Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 3117 ggr
Maja
0

Måste ominstallera allt varje gång

Min dator har nog fått en totalknäpp tror jag, för ända sedan jag laddade ned ett gratisprogram till datorn så har det hänt någonting skumt.

När jag startar iTunes så kommer "Välkommen till iTunes" fram och jag måste ominstallera programmet, dock finns alla låtar kvar.

När jag startar Safari så har alla mina bokmärken (de som jag kan ha som "snabbsidor", d.v.s. att jag inte behöver skriva in hela länken, utan bara kan klicka på en knapp för att komma till sidan) försvunnit. Om jag lägger till dem så ligger dem kvar tills jag stänger av datorn. Nästa gång den startas så är de borta igen. Stänger jag bara ner Safari ett litet tag finns de fortfarande kvar.

Jag har Avira AntiVir Personal men det känns ändå som att det är något virus eller någonting annat konstigt som har hänt, har ni några idéer på vad det kan vara?

Har ju haft mac hela livet och inte haft några problem med sådant här innan, nu har jag en HP Compaq 6715s och är alltså inte så stor vän av PC-datorer. Inte lika stor kunskap om hur/vad man gör i sådana här situationer heller så hjälp mottages tacksamt!

Inkanyezi
0

Kör Hijackthis och gör ingenting om du inte vet vad du kan ta bort, men publicera listan som du får fram här, så kanske du kan få hjälp med att plocka bort den malware som du troligen har i din dator.

[PeterWem]
0

Ändra gärna startfilen efter installationen från hijackthis.exe till hi.exe. OBS startfilen är inte genvägen som lägger sig på skrivbordet utan den som ligger i din programmapp.

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Program installerat.

Är det denna som jag skulle få fram eller ska jag göra något annat?

Visste inte hur jag skulle bifoga den så jag tog skärmdumpar, men det var så mycket text så det fick blir tre stycken. :)

Maja
0

Del 2

Maja
0

Del 3

[PeterWem]
0

Jag skulle vilja ha det i ett textdokument istället, genom att du markerar allt text och klistrar in i ett dokument. Du kan även klistra in texten här.

Ändra innan du scannar denna:

C:\Program\Trend Micro\Hijackthis\Hijackthis.exe

C:\Program\Trend Micro\Hijackthis\Hi.exe

Du kommer dit genom att klistra in C:\Program\Trend Micro\Hijackthis i adressfältet i valfri mapp.

Maja
0

Jag visste inte i vilket format jag skulle ha det för att få det som text, kollade igenom Word (2003) som jag har och hittade inget som iFokus accepterar som format.

Men så klistrar jag in det:

-----------------------------------------------------------------------------

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 13:22:37, on 2008-11-18
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16735)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\windows\System32\smss.exe
C:\windows\system32\winlogon.exe
C:\windows\system32\services.exe
C:\windows\system32\lsass.exe
C:\windows\System32\svchost.exe
C:\windows\system32\Ati2evxx.exe
C:\windows\system32\svchost.exe
C:\Program\Windows Defender\MsMpEng.exe
C:\Program\WIDCOMM\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
C:\windows\system32\Ati2evxx.exe
C:\windows\system32\spoolsv.exe
C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\avguard.exe
C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\sched.exe
C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
C:\Program\AskBarDis\bar\bin\AskService.exe
C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe
C:\Program\Delade filer\InterVideo\RegMgr\iviRegMgr.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe
C:\Program\PDF Complete\pdfsvc.exe
C:\windows\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\mqsvc.exe
C:\Program\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe
C:\WINDOWS\system32\mqtgsvc.exe
C:\windows\Explorer.EXE
C:\Program\Hewlett-Packard\IAM\bin\asghost.exe
C:\Program\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
C:\Program\PDF Complete\pdfsty.exe
C:\Program\Hewlett-Packard\HP ProtectTools Security Manager\PTHOSTTR.EXE
C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\HPWAMain.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QlbCtrl.exe
C:\WINDOWS\SMINST\Scheduler.exe
C:\Program\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe
C:\Program\Windows Defender\MSASCui.exe
C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\windows\system32\ctfmon.exe
C:\Program\Delade filer\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe
C:\Program\Picasa2\PicasaMediaDetector.exe
C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.EXE
C:\Program\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program\Personal\bin\Personal.exe
C:\Program\WIDCOMM\Bluetooth Software\BTTray.exe
C:\Program\Delade filer\Nikon\Monitor\NkMonitor.exe
C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Program\Hewlett-Packard\Shared\HpqToaster.exe
C:\Program\OpenOffice.org 2.4\program\soffice.exe
C:\Program\OpenOffice.org 2.4\program\soffice.BIN
C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe
C:\windows\system32\wuauclt.exe
C:\Program\Windows Live\Messenger\usnsvc.exe
C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe
C:\Program\Safari\Safari.exe
C:\Program\iTunes\iTunes.exe
C:\Program\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: AskBar BHO - {201f27d4-3704-41d6-89c1-aa35e39143ed} - C:\Program\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: Credential Manager for HP ProtectTools - {DF21F1DB-80C6-11D3-9483-B03D0EC10000} - C:\Program\Hewlett-Packard\IAM\Bin\ItIEAddIn.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {3041d03e-fd4b-44e0-b742-2d9b88305f98} - C:\Program\AskBarDis\bar\bin\askBar.dll
O4 - HKLM\..\Run: [MsmqIntCert] regsvr32 /s mqrt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAX] C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe /tray
O4 - HKLM\..\Run: [PDF Complete] "C:\Program\PDF Complete\pdfsty.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [PTHOSTTR] C:\Program\Hewlett-Packard\HP ProtectTools Security Manager\PTHOSTTR.EXE /Start
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpWirelessAssistant] %ProgramFiles%\Hewlett-Packard\HP Wireless Assistant\HPWAMain.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [QlbCtrl] %ProgramFiles%\Hewlett-Packard\HP Quick Launch Buttons\QlbCtrl.exe /Start
O4 - HKLM\..\Run: [CognizanceTS] rundll32.exe C:\Program\HEWLET~1\IAM\Bin\ASTSVCC.dll,RegisterModule
O4 - HKLM\..\Run: [Recguard] C:\WINDOWS\Sminst\Recguard.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Reminder] C:\WINDOWS\Creator\Remind_XP.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Scheduler] C:\WINDOWS\SMINST\Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] c:\Program\Hp\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cpqset] C:\Program\Hewlett-Packard\Default Settings\cpqset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WatchDog] C:\Program\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe" /min
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] "C:\Program\Windows Defender\MSASCui.exe" -hide
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\QTTask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\windows\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [StartCCC] C:\Program\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LightScribe Control Panel] C:\Program\Delade filer\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe -hidden
O4 - HKCU\..\Run: [Picasa Media Detector] C:\Program\Picasa2\PicasaMediaDetector.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program\Windows Live\Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - S-1-5-18 Startup: CCC.lnk = ? (User 'SYSTEM')
O4 - .DEFAULT Startup: CCC.lnk = ? (User 'Default user')
O4 - .DEFAULT User Startup: CCC.lnk = ? (User 'Default user')
O4 - Startup: CCC.lnk = ?
O4 - Startup: OpenOffice.org 2.4.lnk = C:\Program\OpenOffice.org 2.4\program\quickstart.exe
O4 - Global Startup: BankID säkerhetsprogram.lnk = C:\Program\Personal\bin\Personal.exe
O4 - Global Startup: BTTray.lnk = ?
O4 - Global Startup: DVD Check.lnk = C:\Program\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O4 - Global Startup: Nikon Monitor.lnk = C:\Program\Delade filer\Nikon\Monitor\NkMonitor.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Skicka till &Bluetooth-enhet… - C:\Program\WIDCOMM\Bluetooth Software\btsendto_ie_ctx.htm
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\windows\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\windows\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.hp.com
O20 - AppInit_DLLs: APSHook.dll
O20 - Winlogon Notify: OneCard - C:\Program\Hewlett-Packard\IAM\Bin\ASWLNPkg.dll
O23 - Service: AntiVir PersonalEdition Classic Scheduler (AntiVirScheduler) - Avira GmbH - C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\sched.exe
O23 - Service: AntiVir PersonalEdition Classic Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Program\AntiVir PersonalEdition Classic\avguard.exe
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: ASKService - Unknown owner - C:\Program\AskBarDis\bar\bin\AskService.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\windows\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: Bluetooth Service (btwdins) - Broadcom Corporation. - C:\Program\WIDCOMM\Bluetooth Software\bin\btwdins.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Program\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: hpqwmiex - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Program\Hewlett-Packard\Shared\hpqwmiex.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: IviRegMgr - InterVideo - C:\Program\Delade filer\InterVideo\RegMgr\iviRegMgr.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: PC Angel (PCA) - SoftThinks - C:\WINDOWS\SMINST\PCAngel.exe
O23 - Service: PDF Document Manager (pdfcDispatcher) - PDF Complete Inc - C:\Program\PDF Complete\pdfsvc.exe
O23 - Service: RoxMediaDB9 - Sonic Solutions - c:\Program\Delade filer\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxMediaDB9.exe
O23 - Service: stllssvr - MicroVision Development, Inc. - c:\Program\Delade filer\SureThing Shared\stllssvr.exe

--
End of file - 10802 bytes

-----------------------------------------------------------------------------

Sedan så kan jag (blond 18-årig tjej :)) ju tillägga att jag inte är allt för duktig på datorer eller andra tekniska saker heller för den delen.. Så det där sista är rena grekiskan. ;)

Zpookey
0

Du har inte testat att bara avinstallera både itunes och safari och installera det på nytt?

Maja
0

Nej, det har jag inte, men nu av någon konstig anledning utan att jag har gjort något så har verkar det som att det har löst sig! Hade problem några dagar, men sedan lade det sig bara sådär..

Ska man hoppas på tur eller fortfarande vara observant på att det kan vara något lurt?