Datorladdare
Jo, det är så att min laddare till min bärbara dator har gått sönder.. Och även laddaren till pojkvännens dator börjar gå sönder.
Jag har letat efter laddare, iaf till min dator, men har inte hittat.. Någon som vet var man kan hitta laddare till hp? Och även till compaq?
Oj, gammalt inlägg som ingen svarat på. Har du kollat på Kjell & Company? De brukar (liksom Clas Ohlson och en del andra) ha universalladdare som klarar flera olika märken och modeller. Det är viktigt att spänningen är rätt och att polariteten i själva kontakten är rätt, annars kan det gå åt skogen, i synnerhet om det sistnämnda är fel. Sedan måste laddaren kunna lämna tillräckligt med ström. Kolla vad det står på din originalladdare och se till att du får samma spänning, rätt polaritet och att strömmen är samma eller högre än din originalladdare.
Vet att en del har lite svårt för elektronik och liknande, så jag kompletterar med ett litet exempel, i detta fall min egen laddare till min laptop. Så här står det på den:
INPUT: 100-240V? 50/60 Hz 1,5 A
OUTPUT: 19V= 4.74A
Det viktiga här är det som står efter OUTPUT. Du ska i detta fall ha 19 Volt likspänning och laddaren ska klara av att ge minst 4,74 Ampere likström. Sen finns en symbol som visar vad som är plus och minus. Symbolen visar hur kontakten ser ut framifrån (eller vad man ska kalla det). En prick i mitten och en ring runt. Svårt att sätta ord på det, men jag tror de flesta fattar när de ser symbolen. I mitt fall är det plus i mitten, men det finns alltså de som kör tvärt om också, så kolla noga!
Många universalladdare kan man ställa om när det gäller utspänning. Det är hyfsat viktigt, som jag redan sagt, men det skadar kanske inte att säga det en gång för mycket, att spänningen är RÄTT. I mitt fall: 19 V, inte 19,5 eller 18,5.
Och åter igen då, strömmen: Siffran visar hur mycket ström aggregatet klarar av att ge. Det behöver alltså i mitt fall inte vara exakt 4,74 A, men det ska absolut inte vara mindre. 1000 A? Visst, kanon (men overkill). 4,5 A? Kanske går om man har tur, men varför chansa? Det är datorn som bestämmer hur mycket ström det blir (om aggregatet räcker till, alltså), så även om man väljer ett aggregat på 1000 A (var man nu hittar ett sådant…) så blir det vad det blir, det beror lite på hur datorn är funtad. Strömsiffran på en laddare eller likriktare anger alltså bara hur mycket ström apparaten klarar av, eller är begränsad till att ge maximalt. Vad det blir i själva verket är bara enkel matematik: Spänningen (V) delat med lasten (O) som man kopplar till, i detta fall datorn. Så om man kopplar 19 V till en last på 10 O så får man 1,9 A. Detta oavsett om aggregatet är på 1000 A eller på 3 A, så länge det är på mer än 1,9 A.
Det sista är inget du behöver räkna ut eller så, jag nämnde det mest för att möjligen öka förståelsen en liten liten aning. Det är inte så komplicerat egentligen; det gäller bara att inte låsa sig vid en inställning om att det skulle vara svårt, vilket i och för sig kan vara lättare sagt än gjort.

Oj, det var ett tag sedan jag skrev denna tråden.
Men vi hittade en laddare till min dator rätt snabbt. Och i paketet låg även en kontakt som passade till min pojkväns dator. Så han fick ta min gamla sladd (som funkade för honom, men inte för mig) och sätta dit den kontakten, så då fick även han en laddare=)
Köpte bara en, fick till båda två^^