Förstärkare
Fick en egen dator idag, så den står ju såklart på rummet. Har ett par högtalere som jag har till stereon men vill koppla in dem till datorn så att man lyssna på den musiken man har på datorn, men då måste man ju ha en förstärkare i mellan om jag inte förstått det hela fel.
Så vill ha tips på några bra förstärkare, gärna billiga :) för vet inte alls vad ja ska leta efter.
Tack på förhand
Har du någon RCA ingång på stereon, dvs att du har ingångar där den ena är vit och den andra är röd. Har du det så kan du koppla en sladd mellan med RCA koppling i ena änden på sladden och en vanlig hörlursplugg i andra. Pluggen ska vara 3,5mm och kopplas in i ljudkortet där högtalarkontakten ska kopplas in oftast är den grön/ljusgrön.
Tror det heter RCA eller om det heter koaxial.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Behöver inte nödvändigtvis vara RCA-kontakter, det går om det finns någon ingång överhuvudtaget (brukar vara kopplad till AUX i stereon). Den vanligaste ingången är RCA, men också fempolig DIN förekommer eller 3,5mm jack, samma som på ljudkortet.
Det finns lämpliga sladdar att köpa till alla varianter.

Har du ljudkort i datorn kan du använda detta och koppla högtalarna till. Men det är viktigt att du kollar ohm talet för högtalarna respektive vad ljudkortet stödjer annars kan du ifall du har otur paja ljudkortet och eller högtalarna.

Ljudkort ska ha kortslutningssäkra utgångar, och högtalare kan inte ta skada av den lilla uteffekt som ljudkort presterar <0,1W. Det blir inte heller mycket ljud. Förr, på stenåldern, när datorerna inte hade PCI utan ISA-buss, då fanns ett Creative ljudkort med förstärkare som kunde driva ungefär 1W i högtalare. Såvitt jag vet finns inga såna numera.
Så det är inte någon större risk med att koppla högtalare direkt till ljudkortet, och det blir inte mycket ljud heller, ungefär lika mycket som om du stoppar in hörlurskontakten och lägger lurarna på bordet…
Så om du ska ha ljud ifrån datorn behöver du endera en förstärkare som du kopplar högtalare till, eller särskilda högtalare som är gjorda för att användas till dator och som har inbyggd förstärkare. Det går till nöds att använda såna där små som man kan koppla till sin mp3-spelare, men det blir inte särskilt njutbart ljud.

Tack för hjälpen allihopa, jag vet hur jag ska göra nu saknar bara en en liten plugg, typ, sen kmr det att funka :)

Kjell & Company eller Clas Ohlson har sladdar som passar, med rätt pluggar i vardera ändar. Ljudkortet har 3 mm phonoplug, förstärkaren troligen 2 st RCA.
Det finns också lösa kontakter och kablar med andra kontakter i ändarna.

#8 Japp :)