Gör Sony bra datorer?
Ännu en gammal fråga som ingen svarat på.
Min personliga erfarenhet, oavsett område, när det gäller MÄRKEN, är att samtliga tillverkare av nästan vad som helst gör både bra och dåliga produkter. Mercedes gör bra och dåliga bilar, Mitsubishi gör lite allt möjligt, från pennvässare till traktorer via video, bilar och annat, vissa produkter är bra, andra dåliga. Panasonic gör bra och dåliga videokameror och så vidare. Förmodligen likadant med Sony. Min Sonyförstärkare har fungerat felfritt under alla år jag haft den och den låter bra också. Jag har också två MD-spelare av samma märke, alltså Sony. Den ena är halvbra, den andra halvdålig (när man lyssnar på visa skivor får man drop-outs ibland)…
Har inte haft någon Sony-dator så jag har inget bra svar på det. Jag tycker dock inte att man ska hänga upp sig för mycket på märken. Fråga dig istället: Är Sony Vaio VGN FW11S en bra dator? För jag är ganska övertygad om attav alla Sonys modeller kan vi säkert hitta hela skalan från skräp till riktigt bra, precis som med de flesta andra märken. Ett märke anger bara vem som tillverkar produkten (ibland inte ens det…). Det är skillnad på Volvo 66 och Volvo V70, om någon förstår vad jag menar.

Jag är nöjd med DELL:s datorer och HP:s skrivare. Av dessa märken har jag använt flera olika under årens lopp. De verkar hålla "hur länge som helst", åtsminstone tills jag behövt större, snabbare, mer kraftfull modell med fler faciliteter.
SONY har jag bara haft som bandspelare och testat som TV. Den TV:n bytte jag efter ett par dagar och bandspelaren höll inte särskilt länge. Jag visste inte att Sony gör datorer också. När startade den tillverkningen?
Kan det betyda något att man inte hittar test av Sonys datorer? Jag skulle inte köpa något, som ingen bryr sig om att visa testresultat på. Du kan väl be om synpunkter i någon butik som säljer olika märken.
liten recension.
http://alatest.se/produkttester/barbara-datorer/sony-vaio-vgn-fw11e/po3-61487008,30/
Här följde jag upp grafikkortet
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=225679
här finns de korten sedan att jämnföra med andra kort
Det du kan utläsa ur allt det här
Laptopen kommer fungera bra för det du vill göra sålänge det inte handlar om nya spel för då kommer du troligtvis få dra ner grafikinställningar ordenligt på spelet. Men laptops är sällan lämpade att köra krävande spel på. Samt så får du säkert betala lite extra för att sony lagt in deras egna program som du troligtvis inte kommer använda.
Om du dessutom laddar ner saker från nätet skulle jag hålla mig långt borta från från SONY saker då de är kända för både DRM skyddet som gjorde lagliga saker svåra att spela upp i vanliga spelare av olika slag samt för att ha installerat spyware via sina program för att ta reda på vad du kunder hade på sina datorer. Vet inte om de tillhör samma del av företaget men själv bojkottar jag allt av SONY numera.
Problemet med tester är väl att kvaliteten inte framgår riktigt (om det nu är den man är ute efter). Det är ju sällan man hinner köra sönder en dator under en kort testperiod. Å andra sidan, SKULLE den gå sönder under testperioden, kanske man borde bli lite misstänksam mot produkten…
Sedan är kanske frågan också vilken kvalitet man behöver när det gäller datorer. Oftast byter man ju ut dem långt innan de går sönder eftersom prestandan inte längre räcker till för dagens allt tyngre tillämpningar.

Tack, tack, jag hämtar dem i soprummet och laddar Linux på och ger bort till någon som inte har råd att köpa en ny dator. De flesta anar inte hur snabb en dator som är ett par generationer äldre kan bli när man sätter in ett riktigt operativsystem.
Berglund / Se bara till att du har en fungerande brandsläckare hemma före du köper datorn
….
#5 Dunka i lite extra minne i en gammal maskin och kör sedan Puppy Linux på den. Har man bara tillräckligt med minne går det så snabbt att man skiter på sig, typ.