Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 805 ggr
fredrik_j73
2006-09-18 11:54
0

Databaser

Hej!

vill lära mig att bygga databaser och undrar om det är någon som vet vart jag förslagsvis skall börja. någon sida att rekmmendera med info om och hur.. o.s.v.

tack i förhand,

fredrik

kari
2006-09-18 12:16
0

Om du har MS office så kan du använda Access.
Lättare kan det inte bli. Det finns bra böcker om
hur man använder Access. Även hjälpen är mycket
omfattande och användbar.

// kari

fredrik_j73
2006-09-19 11:57
0

Tack, skall kolla!

Kan man även använda sig av access för databaser om man bygger hemsidor?

Vh,

Fredrik

johan
2006-09-19 12:01
0

#2: Det går alldeles utmärkt att använda Access för hemsidor. En fördel med Access är att det bara är en fil, så det är enkelt att driftsätta.

Access har en del konstigheter i sig, t ex att sk "joins" alltid blir helt crazy. Sedan får man ofta helt irrelevanta felmeddelanden som inte säger så mycket. T ex så säger den alltid att man saknar en parameter bara man stavat fel på ett kolumnnamn t ex.

Mvh // Johan

johan
2006-09-19 12:03
0

Det kan kanske vara värt att titta på SQL Server 2005 Express också. Den är gratis och kan också vara filbaserad om man vill.

ASP.NET har lika bra stöd för SQL Server som för Access, men personligen tycker jag det är mindre frustrerande att jobba med SQL Server.

Även MySQL är gratis och väldigt populär. Jag kan dock ingenting om den och kan inte uttala mig så mycket. Generellt så kan man väl säga att PHP eller Java-utvecklare gärna kör MySQL, medan ASP.NET-utvecklare hellre kör SQL Server.

Mvh // Johan

xarfez
2006-09-19 15:46
0

asp.net kan likagärna köra mysql, finns inga egentliga bekymmer.

som nybörjare skulle jag välja access, men mysql om du ska ha en kraftfull site.

fredrik_j73
2006-09-19 21:01
0

Tack för alla svar!

Nu har jag lite riktmärken att gå efter.

Vh,

Fredrik

Zpookey
2006-09-19 22:10
0

Vill du börja med något lättsmält som går att göra hyfsat snyggt grafiskt så kan du testa Filemaker.

http://www.filemaker.se/fm/stage.htm

johan
2006-09-20 00:15
0

FileMaker är väl dock inget att programmera mot. Jag har då inte sett några providers för filemaker till asp.net.

Mvh // Johan

modmaker
2006-09-20 01:01
0

Plattformen tycker jag är mindre intressant. Visst är Access ett bra insteg, speciellt för att grafiskt kunna se "tänket" när man designar en databas.

Annars tycker jag första insteget är att lära lite grunder i SQL (Structured Query Language) . kan du det kan  du i princip sedan använda vilken databas som helst.

johan
2006-09-20 11:40
0

#9: I princip alla databaser har väl ett bra GUI nu för tiden. Att jobba med tabeller, relationer och index är mycket mycket tydligare i SQL Server Management Console än i Access.

Men jag håller helt med dig om att lära sig SQL-syntaxen är en bra start.

Mvh // Johan