Datorhaveri!
Har fått ett litet probelm med min dator, när jag startar upp den så stannar den vid första steget där man kan välja om man vill gå in i BIOS. Men det går inte att gå vidare på något sett. Kan det vara Startknappen som har hängt sig. Både den gröna lampan och den Oranga lyser, den oranga ska bara lysta när datorn arbetar. Men nu lyser den hela tiden.
Det kan väl inte vara hårdisken som har krashat, då kommer det väl upp en fel kod?
Testade slänga i XP skivan, men det hände inget.
Någon som vet vad det kan vara för fel och vad man kan göra åt det?
Mvh Ola
I BIOS kan man ställa in om datorn ska boota på CD. Det kan ju vara det första att testa.
Annat som skulle kunna vara fel är att bootsektorn på hårddisken är paj, men om den inte bootar på CD trots rätt inställning i BIOS tror jag inte det är det.
När datorn startar brukar den ge ifrån sig ett pip. Dessa pip varierar om fel uppstår. Det kanske kan vara värt att lyssna efter också.
Mvh // Johan

Grejen är det att man inte kommer in i BIOS över huvudtaget, den stannar där man kan trycka på DEL för att komma in i bios. Det hörs ett pip när den ska starta, sen kommer den sidan upp, sen är det stopp.
Mvh Ola
Då låter det ju som ett hårdvarufel. Du får nog lämna in den på service.
Mvh // Johan