Avinstallera D-link ?
Jag har nu bytt ut min gamla trilsaknde D-link router till en Netgear.
Men…..visst måste jag avinstallera D-linken på något sätt….eller ?
Jag har provat med D-linkens CD som följde programmet men där finns ingen avinstallation.
Hur gör jag ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Tror faktiskt att det bara ska vara att byta. En router är ju inget program som ligger på datorn.
Netgear har en smidig installationssida som du fixar allt via. Skriv in 192.168.1.1 eller 192.168.1.2 så får du hjälp steg för steg att konfigurera allt och sätta passwords etc. Följ bara anvisningarna som kommer vartefter, det är inga krångligheter alls med Netgear, tycker jag personligen.

Stämmer;
Routern innehåller en DHCP-server, som delar ut interna IP till datorer som man ansluter. Det är routerns huvudsakliga uppgift förutom att sköta trafiken. Datorn är inställd att hämta en IP hos routern när man har använt en router, och det är bara att skifta till en annan router; inga inställningar att göra i datorn, men man bör göra vissa inställningar i routern som man kommer åt via dess IP.
Routern visar upp en webbsida med alla inställningar man kan göra, och det man absolut ska göra är att byta ut lösenordet för administratören av routern. Man kan skriva lösenordet som man väljer på en etikett som man sätter på routern så gör det inget om man råkar glömma det. Använd ett säkert lösenord, med minst tre olika sorters tecken och hyggligt många bokstäver. Det är inte någon stor fördel att använda vanliga ord, bättre med nonsens, men om man vill kunna komma ihåg det kan man ta ett vanligt ord, använda stor bokstav på någon position inne i ordet och komplettera med en siffra. Då blir lösenordet ganska säkert. Det här gör man för att ingen ska kunna hacka sig in exempelvis via trådlöst nät och ändra inställningarna för brandvägg och annat.
Sedan ska man så klart helst ställa in en vettig brandvägg i routern, men det är lite knepigare, vad ska man tillåta och vad ska man inte tillåta. Jag har min router inställd så att alla som ansluter via trådlöst kan komma ut på Internet men inte in i mitt lokala nät. Jag godkänner alla för att ansluta trådlöst. Om man vill vara ensam om att använda sin förbindelse kan man ställa routern till att bara godta vissa hårdvaruadresser (nic) som man kan få fram genom att titta på egenskaperna för sitt nätkort.
Tack för hjälpen.
Nu ska jag försöka. Om det kniper återkommer jag.
Sorg är kärlek som blivit hemlös