segt
Jag har en dator på ca 4månader. Bärbar med vista.
en kompis nämnde att vista är rätt dåligt och gör hela datorn segare. Stämmer detta?
Min dator är extremt seg vilket den inte borde vara.
Hur fixar jag det. Börjar bli störande att datorn bara blir värre och värre.
Fick hem från lagning i förr går och fungerade då jätte bra. men några timmars användande är det seg.
Tankar inte.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

har du antivirus program? annars kanske du fått ngt slags virus som segar ner den.
vad har du för bredband? sitter ni fler på samma bredband där andra i nätverket tankar?
Jag kör Vista sedan ett år, inga problem.Man kan diskutera nödvändigheten av Vista. Men har du en 4 månader gammal såskall den vara optimerad för Vista. Några frågor;
Vilken version av Vista har du?
Hur mycket minne har du?
Kör du IE8 beta ta bort det.
Testa Firefox om den går bättre.
Som radera skrev har ett aktivt antivirus, gör en sökning.
Är den alltid seg eller bara på internet?
Ja jag har norton så virus är det inte. vet inte vilken vita jag har tyvärr. ska kolla upp när jag kommer hem.
bara jag som sitter på internet. kör bara firefox. haft strul med ie på andra datorn. så jag fösöker undvika det. men hörde via en kompis att vista tar ram och hd utrymme. segar ner datorn.
är det vanlig?
Norton är ett känt "segar-ner-datorn"-antivirus men det brukar vara lika från det du startar datorn tills du loggar av dvs. ingen gradvis försämring.
Man kan alltid få in virus även fast man har antivirus igång. Antivirus gör det dock mindre troligt att du får in virus om man fortfarande är försiktig med vad man tar ner och öppnar(scanna innan) och uppdaterar såväl antivirus som version av antiviruset(dvs något som var bra år 2003 är kanske inte är så bra numera…).
Vista tar RAM-minne iaf som jag förståt det då Vista förladdar några av dina vanligast-körda-program i förväg så att det skall ta kortare tid att starta dem. Huruvida det eg. slöar ner datorn kan jag inte svara på.
Föreslår du scannar datorn med följande:
zickan Du har en bärbar dator. Har du sån där dongel eller vad dom kallas, den där lilla dosan, eller simkort insatt direkt i datorn när du surfar på nätet.
Jag har simkort (men ska även gälla med dongel) i min och en förklaring jag fick av telia. (kanske bara bortförklaring från deras sida) men det dom sa att hastigheten kan gå ner om många i närheten surfar samtidigt. Gäller nog inte överrallt i landet utan beror väl på utbyggnad av mast.
En annan sak jag läste på ett annat forum när det gäller den sortens mobila surfande. Var en som hade bäst mottagning och bra hastighet när den satt på en speciell plats i hemmet.
På datorn har jag vista och inga problem mer än att surfhastigheten går ner lite emellanåt.
Finns två andra saker som kan sega ner datorn.
Ena gäller bara internet. Vet inte om det gäller alla it-leverantörer men gäller i alla fall telias mobila. Telia har ett tak på hur mycket man får ladda hem på en månad. Kommer inte ihåg om det är 3mb eller 3gb Vilket som, när man nått det taket så sänker dom hastigheten på mobila bredbandet. Men det nollställs vid månadsskiftet. Att surfa som vanligt med att läsa, skriva och kika på filmer på nätet går bra men det gäller just hur mycket man laddar ner till sin dator av tex filmer och musik.
Den andra drabbar både surfandet och annat användande. Om datorn blir för varm så kan det bli segare. Så vart har du din bärbara när du använder den. I knät, på sängen, på soffan eller på nån plan yta som tex ett bord. Man kan ha den i knät eller på nåt annat mjukt men då får man se till att man har den står på en bricka eller nåt så att den får luft runt sig.
Datorn är 5 mån gammal lika så alla program som ligger på den. Allt är 2008.
Jag har bara norton nu för att jag fick tillbaka datorn ifrån lagning för bara någon dag sedan. Annars kör jag nod. Men samma problem där.
Jag har 3g med dosa. Men det spelar ingen roll. Hastigheten här på landet är inte topp och vissa rum är bättre. Men det hjälper inte om den är på max när man sitter i sthlm. Ändå segt. Datorn står oftast på vardagsrums bordet om jag inte har med den. Då står den på vad man har tillgängligt. Oftast på dator väskan.
Även segt när man kopplar in kompisens fasta nät. Satt på det i helgen och det tar ändå rejäl tid att ladda och komma in på sidor på internet.
kanske jag har några inställningar fel?
Har så jag inte sparar konversationer ifrån msn eller annat från internet på datorn under speciellt längre tid.
Jag skulle gjort en ominstallation med formatering, du borde ha en recoveryskiva. Helst plocka bort Norton och köra Nod istället.
jag ska som sagt ta bort norton igen. varit ute och rest så jag har inte haft möjligheten. men det hjälper inte med nod. hade det innan jag skickade in daorn på lagning för att jag satte knytnävan på datorn och dödade hdd. vilket jag nu gjort två ggr för att internet varit segt.
5 månader då har du garanti. Hjälper inte en recovery, lämna igen burken
Jag har ju redan lämnat in den 2 ggr utan något förbättrat resultat.
De som reparerade den vägrar ju att ta bort norton så det får man göra själv. Men funderar på att ta bort vista helt och installera xp istället.
Om den är så seg skulle jag vända mig till nån konsument tjosan. 5 månader och Vista, så bör den vara någorlunda optimerad. Min är 3 är och optimerad för XP. Fungerar kalas, jag kommer dock att uppgradera minnet 1024 är lite lite.
Skulle fortfarande vara kul att se dina specifikationer.
Du kanske helt enkelt är som jag, mer känslig mot seghet än folk i allmänhet. Nästan alltid när jag skrivit till olika forum om att något är segt, får jag svar som att ”jag kör samma OS som du och det är inga problem och bla bla bla” och det brukar oftast visa sig att det är helt riktigt: Det är inga problem för DEM, men för mig, för jag har högre krav helt enkelt. Jag tolererar inte att det tar en hel sekund att öppna en mapp, exempelvis. Det ska bara säga pang och så ska mappjäveln vara öppen, punkt. Okej, det behöver inte säga pang, men du fattar…
Så det är inte alls säkert att du har något fel i din dator. Du kan ju alltid prova med ett annat operativsystem. Går det ruskigt fort då, kanske man kan misstänka Vista… Går det segt även efter installation av annat OS, kanske det är något hårdvarufel, men du hade ju just fått hem datorn efter reparation, i och för sig.
Ett tips bara, om du vill prova ett annat operativsystem: Prova INTE Puppy Linux, för då kommer du att tycka att allt annat är ursegt sedan, och tyvärr är ju Puppy ganska primitivt och trist, förutom att det är rusktigt snabbt, som sagt… Jag sket nästan på mig första gången jag testade… (Nej, det är klart att jag inte gjorde, men det är kul att överdriva).