80-talstypsnitt
Jag vet inte om det egentligen har med datorer att göra, i och med att det inte var så vanligt på 80-talet, men det kanske finns någon som kan hjälpa mig?
Jag håller på och skriver ihop en inbjudan till en 80-talsfest och undrar om det finns något typsnitt som var typiskt på 80-talet. Någon som vet vad exempelvis tidningen OKEJ använde?
/Miryame

Okej blandade typsnitt lite grann men hade väldigt ofta teckensnitt utan seriffer, alltså samma sort som oftast brukar visas i webbläsaren. En av de vanligaste är Arial.
Tidningsfolk kanske vet om det fanns något mode i typsnitt under åttiotalet, men min uppfattning är att det inte har varit något direkt mode. Åttiotalet var det decennium som datorer och DTP slog igenom, och under den tiden var det väldigt många som var okunniga i typografi som gjorde tidningar, bland annat Okej. Värst blev det kanske under nittiotalet, och först nu, en bra bit in på tjugohundratalet börjar man kunna se god typografi i publikationerna igen.
Som regel fungerar teckensnitt utan seriffer bra till rubriker, och de är bra när man ska läsa från skärm, men de är mindre bra i liten text på papper eller på löpande text. I löpande text på papper brukar man föredra seriffer, som exempelvis Times Roman, som finns i flera varianter. Ett annat vanligt och i mina ögon snyggt teckensnitt för löpande text är Garamond.
Så fundera inte på åttiotalets typografi för dina kort; under åttiotalet gällde samma typografiska regler som idag eller för femtio år sedan. Gör snygga kort med vettig typografi. Såvitt jag vet finns inget specifikt snitt för Okej annat än i deras logga.
På ett inbjudningskort kan man köra helt utan seriffer om man vill, det är OK på ett kort. Annars är det många som vill ha något av alla de teckensnitt som ser ut som om det vore handskrivet, och det var poppis också på åttiotalet.
Var inte handskrivet mer 90-tal? Precis som du säger, folk exprementerade friskt vid datorernas ankomst till "vanligt folk".
Men visst går det mode även i layout och typsnitt?

Jo, bland vanligt folk kom det snarare på nittiotalet, eftersom det var ytterst få som hade de möjligheterna hemma. Men bland tidnings- och framför allt tidskriftsfolk var den stora DTP-boomen redan på åttiotalet. Jag körde Ventura Publisher före 1990, och om jag minns rätt så hade tryckerierna redan då Quark Express och använde MacIntosh. Men att det fullständigt hämningslösa typografianvändandet skulle ha läckt över till sådant som bjudningskort osv, det kom nog först med att man kunde använda Windows och skriva ut med bläckstråle. Under åttiotalet gick man nog fortfarande till ett tryckeri för att få bjudningskorten och de gjordes antagligen efter en av de många mallar som fanns där.
Och yrkeskunskapen hos tryckarna gick väl till stor del förlorad under nittiotalet när ingen längre efterfrågade de tjänsterna. Jag har mitt eget lilla hatobjekt i tidskriften Cap & Design som under lång tid har representerat det allra sämsta som man kan hitta inom typografin. Det var under åttiotalet som det blev högsta mode att sätta text i bilderna, ett ofog som fortfarande florerar på många håll.
Och där kan man nog spåra "mode" i layout, men när det gäller typsnitten är modesvängningarna inte lika abrupta. Vi använder fortfarande typsnitt från artonhundratalet och de vanligaste kommer åtminstone från tidigt nittonhundratal. Mycket få teckensnitt har skapats på senare tid och såvitt jag vet har inget av de nyare hittat så långt som till att bli modetrend.

på internet finns allt :-)
Här är någon som lagt upp en massa OKEJ tidningar från 80 och 90 tal

Layout och typsnitt diskuterades på allvar när man skulle trycka något på 80-talet. Times, Helvetica och Optima rekommenderades. Optima klassades som ett lite modernare typsnitt. Det var faktiskt riktigt snyggt.
Nu sökte och upptäckte jag att jag inte har Optima