Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3082 ggr
mamma-mu
2008-10-28 13:23
0

Delad scanner

Hur kopplar man enklast ihop en scanner så två datorer kan använda samma. Vi har datorerna i samma rum men ingen koppling mellan dom typ lokalt nätverk. Gärna en enkel och inte så avancerad lösning.

Inkanyezi
2008-10-28 14:36
0

Det finns USB-växlar, så att man kan koppla in skärmen och ställa växeln till den ena eller till den andra datorn. Eventuellt kan man också behöva "könbytare" (gender bender) för att anpassa typen av kontakt.

Jag har en enklare lösning som jag använder; jag har dragit fram en USB-skarvsladd från vardera datorn till samma plats vid kanten under bordet, och där kan jag stoppa in sladden för den ena eller den andra datorn.

Kaj
2008-10-28 17:04
0

idag är det vanligt att routrar har en skrivarport för att dela på en skrivare i nätverket som är kopplade via routern. En scanner borde kunna kopplas in på denna och alla datorer få åtkomst till den. Jag är dock inte helt säker men om det går för skrivare kanske det även går för scanners.

Zpookey
2008-10-28 17:36
0

Det går inte att dela en scanner i ett nätverk om inte scannern speciellt är anpassad för det och det medföljer programvara för det. Vad jag vet så är det bara HP som har någon multifunktions-skrivare med inbyggd scanner som klarar detta…. En vanlig flatbäddsscanner kan man inte dela i nätverk tyvärr…inte ens med router som har skrivardelning.

pentsium
2008-10-28 23:44
0

#3 det är väl bara att installera den på en dator och sedan dela ut det på nätverket som med allt annat.

#0 skaffa en korskopplad nätverkskabel och kör ett lokalt nätverk mellan dem.

Zpookey
2008-10-29 16:06
0

Försök gärna så ska du se att det inte går…du kan inte dela ut en scanner.

Inkanyezi
2008-10-29 17:00
0

Det finns lösningar till det mesta. Det finns ju skrivare med skanner och faxfunktion som man kopplar över nätverket, och det som behövs för att dela en sån är rätt drivrutin. Om man kan göra drivrutin till en bör det gå att fixa en mjukvarulösning för vilken skanner som helst; och Scan Share ser ut att vara en sån. Jag har inte provat, så jag vet inte hur det funkar, men det kan vara en lösning.