Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4508 ggr
Enrik_Naggande_god
0

Granne suger mitt bredband?

Min granne har snabbast bredband, jag har långsammaste ett tag till, vi har båda ADSL dvs Teliatrådar som kanske heter Skanovas egentligen. När jag tappade min lina helt en längre stund igen, var grannen hemma, det har hänt för ofta. Händer sällan på nätterna. Kan det vara en annan som suger eller bör det vara ett annat fel?  

Får 4 ggr snabbare snart, ska det bli färre avbrott då?  

Kan inte tro det och får nog leta vidare.

johan
1

Visst är det irriterande med personer som missbrukar tjänster man driver eller betalar för.

Mvh // Johan

Enrik_Naggande_god
0

Ska jag hälsa grannen det?

kari
0

Om din granne har egen ADSL så skall den inte
ha någon inverkan på din ADSL. Du har fel
någonstans.

modmaker
0

Använder du Telia ADSL? Alltså Telia som Operatör? Inte GLocalNet, Bredbandsbolaget, Tele2 eller nåt annat?

Enrik_Naggande_god
0

Bara Telia och skall byta

modmaker
0

OK, ska du byta t annat är det ingen mening jag kollar.

Zpookey
0

Det spelar ingen roll om du bytar leverantör…det är ju liksom inte så att en ny operatör byter ut trådarna till dig.

Däremot kan det vara en felfungerande utrustning och då borde ett samtal till telia där du beskriver felet vara lösningen.

Många jagar kronor och ören när det gäller internet och det tycker inte jag att man ska göra.
Glocalnet t ex gör reklam för att deras ADSL kostar från 199:-….men börjar du att lägga till tjänster, modem etc och jämför med andra så är inte Glocalnet speciellt billigt.

Jag betalar 369:- för 24Mbit från telia och det må vara att telia kanske är ett par tior dyrare än andra men med tanke på att mitt internet nu har fungerat i snart 2 år utan strul och att jag sluppit att sitta i telefonkö gör att jag gladeligen betalar de extra tiorna…min ledigaa tid är värd mycket mer än så.

Det är inte så att du har en trådlös router som någon snyltar på?
I så fall bör du aktivera mac-adressfiltret samt sätta kryptering.

Sen kan du t ex inte jämföra en trådlös koppling mot en trådad även om du har t ex 108Mbit trådlöst…..den blir inte lika snabb som en 100Mbit trådad.

Enrik_Naggande_god
0

Har trådat Telia 250 och ska nog till TDC 1 Mb för 199:-, ska fråga om grannen har en FTPserver

Zpookey
0

Ehh….

Som jag förstått det så har du 0.25 mbit och din granne en högre hastighet….vilket gör att jag inte förstår varför du över huvud taget berättar om din granne.
Att din uppkoppling kopplar ner tror jag inte beror på telia.
Vad har du för modem?
Vad har du för router?
Om du svarat D-link eller Topcom på någon av dessa frågor så har du nog problemet där.
Vanligaste anledningen till att ADSL kopplar ner sig beror på att man inte satt modemet i förstajacket.
Har man inte gjort det så kan internet koppla ner sig om man lyfter luren på något annat jack eller om telefonen ringer.
Och du säger att det sällan händer på nätterna…vilket är en tid man oftast inte ringer på.

Många säger att de är säkra på att de satt modemet i första jacket men sedan visar det sig att de använder en telefonförlängningskabel från första jacket som de sedan kopplar in modemet på…..problemet med detta är att du då inte satt modemet i första jacket.
Ska man ha en förlängningskabel så måste man köpa en så kallad förstajacksförlängningskabel som man kan köpa i telias butiker.

Ett ADSL-modem MÅSTE sitta FÖRST direkt i FÖRSTA jacket för att fungera som det ska.
Kolla också om splittern funkar som den ska.

Saber
0

Din granne har absolut inget att göra med din uppkopplingshastighet. Ni delar inte på samma koppling så oavsätt ifall han maxar sin uppkoppling hela tiden påverkas inte du av det.

Enrik_Naggande_god
0

Det påstås kunna inverka om han har en FTP-server, han råkar vara hemma när det kopplar ner.

Jag har ZyXEL-modem utan splitt eller router på en förlängare med skarvar, tydligen från första jacket där även ISDN fungerade. Väntar på en nätsinstallation i huset. Det märkliga är att det kopplar ur utan att något annat händer, om någon ringer hörs det.

Signalen kanske försvagas med flera skarvar.

Zpookey
0

Haha…e du go i boet?
Kan inte du driva med andra istället?
Skulle du ha allt det där så skulle du inte ha internet alls.

Splitter måste man ha och det går inte att få ADSL på ett abonnemang med ISDN…och om din granne har FTP så spelar det inte ett skit roll för din del.
ADSL måste sitta direkt på ett förstajack UTAN förlängning eller skarvar..annars måste man ha en förstajacksförlängningskabel.

Du har räknat upp precis alla fel man kan göra med ett ADSL-abonnemang och det tolkar jag som att du bara löjlar dig eftersom att Telia skulle sagt detta till dig….och de skulle också sagt till dig att du inte kan beställa ADSL om du har ISDN på det jacket….

Get a life

Enrik_Naggande_god
0

Läs på bättre, det står att ISDN fungerade, sådant man hade innan ADSL. Någon annan tipsade om FTP. Här funkar allt utan splitter och grannen är på semester, nu funkar allt perfekt. Med splitter kan man telefonera och surfa på en gång, det var bökigt att koppla med jack i fel rum, nu måste vi välja. Kabeln går från jack ett med en lång sladd från en rulldosa, från den går en kabel i vars ände det finns en fördelare, där går en kabel till modemet och en till telefon.

Kraven var hårda även på ISDN som jag kopplade med samma dosa i ett annat hus så jag fick fler linjer på en gång.

Efter semestrarna ska vi installera ett nät för tele digitalTV och dator, då får de koppla allt rätt med ny splitt och router från TDC.

Zpookey
0

Än en gång….du kan INTE sätta ett ADSL-modem på en förlängningsdosa med en massa skarvar. Du MÅSTE koppla ADSL-modemet DIREKT i förstajacket annars MÅSTE du använda en FÖRSTAJACKSFÖRLÄNGNINGSKABEL. För använder du en "rullfrlängning" eller någon annan telefonförlängning så är INTE jacket du kopplar ADSL-modemet i det första längre. Det spelar ingen roll om du använder TDC eller Telia…kraven för ADSL är samma oavsett vem du väljer…..och att din granne har en FTP-server spelar INGEN roll.

Alltså…du måste läsa upp det du skriver för dig själv innan du postar för man förstår inte vad du menar….som den här texten t ex.

"Här funkar allt utan splitter och grannen är på semester, nu funkar allt perfekt. Med splitter kan man telefonera och surfa på en gång, det var bökigt att koppla med jack i fel rum, nu måste vi välja. "

Funkar allt utan splitter? Hur är det möjligt? Det går ju inte att surfa och ringa samtidigt….ja just det…det skriver du ju i meningen under….vilket gäller egentligen? Har du eller har du inte en splitter?

Koppla med jack i fel rum? Nu måste vi välja? Välja vad?

Och denna..
_"Kabeln går från jack ett med en lång sladd från en rulldosa, från den går en kabel i vars ände det finns en fördelare, där går en kabel till modemet och en till telefon."

_Det är ju precis så man INTE kan koppla…DU HAR KOPPLAT FEL!!!!!
Inte konstigt att ditt internet inte fungerar som det ska.

Har du ett jack i rummet som du har modemet? Har du det så kan du kasta din rulldosa och dina skarvar och sätta ADSL-modemet direkt i det jacket istället eftersom att resultatet blir exakt det samma eftersom att du ändå inte har ADSL-modemet i förstajacket med tanke på hur du kopplat.

Det står klart och tydligt i installationshandvisningen att modemet ska kopplas i förstajacket….där står ingenstans att du kan änvända en vanlig förlängningskabel för att sätta modemet i ett annat rum….men där brukar stå att om du vill ha modemet i ett annat rum så måste du skaffa en förstajacks-förlängningskabel. (finns att köpa i telebutikerna i längder upp till 30 meter)

Alternativt kan man få hem en tekniker som flyttar förstajacket till det rummet som man vill ha det i.

Eller så kan man skaffa en längre kabel mellan modemet och datorn (en ethernetkabel kan vara upp till 100 meter lång)

Enrik_Naggande_god
0

Enär det är svårt att koppla med första jacket i hallen och inget finns i kontoret, provades befintlig kabel. Tro det eller ej så funkar bredbandet för det mesta, med telefon på vägen som ringer och bryter bredbandet. Funkar så hyfsat att vi inte hittar splittern längre som vi fick för 1½ år sedan. Det som förvånat är de plötsliga avbrotten utan att annat hänt, men kan tydligen bero på svag linje. Så jag ska prova direktkabel, har hittat en fem meters, fast med de nya kontakterna som inte skruvas blir det väl nästan som en skarv, jag tror mer på skruvade kablar, vad tror du?

I mitt förra hus fick jag däremot ISDN att fungera med smart koppling till en dosa, samma dosa som nu. För DigitalTV och en antennbox, ska vi dra ett nät med bredband och allt i en tjock kabel, men tills dess försöker jag lösa det som är fel nu.

modmaker
0

Bara av ren nyfikenhet:

1: Hade varit kul att höra vad du har för källor som du litar så blint på? Svag ledning… Grannens FTP-server gör så ditt bredband kopplar ner… Hälsa din källa att det antagligen beror på att Jupiter inte står rätt i förhållande till Merkurius. Testa om det inte går att använda slagruta för att hitta vars på linjen störningen ligger. Det kan ha med Feng-Shui att göra också, se till att dator + modem + sladdar står på ett harmoniskt ställe.

En vild gissning är dock att orsaken till problemet är, som du själv skriver, att bredbandet inte är rätt installerat - detta borde vara det primära att testa. Splitter in i första jacket och modemet brevid. Inga skruvade kablar, inga skarvade historier, inga lösa kontakter eller rulldosor.

2: Sök fungerar numera utmärkt i forumet och det finns, läs och häpna, en hel del inlägg om hur ADSL fungerar och hur man ska komma runt just de problemen du beskriver.

3: Splittern är en vital del. Inte för att få bredbandet att fungera men för att telefoni och bredband ska kunna dela samma kopparledning utan att störa varandra.

4: "I mitt förra hus fick jag däremot ISDN att fungera med smart koppling…" - Den smartaste kopplingen är den som följer instruktionen.

5: Det låter som du valt rätt i att låta någon komma hem och se till att inkopplingen blir rätt gjord. Antingen via Telia eller TDC. Elektriker brukar också vara rätt duktiga på att kunna koppla bredband och telefoni. Undvik dock att anlita "din källa" för att fixa till det hela, det låter som en dålig investering - även om det skulle vara gratis.

Lycka till.

Enrik_Naggande_god
0

Den som skrev om FTP var nog i Flashback, jag litar inte på någon. Svag ledning är att ha många skarvar. ISDN får ha skarvar, där följde jag alla info och kunde köra 2 linjer på en gång via en dosa med kabel, men kopplades så den blev första och 3 andra jack funkade i det huset.

Jag kan koppla allt själv men har tidsbrist, lär nog få göra lite när TDCs prylar kommer. Varför vi tar hjälp från ett stort företag, är för att bygga ett husnät, firman betalar och det ska bli kombikablar med allt vi behöver, som egentligen beror på DigitalTV men vi tar med telefoner och bredband på en gång. Att koppla på förstajack är en barnlek, lite mer tid tar det att få allt att fungera i hela vårt stora hus.Oskyldig

Zpookey
0

I give up…

Enrik_Naggande_god…….har du någon koll över huvud taget på vad du skaffar?
kombikablar????

Jag postar inte mer i denna tråden nu…

tillalex
0

#16:1   Tror också en slagruta är lösningen :-)

Zpookey
0

Slagruta funkar bara om man har 8mbit ISDN med dubbla överliggande takräcken Skrattande

Enrik_Naggande_god
0

#18 Du kanske är för ung för att ha hunnit lärt dig, med de som ska dra in kabelnät lägger allt i samma kombikabel, jag visste inte heller att det fanns men de är proffs, så nu vet du:)

modmaker
0

Jag är också proffs på sånt här. Tro det eller ej, men nån har gått på den lätta finten att betala mig för att pyssla med sånt här dagarna i ända. Men jag håller med dig; många, dagligen, ifrågasätter om jag vet vad jag pratar om.

Brukar säga att det gör inte så mycket. Vi bokar upp tid med en tekniker som kommer hem, så kan kunderna testa vilka vilda teorier som helst tillsammans med teknikern till självkostnadspris och se om dom inte hittar nån lösning. Ligger felet på ISPs sida så slipper kunden ändå stå för kostnaden. Ska nog be RelaCom ta med slagruta på nästa uppdrag, kan vara värt att prova.

Som sagt, jag gör bara detta lite över åtta timmar om dagen, fem dar i veckan, så sannolikheten är rätt stor att jag har fel… Hobby eller professionellt, det är en svaghet jag har.

Vart nyfiken på "kombikablar" och sökte på Elfa, men dom hade inga. Du har inte något artikelnummer eller telefon till importör? Skulle vara perfekt att ha hemma.

Enrik_Naggande_god
0

Tro det eller ej men jag försörjer mig på att flytta pengar och frågar på nätet om IT eller ringer de som vill ha betalt. En närstående däremot har IT som livlina, då märker man hur olika synsätten är, när han ex. säger blås rent brukar jag reparera. Han lever med lån och jag gör tvärtom, så kan det va. Men jag har hittat en IT-brutta som taxerar 424000 så det ska gå att leva på.

Så det finns inga flertrådiga kablar där man kan lägga TV, telefon och bredband i samma som min installatör påstår?

Citron
0

Du har en ganska slött bredband. Din nedkoppling kan bero på att du laddar hem någonting och använder all bandbredd åt det så sidorna inte hinner svara. Oftast har hemsidor ett pong-respons-krav på 30sec, men ibland även mindre.

När du skriver in ifoku.se i den webbläsare så skickar du en fråga om det finns en dator på den adressen du har skrivit in och om den är tillgänglig, detta kallas "ping". Ett ping är en fråga som besvaras utav den andra datorn med ett "pong". Ping och pong kallas också för paket och består utav en summa storlek, oftast 1B(?). Desutom måste webb-datorn besvara dinna ping requests för att meddela din dator om att en bild eller text håller på att laddas ner.

Men om du använder all bandbredd åt t.ex windows update så finner ditt bredband ingen plats åt dinna ping eller andra datorns pong frågor till ditt internet. För att åtgärda detta kan du begränsa andra programs bandbredd med hjälp utav diverse program som jag inte vet namnen på, men en enkel sökning på www.downloads.com gör alltid susen.

Som det sägs här så ska inte din granne göra någon skada på din bandbredd oavsett hur mycket han laddar hem eller skickar ut, om så inte ni har radio-LAN eller annan gemensam anslutning i området.

En FTP-server är desutom någonting som man oftast inte bara har igång då man är hemma. En FTP-server har man av anledningen att folk ska kunna ladda hem och/eller skicka filer mellan sinna datorer. Det skulle vara ganska onödigt att bara ha en sådan igång då man är hemma.

Det kan ju också vara dinna telefonledningar som är kassa. Det är många som fått sinna utbytta utanför Eskilstuna på grund av att ADSL inte fungerade bra ihop med de gammla. Det kan du ringa och höra med Telia om.

Gör en egen uteslutnings-metod som felsökning. Stäng av windows update, stäng alla program som du vet eller tror använder sig utav din bandbredd. Har du kanske dolda spyware program installerade på datorn, de använder din bandbredd. Vius och trojanska hästar kan gör detsamma. Testa någon grannes eller kompis telia-modem och se om det fungerar bättre. Ring Telia och fråga om de har några störningar i ditt område. Byt ut kablar och kontrollera att du har tele-jacket i första uttaget som oftast sitter i nära ytterdörren eller i köket.

Zpookey
0

Ehh…jag är snart 37 och har hållt på med datorer i snart 20 år.
jobbar som nätverkstekniker och internetansvarig hos en ADSL-leverantör.
Har byggt allt ifrån hemmanätverk till stamnät…så jag vet vad jag pratar om.
Skulle tro att jag hållt på längre med datorer än vad dina "proffs" har levt.
Men visst….betala du för din kombikabel…det blir säkert jättebra.
Speciellt som att du kommer att använda ADSL…då känns det som en bra sak att investera i.
Kombikabel…ett fint ord för att lägga ethernet, coax och telekabel i samma vp-rör.

Annars finns det fiberkabel med multimediakonverter i varje ände…där kan du plocka ut allt du behöver men det verkar vara overkill när det gäller din situation.

Måste bara fråga en sak….alltså..det är inte många stavfel i det du skriver men orden och meningsuppbyggnaden är katastrofalt dålig….varför? Vissa saker som du skriver går helt enkelt inte att förstå.

modmaker
0

Skulle också tro att din leverantör pratar om Triple Play, dvs telefoni, data och TV "på samma ledning". Ledningen i sig själv struntar i vad du skickar igenom den. Det måste fortfarande sitta nånting i varje ände som lägger på/extraherar informationen från resten av signalerna. I fallet med Triple Play skickas signalen ändå som en datasignal, inte som flera seperata ilika typer av signaler och du behöver nån form av adapter/splitter i andra änden som reder ut vad som är vad.

På ett sätt kan man ju säga att du redan har "kombikabel" i din teleledning idag, som används både för analog telefoni och för datasignaler. Men som du märker är det inte kabeln i sig själv som gör det kombi, utan burkarna i varje ände som bakar ihop/separerar signalerna (läs splitter). Men varje kedja är inte starkare än sin svagaste länk och med felaktig installation blir det bara allt för mycket kombi av signalerna och störning uppstår.

kari
0

Meddelande:
Vi har att göra med mannen med många alias,
så ta inte hans skriverier så alvarligt.

// kari

Oskar
0

Zpookey, Enrik vill bara ha diskussion och säger inget vettigt så glöm hans trådar.

Oskar

Zpookey
0

Jo men man blir ju så frustrerad på sådan dumhet Hemlis

Enrik_Naggande_god
0

#27 jag använder bara ett här, bättre om du lär dig stava:)

28 Jag ställde visst en fråga, men om du väntar på att jag ska säga något du kan höra, ska du söka vård, vi har inga ljudfiler här.

29 Den som skriver som du brukar ha problem

Enrik_Naggande_god
0

#21-22 Bra tips, man kan få vettiga svar förutom de små flejmarna som är överallt.

Visste inte att det kan koppla ner pga sas Överansträngning, jag kör ex. en Trader i realtid där det sprutar siffror löpande, ska prova att släcka nästa gång. Även vanligt modem kan ge upp ibland.

Storföretagets konsult tycktes mena att det finns färdiga kablar för tele bredband och Tv ihop, det måste väl vara särskiljda med kontakter, hur gör de annars?

Jag stavar bra ja men skriver ofta sent och missar korrekt meningsuppbyggnad om jag skriver för fort, viktiga skrivelser är det annat med, några A4 kan ta många timmar att putsa färdigt.

veteran
0

Det där snacket att splittern ska va kopplat i första jacket är rent S,har kopplat mitt i tredje jacket o telefonen efter(trådlöst) har adsl 24/1 på telia. Nerladdning ca.13Mb+uppladdning 1,13Mb dvs.ALLT VAD TELIA KLARAR LEVERERA men andra sidan funkar det ju utan störningar,skulle gärna ha fiber men det finns inte hemma vid,fan jag är nöjd ändå.

Citron
0

#32, det fungerar utmärkt i andra jack, men ofta med störningar. Det beror nog på hur ledningarna ser ut och hur nya dem är. Min mormor t.ex, hon äger ett gammalt hus med äldre ledningar, där fungerar bara kabeln om den sitter i 1:a jacket som är i köket. Telia tänker konstigt när de skickar med en halvmeter kabel och en halv-meter sladd som ska in i datorn och ändå räknat med att man ska sitta inkopplad i köket. Hur många har sinna datorer på köks-bordet? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Enrik_Naggande_god
0

Mein liebe frau hade en Lap på köksbordet intill jacket, med stor risk för mat på den, så jag tjatade och fixade en kontorshörna med en PC i ett annat rum istället.

Zpookey
0

Anledningen till att förstajacket sitter i kök eller hall är visserligen telias fel men inte på det sättet du tänker.
Anledningen till att jacken sitter på dessa ställena är att när tele dras in i ett hus för första gången så blir det billigast att sätta det så nära som möjligt där telekabeln går in i huset/lagenheten.
Och anledningen till att blir just kök eller hall är att det är lättare för telia att ha teleskåpen ute vid vägen än att ha dem i en trädgård i servicesyfte….och kök och hall är oftast ut mot vägen på ett hus.

Att det blir störningar om man kopplar i 2:a-jacket beror inte på dåliga ledningar….det beror på hur det är kopplat.
Man kan flytta ett förstajack genom att koppla om kablarna på rätt sätt.

Enrik_Naggande_god
0

ADSL splitt-problem

Hittade min Splitter nu som frun flyttat, lagt längst ner i en hurts och glömt var.  

Förut fanns en kabel till ett gammalt modem via en dosa och kabeldelare till telefon, där fungerade ADSL direkt men störde telefon och det blev avbrott ibland.  

Satte istället Splittern i det som verkar vara första jack och drog enbart ut 5 m 6 polig Modularkabel RJ12 till adaptern/modemet för ADSL, det fungerade inte alls. Då kopplades gamla kabeln in efter dosan och fördelaren till ett dubbeljack, satte på Splittern på den och drog till ADSL som fungerade igen. Satte nytt jack på Splittern och tog kabeln till det gamla modemet Linje in, tog ur ur telefonkabeln ur fördelaren och satte den i gamla modemet för telefon. ADSL och telefon får linje men telefon störs som förut trots Splitter. Kan det vara kablar som ligger fel i ett jack eller?

Krikke
0

#36 sitter bredbandet FÖRST i jacket nu ?

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

AndreasS
0

#0 Om man har problem med sin uppkoppling bör man väl åtminstånne vända sig till sin internetleverantör i första hand.
Eller är det jag som inte har alla indianer i kanoten???
Dum är jag men jag spelar inte dummare än vad jag är…..

Nämnas kan att jag har oxå ADSL hemma från BBB och fixade detta själv. Har oxå grannar som har ADSL men inte f*n snor dom nått från min lina i a f trots att ena grannen har 2 spelservrar och 2 ftp och x-antal burkar på sin lina.
Skärpning, t o m min son på 4 år vet att grannen inte snor linans hastighet.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Zpookey
0

#37 och #38

Det är ett 18 månader gammalt inlägg ni svarat på ;)
Och Enrik är vad jag vet blockad här nu för sina troll-inlägg.

AndreasS
0

#39 Aha kikade inte på datumet. =)

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Zpookey
0

Men det är ganska kul läsning Skrattande

AndreasS
0

Det är det ja =)

papa-bear
0

Kul att läsa gamla trådar som dyker upp så här, avslöjar lite om hur IT-kunskapen ligger till i gamla Svedala, vi som skall vara så i framkanten av den.

Hur han nu kunde tro att grannens lina kunde ta effekt från honom är obegripligt, för adsl går väl på kopparlina, till en sockel i trapphuset först, om man bor i lägenhet, sedan till växelstationen, och sedan vidare via andra växelstationer för att komma fram till leverantörens dns-servrar för vidare transport ut i cyberrymden. Inte ens om kablarna vore skadade händer väl något, blir väl bara kortis, eller?

Krikke
0

Ursäkta mig… Behöver killen hjälp med att koppla in ett Adsl breband 0.25 ifrån telia på rätt och enklaste sättet.?

Vrf håller han på med alla dessa rulldoser och kabler o splittrar o kablar o förlingningar ?

/ Krikke

Zpookey
0

Inlägget är över 2 år gammalt och Enrik var ett troll som tydligen levde för att posta dumma inlägg.

Krikke
0

#45 Jasså okej. :)

/ Krikke

Kefa
0

Var det inte Oscar Wilde som sa att det är synd om mänskligheten ?Tungan ute