Dator kopplad till TV?
Hej på er
Jag har en bärbar dator med HDMI-utgång som jag kopplar till min plasma tv (720p). När jag spelar upp 720p-filmer blir det GRYM kvalitet men jag har ett litet problem.
Ganska ofta (vid snabba rörelser) kommer det fram som horizontella hack i bilden. Någon som vet hur man kan bli av med dessa hack?
När man klonar skärmen syns dessa hack inte på datorn men på tvn. Hacken uppkommer inte på samma ställe om man spelar om en viss scen, så det verkar inte vara fel på filmen iaf.

det kan vara så att ditt grafikkort inte klarar av att köra 720p på två skärmar samtidigt.
gå in i bildskärmsinställningar och välj att ha tv en som primär bildskärm och stäng av den inbygda skärmen på datorn så kanske det går bättre
Trodde att kloningen av skärmarna gjordes "efter" grafikkortet gjort sitt jobb, dvs att det var signalen som bara delades upp utan att kortet belastars mera.
Det är väl bara att testa helt enkelt.

Pröva en vassare HDMI kabel. Om kvaliten på dessa inte är så där jätte bra eller ifalllängden på HDMI kabeln är för lång kan det uppstå problem vid överföringen.
Många rekomenderar HDMI kablar i prisklassen runt 500 kr för att få optimal bild och överföring. Själv vet jag inte men testa kan man ju alltid. Blir det inte bättre är det bara att byta in kablen igen.
Men är det inte en digital signal i HDMI-kabeln, dvs att antingen kommer signalen fram eller inte? Då borde väl inte kvaliten på kabeln spela så stor roll som tex högtalarkablar och äldre signalkablar?
Hur ligger det till egentligen med kablar och digital överföring?

Jo kvaliten på HDMI kablen (som på alla kablar) kan vara viktig. Det har med hur de är tillverkade och bl a isolerade för att inte störas ut av andra elektriska prylar mm.
T ex om man skaffar digital TV är det bra att införskaffa en ny antennkabel som är av lite bättre kvalitet för att få bästa bild.
Samma sak kan hända med en HDMI kable av dålig kvailtet.
Det kan ju även vara din Plasma TV som inte klarar att skala upp i progressvi scan (720p) tillräckligt bra också.