Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 810 ggr
Stefan
0

Konferensprogram

Finns det några bra program (helst gratis) för att köra live-konferenser över nätet? Det jag vill göra är att kunna bjuda in personer med möjlighet till en enkel chat och att kunna visa valfritt program/fönster som jag kör på min dator för övriga deltagare.

Det enda jag känner till som jag har testat själv är HotComm, men det kostade en hel del såg jag.

Pelle
0

MS Netmeeting????? Vet inte om det kostar nåt iofs. Körde det en del när jag jobbade på Felia - de virtuella mötenas företag.

johan
0

NetMeeting ingår gratis i Windows. Konstigt nog finns det ingen startmenyikon för det i XP, men om du väljer Start, Kör och skriver "conf" och trycker på Kör så startar det.

Fungerar bra för att prata, video, dela program och skicka filer.

Det är oftaste enklast att ringa till varandra genom att använda IP-adressen.

Annars finns också Microsoft Office Live Communication som är ännu bättre, men kostar pengar. Här kan du dels se video på en presentatör i ett litet fönster, visa PowerPoint eller vad som nu finns på presentatörens skärm i ett stort fönster, deltagar kan chatta och ställa frågor och mycket mer. Men detta kräver en serverprogramvara och klientprogramvara.

Mvh // Johan

Stefan
0

Tack för tipsen. Ska testa NetMeeting ikväll när jag kommer hem. Vet ni om man kan köra flera personer?

johan
0

Du kan köra i princip hur många som helst.

Mvh // Johan

Stefan
0

Har testat Netmeeting nu och det fungerar bra. Tyvärr är det lite krångligt med det fönster man vill dela med sig av, ifall man växlar så ett annat program/fönster lägger sig över så ser inte de övriga deltagarna. Tips på andra program där man slipper det problemet? Jag vill alltså "låsa" ett visst fönster så att det syns hela tiden för övriga deltagare trots att jag själv kanske byter fönster.

johan
0

Du kan ju dela ut Skrivbordet. Då ser dom precis de du ser.

Mvh // Johan

Stefan
0

Fast det vill jag iofs inte..har ett antal fönster uppe och några som innehåller "känslig" information.