Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1759 ggr
Staffan
0

Fildelning...

Nedanstående citat är hämtat ur en artikel på IDG.se:

"På måndag nästa vecka ska skivbranschens förening Ifpi informera om skärpta åtgärder mot illegal fildelning, eftersom Ifpi inte ser några tecken på minskning." (länk)

Jag undrar hur det här med fildelning kommer att sluta. Vem tror ni kommer att få ge sig?

Mvh // Staffan

johan
0

Alla vill uppenbarligen att det när någon annan som ska betala.

Jag tycker iaf att det är bra att inte Internet-leverantörerna lämnar ut personuppgifter på AntiPiratByråns begäran.

Mvh // Johan

charlie
0

Jag tror på att man kommer att kunna köpa eller prenumerera på alla typer av media och att det kommer bli vanligare och vanligare.

Prenumeration för sådant som TV-Serier och Podcasts (Video och Radio).

Köpa för filmer och musik.

DRM kommer vara sättet att skydda media. Fildelning kommer att krympa i takt med att man får möjlighet att lagligt införskaffa sig innehåll på ett smidigt sätt (varför ska man behöva gå till en affär?).

---

manpeace
0

Nu är det ju inte riktigt klart med att Antipiratbyrån FÅR registrera IP adresserna. Vad PUL kom fram till är att de får ett undantag att göra det utan att först meddela personen i fråga OM det är svårt eller omöjligt att kontakta personen och fråga om ett medgivande till att man loggar personens IP nummer. I program som DC++, KaZaa, LimeWire finns ju en funktion att sända privata meddelanden till användare. På en direkt fråga till PUL folket (efter deras beslut att Antipiratbyrån fick ett undantag till detta) om denna funktion inte borde användas innan man börjar logga IP nummren svarade dom typ: "Oj det visste vi inte, om det funkar så så borde man nog först använda den funktionen"

I beslutet om undantag ingick även att Antipiratbyrån först måste varna en fildelare innan man vidtar rättsliga åtgärder. Detta skulle i så fall göras via Internetleverantörerna. Nu har Internet leverantörerna har även ställt sig tveksamma till om dom kan eller ens får göra detta med tanke på PUL och integreitetsskyddet.

AktieTrader
0

Jag läste det om meddelandeskyldigheten. Det blir ju kul om de skickar meddelande i DC. Undra hur många sekuder det dröjer innan ABP's ip är spärrat Skrattande

Själv har jag haft två vita veckor, inte laddat ner ett smack.

johan
0

Jag tycker det fungerar så himla dåligt nu när allt fler har ADSL. Riktigt dåliga nedladdningshastigheter och från hubbar med många fiberbesökare så är man inte längre välkommen.

Mvh // Johan

Erik
0

Jo, bristen på uthastighet för ADSL-anslutningarna är ett klart "problem". ;)

Vad gäller antipiratbyrån och upphovsrättsindustrin så tycker jag nog att de är ganska fåniga. De klagar som ***, försöker införa extraskatter på lagringsmedia som skall tillfalla dem och vägrar i princip kategoriskt att komma med alternativ!

Jag tror, som Charlie, att hyffsade betalalternativ skulle minska piratkopieringen drastiskt. Det lustiga med filmpirateriet idag är att det finns två drivkrafter. Den ena är att slippa betala, den andra är att det ofta är ett överlägset lättare alternativ än lagliga sätt att få tag i filmer eller musik. Hur sjukt är inte det? =)

johan
0

Ja precis. Om t ex SF AnyTime kunde ha lika mycket film som exempelvis BraFilm.com och att de kunde visa dom samtidigt som de går på bio i USA skulle jag gärna betala 80:- för att hyra den som man gör med andra filmen på SF AnyTime.

Nu är det dock så litet utbud och så gamla filmer att det inte känns motiverat betala 50:- för det. Men det är en så bra idé, snygg tjänst och användbar - om de hade haft bra filmer och rätt pris.

När jag laddar ned film är det framför allt för att jag inte orkar vänta på att den ska komma upp på svenska biografer.

När jag laddar ned musik är det för att 200:- för en skiva är för dyrt.

DVD-filmer köper jag oftast när de kostar under 150:-, vilket de flesta inte helt nya filmer gör.

Mvh // Johan

charlie
0

Jag tror att utbudet är av helt avgörande faktor. Samt att man inte behöver leta runt i olika "shoppar" för att hitta det man letar efter.

---

manpeace
0

#5 Johan - gå in på maximum speed hubbarna. De spärrar alla som inte har minst 10 mbit och där brukar jag ofta komma upp i mellan 10 80 mbit per sekund för några av oss där har även 100 mbit linor.

några bra hubbar är:

maximumspeed10mbit.no-ip.org - tror dom kräver 10 gigabit i udelat

bbb.ancient.se - kräver 80 gigabit utdelat - jobbar ihop med maximum speed folket - bästa hubben tycker jag

manpeace
0

Ok har ni kolalt in http://www.allofmp3.com/ Här kan ni ladda ner låtar för under 1 krona styck. Vissa låtar från de senaste släppen kan kosta lite mer men inte mycket.
Ett exempel Frans Ferdinan - You Could Have it So Much Better, där kostar varje låt du vill ha mellan 0,06$ - 0,10$

man kan anmäla sig som medlem och får då automatiskt ett konto där dom sätter in typ 10 spänn eller nåt så man kan testa. Gillar man sedan läget är det bara att ladda sitt konto med pengar och börja tanka ner.

detta gör det enkalre att ladda hem en massa låtar, mixa ett eget album eller vad man nu vill för runt 10-20 spänn.

kostnaden är beroende på vilken kvalitet du väljer att tanka hem låten i. Du kan själv välja om du vill ha den i 128 bit eller 360 bit osv. Dina valmöjligheter är stora.

Jag har testat och det funkade utmärkt. Tog hem Greendays senaste American Idiot (låten alltså) och den kostade mig 1krona 23 öre.

kari
0

# 10. Någon har tydligen fattat vad framtiden handlar om, låga priser stora volymer. 1 krona för en låt är ok och 10 för en film. Mera skall det inte kosta. Med dom priserna så struntar man att piratkopiera. Jag tror att utvecklingen hamnar där inom en snar framtid. Vi kommer at köpa musik och filmer som aldrig för och alla parter blir lyckliga till slut.

// kari

Staffan
0

Bevismaskinen

Mvh // Staffan

mans
0

#10 Enda nackdelen är att ryska maffian sitter med ditt VISA-kortnummer sen. :)

Asmodean
0

Det är inte direkt någon fara. Jag har använt (eller snarare, haft konto hos) allofmp3 i 3 år nu =D

Stefan
0

Jag tror att tv-bolagen kommer vara de som kommer vägleda film och musikbranschen in i framtiden. Vad jag menar är att vi snart kommer att kunna ladda ner avsnitt av tv-serier för en billig penning med bra kvalitet och i princip samtidigt eller strax efter det sänts på tv. Precis som de idag tjänar enormt med pengar på att sälja dvd-boxar med både gamla och nya tv-serier kommer detta bli en guldgruva. I slutändan kommer det vara bra för alla parter, vi konsumenter kommer kunna titta på de tv-serier vi vill, när vi vill, var vi vill samtidigt som bolagen kommer dra in pengar som kommer finansiera kommande projekt.

Erik
0

#15 - Det hoppas jag verkligen. Jag gillar av någon outgrundlig anledning TV-serier, men inget medium lämpar sig så dåligt för att se dem som TV:n. Jag menar, allvarligt: ett avsnitt i veckan? På bestämd tid? Det är ju typ omöjligt att följa en sänd serie. Brukar istället ladda ner hela säsonger när de är klara, men skulle det finnas en prenumerationsvariant där man kunde ladda ner de nya avsnitten skulle jag nog nappa.

Som det är nu är ju dessutom det enda sättet att se nya serier att piratkopiera. Lustigt att de blir förbannade när de inte ens erbjuder ett dyrt alternativ. =)