Mus-problem
Jag har ett musproblem. Ingen av våra möss fungerar i någon dator. Vi har testat alla mössen men ingen fungerar. Och jag vet att alla ska fungera. De är alltså inte trasiga.
Det kan ju heller inte vara fel på våra datorer. Eftersom allt annat fungerar förrutom mössen då.
Kan någon hjälpa mej med detta mysterium?
Kan vara någon udda energi i huset som gör det ej funkar hade samma probelm i min förra lägenhet. Fick efter jag flyttat ut höra en hade dött i lägenheten innan.
Ja alltså antingen är det ju fel på mössen eller datorn eller deras kompabilitet så innan du ringer ghostbusters ;) kolla att USBn (om det är usb möss) fungerar korrekt t.ex prova koppla mobilen, mp3 spelare eller vad som till.
Prova mössen i någon annan dator t.ex på jobbet eller hos någon kompis.
Låna en mus och se om det inte fungerar med den, är det inte USB möss ni har så försök låna en sådan av någon och prova.
för att se att allt är igång ordenligt kan du gå in på
högerklicka på my computer>properties>hardware>device manager
Väl därinne kan du titta om något är kryssat med rött=disabled (bara att ta enabled igen)
är det gult brukar det vara att enheten inte fungerar korrekt (t.ex trasig eller dåliga drivrutiner)

Kanske bäst att påpeka att möss och tangentbord med rund kontakt (PS2) inte får kopplas i och ur när datorn är igång. Man måste stänga av innan man kopplar ur eller i något på tangentbordsport eller musport. Det kan skada datorn om man gör det.
Om man redan skulle ha råkat sabba sin tangentbords- och muskontroller så får man lov att skaffa USB-grejer för att kunna fortsätta använda datorn.
USB kan man koppla i farten utan problem.