Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1824 ggr
radera
2008-09-27 22:54
0

Menyprogram till Mediacenter?

Har fått ett s.k Mediacenter som jag nu satt i en hårddisk i av en släkting som den krånglat för.

Felet är det att den inte hittar filerna som man lägger in på håddisken.

Det verkar som om själva programet som ska mappa filerna osv saknas.

Går detta att lösa? Finns det ngt program som man kan använda sig av?

Det enda jag kan få fram av vad som står på skalet är att modellen är "POCKET X-DIV 35".

Har även googlat lite men utan framgång.

johan
2008-09-28 13:29
0

Är det alltså en dator med Windows Media Center, eller vad är det för mediacenter du pratar om?

Mvh // Johan

radera
2008-09-28 14:07
0

Det är ett mediacenter som är som en extern hårddisk. Ingen dator utan en extern hårddisk med lite mer utgångar bara.

Kaj
2008-09-29 13:14
0

Om det är Windows Media Center så kan du via Alternativ, Setups ändra vilka mappar som skall övervakas.

Du kan även gå in i Windows Media player (vanliga WMP spelaren) och där ange vilka mappar som skall övervakas.
Windows Media Center är egentligen bara ett skal ovanpå Windows Media Player som Microsoft gjort en del tillägg till (typ TV tablå, inspelning på utsatta tidpunkter mm.).

radera
2008-09-29 20:24
0

Det enda jag kan få fram av vad som står på "skalet" är att modellen är "POCKET X-DIV 35".

Det är ingen dyr pryl utan jag tror mer att det är ngt billigt.

Jag kan komma in i en seput meny men jag kan inte på ngt vis hitta filerna som jag lagt in på hårddisken.

Inkanyezi
2008-09-30 15:52
0

Har du bruksanvisningen till den där apparaten, där kan du säkert hitta en del svar på dina frågor.

Du skrev att hårddisken hade krånglat, så felet kan ju ligga där. Går det överhuvudtaget att läsa filerna på hårddisken, exempelvis om du kopplar in den i datorn?

Du nämner inte vad det är för hårddisk, om det är en intern som du har stoppat in eller om det är en extern som du har anslutit med USB. Jag antar att det är det senare. Mediacenter av den här typen kan oftast spea vissa filformat; ex. jpg, wav, mp3, wma och en del annat. Och så brukar de ha inspelningsmöjlighet i mpeg-format. Andra filer brukar inte ge sig tillkänna i mediacentret, men om det är kopplat till en dator ska man kunna se alla filer på skivorna som är anslutna.

Mediacentret kan med sitt firmware troligen bara läsa skivor som har formaterats med ett visst filsystem, exempelvis FAT32. En del mediacenter kan byta firmware och filsystem, men du måste gå till manualen och tillverkarens hemsida för att se vad som kan göras och hur. Om din hårddisk har ett annat filsystem, exempelvis ntfs, så kan mediacentret inte se hårddisken annat än i setupen, och allt som kan göras därifrån är förmodligen att formatera den till filsystemet som mediacentret använder.Om det är rätt filsystem så ska mediacentret hitta allting som är mpeg och en del andra mediafiler.

Den säljs under olika märken, och jag hittar massor med länkar på spanska med märket Woxter. Däremot hittar jag ingen manual där; det skulle säkert underlätta om du har den.

radera
2008-10-08 01:09
0

Jag har bruksanvisningen men det visar bara att det är en riktigt billig variant då jag ej kan läsa mig till det pga. riktigt dålig bruksanvisning.

Det går att läsa filerna om jag kopplar den till datorn via usb, men ej om jag kopplar den till endast dator skärm eller tv.

Hårddisken är en ny maxtor 200 G som är inkopplad vi kablage som ser likadant ut som i en extern hårddisk kabinett i princip. Den är även formaterad FAT 32.

Spelaren ska klara xvid osv. det är även en del av filerna jag prövat men hittar som sagt ej som om den är kopplad till dator skärm eller tv.

Samma gäller här, Woxter är det jag fått fram och den ser precis likadan ut som på den hemsidan, bara att min är svart.

En fråga som jag inte ens vet om jag ställer rätt såhär på slutet är att kan det ha ngt med s.k jumprar att göra?

Inkanyezi
2008-10-08 12:19
0

Nej, några jumprar ska inte vara inblandade när man kopplar ihop USB-enheter. Hårddisken ska normalt stå som master alltid; det blir samma resultat om den står som CS.

Det kan vara något strul med den firmware som ligger i spelaren, och det borde finnas firmware att hämta på nätet och instruktion om hur den läggs in. Tyvärr är det ingen garanti för att man alls får igång grejerna efter att ha skiftat firmware, men om den inte funkar nu så funkar den kanske inte sämre sen…

Det kan bli knepigt att hitta rätt firmware till ditt mediacenter, eftersom det inte tydligt signalerar sin härkomst. Det är ett vanligt problem med udda hårdvara. Ibland följer det med en cd-rom med hjälpprogram och firmware.

radera
2008-10-09 18:24
0

Tyvärr följde det inte med varken cd-rom eller hjälpprogram. Det är ju helt onödigt att låta en sådan här sak bara ligga och skräpa pga. av ett litet strunt fel.

Det finns alltså ingen mjukvara som skulle vara kompitabel med detta s.k mediacenter som är oberoende utav vad det är för märke osv på hårdvaran? Typ som ett program eller liknande som man lägger direkt på hårddisken?

Här är iaf manualen till spelaren:http://warenhandelshaus.com/Produkte/cardreader/downloads/manual.pdf

Inkanyezi
2008-10-09 18:33
0

Nej, oberoende av hårdvaran kan det inte vara, eftersom det är på hårdvaran det ska spela. Hårddisken är en standardhistoria, men det finns ett moderkort därinne med åtminstone en enkel processor, men troligare en mediaprocessor som sköter alla funktioner. Och så finns det ett BIOS som ska se till att starta systemet när strömmen slås på. I BIOS finns firmware, som eventuellt läser in program från hårddisken, och det är det programmet som brukar finnas på en cd-rom som följer med såna spelare. Utan den kan man ju försöka hacka den själv… Inte det lättaste.

radera
2008-10-09 19:20
0

Det står att det ska finnas med en cd i manualen, men det fanns det inte varken när jag fick den eller när den tidigare ägaren köpte den.

Detta är manualen som finns med:

http://warenhandelshaus.com/Produkte/cardreader/downloads/manual.pdf

Den fungerar ju som sagt, den startar upp och allt sådant, man kan komma in i setup menyn men man kan inte hitta några filer.

Inkanyezi
2008-10-09 21:02
0

Det ser ut som om du behöver filen FRDMP05C.rom som du kan hämta på nätet. Googla på FRDMP05C.rom så hittar du den. Efter att du har kopierat in den filen ska mediacentret dateras upp nästa gång du startar.

radera
2008-10-09 21:31
0

Har misstänkt detta innan men har inte lyckats hitta den filen och ladda ner utan att vara medlem på sidan, hur gör jag?

radera
2008-10-11 21:01
0

ingen som vet hur jag kan få tag i den filen utan att behöva betala för den genom att bli medlem på ngn sida?

googlar men utan resultat att hitta ngnstans att ladda ner den..