivt inte med om, Properties, Events !? och Operatorer. C# är fullt av socker, så mycket socker att det blir lite sliskigt. De gånger som jag håller på med C# så saknar jag dagligen features som inte finns i .Net.
Det märks att det finns mångdubbelt antal utvecklare för Java genom att det i princip alltid finns biblotekt för precis allt. Dessutom så ligger alltid .Net varianterna av bibloteken några versioner efter hela tiden.
En tredje aspekt är utvecklarverktyg, det finns inga gratis eller betalversioner av .Net utvecklingsverktyg som är värda att slösa diskutrymme på. Jämför med Eclipse, IntelliJ…
---