Excel - indexering till procent
I bilden har jag längst till vänster datum, nästa ett värde (OMXS30 indexutveckling), jag vill ha värdeförändringen i procent i tredje kolumnen.
Försökte göra formel men får värdefel, hur skall jag skriva för att det blir procentuell förändring och utveckling. Jag har tänkt att göra ett diagram av det man kan följa, dock i procent.
Mao skall det falla med nån procent varje dag då värdena minskar de fyra första dagarna osv.
Hoppas jag förklarat bifogar först en bild på talserien

Använd formeln "=(B2/$B$1-1)". Sedan kopierar du den nedåt. Dollartecknen där gör att formeln alltid delar med det första värdet, om du nu vill ha en procentuell utveckling räknar från det första värdet vill säga. Vill du bara ha procentuell utveckling räknat från varje föregående dag hela tiden så ta bort dollartecknena.

B-kolumnen innehåller inte tal, utan text. Prova att göra Sök/Ersätt på "." till "," så att Excel fattar att det är tal.
Mvh // Johan

Bifogar en fil som dels räknar ut procenten från föregående tal och dels procenten totalt från början.
Byt namn på filändelsen från zip till xls så ser du hur jag gjort. Talen är inte dina men det kan du ju fylla i själv efter behov vad du vill ha.

hmm jag får inte Kaj's fil att fungera längre, nån som lyckas och kan posta en fungerande variant?
annars går det att mejla den till mej på rumpino (a) hotmail.com
#6 Bara i experimentets namn, så att säga, vad händer om du skriver exempelvis ”=B2”? Blir svaret 0, så innehåller B2 bara text medan värdet är 0 (men jag tror att det är ändrat i Excel numera så att värdet i så fall blir odefinierat). ”=B3/B2” innebär då division med 0 vilket ju inte är tillåtet.
Hur man löser detta i Excel har jag dock ingen aning om, då jag själv använder ett helt annat kalkylprogram.

Vad funkar inte i filen? Den funkar för mig om jag laddar ner den och skriver in ett tal i TAL1 kolumnen. Då räknas procenterna ut som de skall.

#12 Jag tolkar inlägg #7 som att filen INTE är zippad. Han har bara bytt namn på filen från Statistik.xls till Statistik.zip. Du ska alltså inte zippa upp den, utan bara byta namn på den så att den återigen heter Statistik.xls.

haha jag ber så mkt om ursäkt och ställer mig i skamvrån. tack så mycket!
Fast i ärlighetens namn inser jag inte riktigt varför han inte helt enkelt zippade filen istället. Det hade ju varit snabbt och enkelt gjort och dessutom gjort filen väsentligt mindre. Excel-filer var, i alla fall på den tiden när jag använde Excel, onödigt stora, så om man zippar den blir zip-filen bara en bråkdel av originalet i storlek. Så vitt jag kommer ihåg var en TOM Word '97-fil på ca 19 KiB… Som jämförelse, om än en något haltande sådan, kan nämnas att en tom textfil är på 0 bytes.

#15, anledningen bara att jag är lat av mig. Dessutom är det inte helt säkert att alla verkligen har ett zip program att zippa upp med (även om det finns tonvis med gratis sådana). Men som sagt lat är jag.
#16 Vad jag vet ingår zip-stöd i de flesta Linuxdistar och Windows XP som standard. MacOS X och Windows Vista har jag aldrig själv haft, men det finns säkert där också. Tror inte det är särskilt många som behöver ladda ner ett särskilt program för det. Visserligen kommer jag ihåg att zip-stödet till XP kändes väldigt bristfälligt, men att öppna en zippad Excel-fil borde gå bra trots det.
Men nu ska vi kanske inte skapa en debatt av detta här…