Word / OpenOffice
Det här undrar jag lite över….
En bekant skriver ofta sina brev i Word och skickar via Outlook, vilket jag nu prövat att göra med OpenOffice (har inte Word).
Men med OpenOffice bifogas filen och måste öppnas när den kommit fram. Brevet visas alltså inte automatiskt när den kommer fram, som det gör med Word.
Har jag missat något eller finns inte samma funktioner i dom båda programmen?
Ps. Jo, jag har Outlook Express att använda, men ville testa om OpenOffice kunde vara ett roligare alternativ kanske.
Microsoft Outlook
Microsoft Word
Ser du någon gemensam nämnare?
Jag vet inte, för jag har aldrig haft Outlook och jag använder inget från Microsoft över huvud taget (inget av deras program är ju ”Multi platform”, som bekant), MEN man kan ju anta att Microsoft gjort vad de kan för att deras egna programvaror ska lira så bra som möjligt ihop. Använder du då något program som någon annan skapat, och som knappast har någon som helst insyn i Microsofts hemliga dokument, så lär ju vissa saker vara mer eller mindre omöjliga att åstadkomma.
Här kommer några följdfrågor dock:
Brevet som du skriver, kan mottagaren öppna det över huvud taget med Word? I så fall har jag nog inga tips. Om inte, däremot, så prova den vanliga pajas-lösningen, att låta OpenOffice.org spara i det absurda Word-formatet. Jag tror inte att detta heller fungerar, men har du inte provat, så gör det.

Tycker att du beskriver en normal och säker hantering. Bifogar man en fil (oavsett typ) så förväntas mottagaren få en bilaga och får själv öppna den om han/hon vill.
Sånt som öppnar sig automatiskt, när det sänts som en bilaga, är inte alltid bra. Jag som mottagare vill kunna slänga bilagor oöppnade och olästa. Man kan få mer skräp än önskvärt ibland.
I Outlook och Word finns en funktion som heter koppla dokument där man kan använda Word för att göra personliga massmail och skicka dom via Outlook. Detta kräver att du har båda programmen.
Men det är väl inget som hindrar dig att skriva i Oen Office och sedan klippa och klistra in texten i mailet?
Mvh // Johan

Och klippa och klistra är struntenkelt, Ctrl-A, Ctrl-C, skifta fönster, Ctrl-V.
Tack för svaren allihopa, tror dock att Johan kom närmst i det jag menade. Att båda programmen behövs (och jag har inte Word).
Hade dock helt missat
att det ju går att skapa ursnygga egna mallar i Outlook (med egna marginaler etc). Visste inte att funktionen fanns utan trodde det bara var i Word (som jag ju inte har), så därmed är frågan besvarad och löst. :-)
Har annars hört att OpenOffice.org ska lira bra ihop med Mozilla Thunderbird (eller vad det heter, använder Evolution själv, och knappt det, så jag har ingen koll). Då behöver man varken Word eller Outlook.
#6 Tack men i OpenOffice Write kommer brevet bara fram som en fil (.odt), inte som ett "färdigt öppet brev".
Filerna som kommer fram när vännen har skrivit i Office Word heter "editdata.mso" och öppnas direkt hos mottagaren. Men när jag skickar via Wordpad eller OpenOffice så kommer dom fram som en fil (.odt). Däremot i Outlook Express så skickas mallen precis som den ska till mottagaren och inga filer behöver packas upp för att kunna läsa brevet.
#7 Om OpenOffice.org-filer skulle komma fram som *.mso-filer så skulle de ändå bara fungera i Windows (och kanske i MacOS) och då faller en väldigt stor poäng med OpenOffice.org platt till marken, förutom att det, som någon påpekade tidigare, också KAN innebära en säkerhetsrisk, även om jag själv är ganska skeptisk till överdrivet säkethetstänkande (var det någon som orkade räkna hur många kommatecken jag hade i den meningen?)
Själv skriver jag e-post i ren text, vilket jag tycker har flera fördelar. Dels säkerhetsmässigt, dels behöver jag inte spilla tid på formatering av texten (det är ju oftast innehållet som är viktigast i e-post).
Dessutom använder jag GMail som tillåter viss enklare formattering som brukar räcka rätt bra för e-post, och då behöver jag ju inte använda OpenOffice.org eller något annat ordbehandlignsprogram. Det är ju oftast inte så att man skickar iväg världens avhandling till folk… Och de som inte kan öppna en ODF-fil är ändå för lata för att få läsa mina ODF-filer…