Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2204 ggr
rumpino
2006-07-31 18:15
0

Ny dator?

går i datortankar .. har haft min burk drygt tre år. det är en P4 2,4ghz med 1gb minne. ti4200 kort tror jag det är i.

är lite sugen på en bärbar då det verkar praktiskt .. men när jag kollar specifikationerna på bärbara i mellanprisklass så är de ju sämre än vad jag har nu. vill man ha det värsta med dual core och lite mer minne måste man upp mot 25'-30' vilket känns sådär.

jag spelar ganska mkt och vill därför ha en med lite prestanda .. frågan är då. är det dumt o kolla på bärbar? är enda alternativet de riktigt dyra om man ska ha möjlighet att kunna spela också?

i sånna fall är det ju ingen idé för mej att köpa nån ny burk .. fast jag gissar att tex busshastigheter o sånt är mkt bättre nu än för tre år sen så man ska inte bara kolla på processorhastighet och minneskapacitet?

lite förvirrade funderinger från mej.

pentsium
2006-07-31 21:44
0

titta inte bara på ghz för att en mobil prosessor på 2ghz är mycket snabbare än en vanlig p4 på 2ghz…

rumpino
2006-08-01 11:12
0

ah exakt sån info jag behöver veta =)

varför är det så?

johan
2006-08-01 14:58
0

Jag tycker defintivt att du ska kolla efter en Core Duo-processor nu. Iom att Windows Vista kommer till nyår så vill du säkert ha ett rätt bra grafikkort också och minst 1 gig ram.

Det finns bärbara med allt detta, men de blir ofta ganska stora och tunga om du vill ha ett riktigt vasst grafikkort.

Jag har svårt att tänka mig något annat än bärbart, men spelar å andra sidan inte så mycket.

Iom att Apple använder Intel Core Duo så kan du faktiskt snegla på Apple också. Med emulatorn Parallells så får du en Apple som kör Windows med riktigt bra prestanda.

Mvh // Johan

Cartman
2006-08-01 16:37
0

Har du kollat upp Dell Inspiron 9400? Rätt grymma deals just nu, funderar på att köpa en själv.

Cartman
2006-08-01 18:52
0

Kunde inte motstå. 2 istf 1 Gb och 120 istf 100 Gb + färgskrivare + halverad fraktkostnad utan extra kostnad. Visst, lockpriserna kan ju vara en scam men att få detta + 2 Ghz Core Duo och 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS inkl frakt under 19 papp är nog svårslaget. Valde den bättre skärmen (1920 x 1200) istf (1440 x 900). Dessutom, hur många laptops har 6 st USB-portar? 6 portar för USB 2.0, DVI-D, VGA, integrerad IEEE 1394 och S-video (tv-utgång) och 5-1-kortläsare +bluetooth.

xarfez
2006-08-01 19:33
0

Bärbar eller flyttbar…det är frågan ;)

Cartman
2006-08-01 20:04
0

God punkt. 3.6 kg, för mig no problems.

rumpino
2006-08-02 14:04
0

tackar för svar! 

johan - hmm vista, kräver det duo grejjen eller blir det mkt enklare/snabbare då?  vikt o så är inga problem, kommer i 99% av fallen att enbart ha den hemmavid ,men möjligheten att ta den med mej när man är ute o far lockar verkligen.

cartman - ah en kompis fick precis en sådan dator! den verkar riktigt trevlig. har dock noterat att dell kommit ut med nån XPS-serie .. den verkar maffig  =)

core duo är det dubbla kärnor el vad det kallas i processorn?

xarfez
2006-08-02 14:41
0

xps är flyttbara, dyra men bra.

Men ska du ha en värsting bärbar får du nog räkna med att lägga ner iaf 15000. Jag skulle satsa på AMD.

charlie
2006-08-03 23:29
0

#3 Du menar att man får en överlägset OS som kör Windows snabbare än en fysisk maskin med sk*ten installerad ;).

#8 Core duo/solo är namnet på Intels efterträdare till Pentium/Xeon familj. Nästa generation av denna heter Core duo/solo II. Där solo står för enkel core och duo för dubbel core. Enkelt förklarat så innebör en core en processor. Det är på detta vis som man vill vidbehålla utvecklinen i processorbranchen när man inte kan dubbla prestandan genom att skruva upp frekvensen.

Ytterligare nästa generation kommer ha modellbeteckning så som solo/duo/quad. Jag tror att jag har förklarat detta i någon annan tråd, ska se ifall jag kan leta rätt på den.

---

johan
2006-08-04 02:46
0

#3: Det är inte snabbare än en ren Windows-installation på en Core Duo-burk.

Mvh // Johan

Saber
2006-08-04 11:59
0

Problemet med bärbara att de har för liten skärm för att spela på. Det som händer är att du kommer ändå sätta den i en docka, (av något slag), koppa in tangentbord, mus, skärm (osv) och bara har nåtgot som är mindre att flytta än annars.

rumpino
2006-08-04 13:07
0

tackar för alla svar!

#12 tanken är att köra vanligt tangentbord/mus/skärm hemma och ha möjligheten att släpa med den om jag så önskar, det är just möjligheten jag är ute efter =)

nåväl .. jag vet hur lång tid sånna här beslut tar för mej  … tog väl ett år innan jag köpte en digitalkamera .. får se hur länge det dröjjer innan jag får ändan ur med detta, har nog hunnit hända ytterliggare endel på datormarknaden tills dess  =)  men det är kul o drömma/fundera/bolla tankar med andra.

Cartman
2006-08-17 19:25
0

Fick precis hem maskinen och har installerat nödvändiga programvaror och avinstallerat div crap från Dell. Min första kommentar ligger nånstans mellan otroligt och fantastiskt. Kör 1920x1200 med knivskarp bild. Min stationära är inställd på 1024x768 vilket jag tyckte gav hyfsat skarp bild. Men A-B så ser jag knappt vad som står. Tillvänjningen verkar gå hyfsat snabbt. Helt plötsligt har jag fått 3 ggr större yta med bättre upplösning. Problemet för mig ligger i skärmen (den stationära) så jag får väl byta denna. Har trots allt en 3Ghz och ett bra ATI-kort så det borde inte vara några problem. Den nya Dellen (dual core, 2Ghz) verkar vara minst lika snabb eller snabbare än den stationära. Långsammare HD 5400 (7200) men 2Gb (1Gb) internminne kanske kompenserar. Borde köra nåt testprogram på bägge för att kolla. Kopplade direkt upp sig mot Linksysen och hittade ytterligare ett trådlöst nätverk. Blev lätt frapperad när jag öppnade maskinen eftersom det är stora ytor som inte ockuperas av nånting. Beror säkerligen på 17 '' men för mig utmärkt eftersom man kan navigera i trängda lägen alternativt ställa bärs på sidorna om touch-ytan. Gjorde ett test med Wintrade 10 (tämligen krävande program). Hos Modern och Fadern gick detta inte alls (i somras) trots egentligen bättre uppkoppling än vad jag har och 2 Ghz-maskin (ej Dual Core dock). Här går programmet som smör i solsken. Måste också berömma Dell för deras service mindness. Förskottsbetalade och kunde följa utvecklingen ganska exakt hur dom satte ihop maskinen på Irland etc, fick ett mail när dom var klara. Trodde att datorn skulle skeppas till närmaste utlämningsställe men fick ett samtal om hemleverans. Vi får se vad crap som händer i framtiden men nöjdare än så har blir jag nog inte. Solklart val för ersättning av stationär maskin. C

Kaj
2006-08-17 19:42
0

Dell rekomenderar väl sin XPS serie av bärbara för just spel.

Cartman
2006-08-17 20:12
0

Förmodligen eftersom du får det allra senaste och får betala bra för detta. Kollade på XPS och insåg att jag inte behövde 512 Mb 7900 GTX, 256 Mb 7900 GS räcker mer än väl för mig. En bättre deal, speciellt som jag fick dubbla Gb och en AlltiEtt-maskin utan kostnad. Nu kör dom McAffe istf skrivaren. Sen slapp jag alla blinkande ufo-gadgets etc så valet var givet. Nu spelar jag i princip aldrig förutom enklare spel som biljard och schack så jag är inte den som kan avgöra skillnaden mellan ovanstående. Skälet till att jag behöver lite kräm ändå är pga. bildanalys, film etc. Får väl helt enkelt köra ett test, har du nåt att rekommendera?

rumpino
2006-08-17 21:43
0

tackar för ett utförligt inlägg cartman!

jag lirar mkt och ska jag köpa en ny burk vill jag, kanske inte ha det värsta .. men strax under så man inte känner sig frånåkt nått år senare .. eller det gör man väl oavsett vad man köper. men som sagt, den ska palla spel de jag lirar nu och de jag ev. lirar om nått år.  =)  fast den du köpte tror jag säkert skulle funka bra för mej också, har testat world of warcraft på en sämre burk än din och det funkade bra

Tom
2006-08-20 12:00
0

Jag har en DELL 9300. Det är föregångaren till 9400. Skillnaden är väl att man kan få en dualcore i 9400 men eftersom det knappt fanns några program som stödde den när jag köpte fanns ingen anledning att slänga ut några extra tusenlappar då.

Jag har värsta grafikkortet och kan spela alla nya spel utan minsta problem. Det går att koppla in två externa skärmar om man vill (jag har bara en extra nu). Datorn är dessutom i princip helt tyst vilket jag värdesätter mycket.

Jag är verkligen nöjd med min dator!

Tom

veteran
2006-08-20 12:12
0

Vad är det du spelar?

Tom
2006-08-20 14:33
0

Veteran, om det är mig du frågar (?) så är det just nu BattleField 2.

Mvh

Tom

rumpino
2006-08-21 12:05
0

jag kör world of warcraft nu .. men har väl en 'historia' av mkt dataspelande så jag vill ha möjligheten att köra det som kommer.

stry
2006-08-27 18:56
0

Invänta Intels nya AMD-killer "Core 2 Duo" istället. Det är en ny generation som slår Core Duo på alla punkter. Den finns ute och Dell har petat in den i en del burkar. Apple lär vara på G också.

I vinter kommer första CPUn med Quad-core också, 4 kärnor :) Intel har återtagit tronen nu, big time.

Stefan
2006-08-30 14:34
0

Jag är också inne på att köpa ny dator nu men känner mig lite rådvill. Hoppas det är ok att jag "kidnappar" din sträng rumpino :)

Jag har nu en bärbar Dell 9100, men jag ska lämna tillbaka den (Hem-PC). Det lutar åt att det blir en vanlig stationär denna gången då jag har problem med musarm och vill kunna sitta ordentligt. Det går visserligen att koppla in extern skärm och tangentbord/mus, men det känns rätt onödigt med bärbar med tanke på att jag nästan aldrig behöver ta med mig datorn. Dessutom får man mer prestanda för pengarna med en stationär.

Frågan är då, PC eller Mac!? Det är ju helt klart lockande med Mac med tanke på att man även kan köra Windows. Om  jag har förstått det hela rätt så kan man köra MacOS och sedan köra Windows i ett fönster, stämmer det? Alltså att man inte behöver boota om för att starta upp i Windows-läge eller så. Jag kör nämligen en del aktieprogram som bara funkar i Windows och jag vill kunna starta upp de snabbt och enkelt, samtidigt som jag kan göra andra saker i MacOS.

Är det några egentliga nackdelar med Mac numera som gör att man bör köpa en vanlig PC istället? Möjligtvis är de dyrare?

rumpino
2006-09-23 12:53
0

hoho någon där uppe har hört mig! får ta min mors hempc erbjudande!  =)

det finns två riktigt schyssta alternativ, det lutar åt det bärbara:

Modell

HP Pavilion dv91yyEA

Processor

Intel Core 2 Duo T7200

Chipset

Intel i945PM

Cacheminne (L2)

4 MB

Internminne

2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)

Minnesplatser

2 st, ingen ledig. Max 2048 MB

Hårddisk

Storlek: 2x120 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 5400 rpm

Kortläsare

5-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro

Bildskärm

17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview (med dubbla ljuskällor)

Grafik

nVidia GeForce Go 7600

Grafikminne

512 MB DDR SDRAM

DVD-Brännare

DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer

Ljud

Integrerat SB Pro-kompatibelt

Högtalare

Integrerade Altec Lansing stereohögtalare

Nätverksstöd

Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet

Kommunikation övrigt

Bluetooth

Modem

56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92

Gränssnitt

4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag (varav ett med S/PDIF), mikrofon

TV-anslutning

S-video, kabel medföljer ej

Kortplatser

1 Express Card 54/34

Tangentbord

Windows-kompatibelt

Mus / pekdon

Styrplatta med extra rullningsfunktion

Webbkamera

Webbkamera på 1,3 megapixel och mikrofon i överkant av lockets insida

Fjärrkontroll

Fjärrkontroll i Express Card-format medföljer (förvaras i Express Card-platsen)

Övrigt

QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik.

Batteri

Litiumjon

Säkerhet

Förberedd för lås av Kensingtontyp

Färg

Svart / silver

Mått (HxBxD)

Bärbar (3,2-4,2 x 39,6 x 28,5 cm)

Vikt

Ca 3,8 kg

det stationära alternativet är också otroligt lockande … :

Modell

HP Pavilion d4650.se

Processor

AMD Athlon 64 X2 5000+ (med dubbla processorkärnor)

Chipset

nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430

Cacheminne (L2)

2 x 512 kB

Internminne

2048 MB DDR2 SDRAM

Minnesplatser

4 st, 2 lediga. Max 4 GB

Hårddisk

Storlek: 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition)
Gränssnitt: SATA
Varvtal: 7200 rpm

Kortläsare

15-i-1, kortläsare för SD, mini-SD, xD, MMC, RSMMC, MMC+, MMC Mobile, Memory Stick, MS Pro, MS Duo, MS Pro Duo, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media

DVD-Läsare

DVD, 16x max

DVD-Brännare

DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer och stöd för DVD-RAM

Grafik

ATI Radeon X1600XT, PCI-Express

Grafikminne

256 MB + 256 MB

TV-kort

Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)

Ljud

Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Nätverksstöd

Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

Kortplatser

2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

Lagringsplatser

1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)

Gränssnitt

2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, 1st RJ45, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video

TV-anslutning

S-video, kabel ingår ej

Högtalare

Logitech S-200, 2 satelliter och subwoofer (OBS! Utgår vid val av andra högtalare)

Tangentbord

Trådlöst med snabbknappar och kontroller

Mus / pekdon

Trådlös optisk rullmus

Mått (HxBxD)

Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0 cm)

Färg

Svart/Silver

men det lutar nog åt det bärbara med lite extraprylar som externhd, docka etc. några kommentarer?

Stefan
2006-09-27 12:39
0

Ser inte dumt ut rumpino! Har du tänkt koppla in extern skärm och tangentbord/mus? För det är ingen höjdare att sitta framför en bärbar dator för länge…och jag vet ju att du spelar en del :) Visserligen 17" skärm på den så det blir ju nästan som en vanlig skärm. Jag har haft bärbar senaste 2 åren, men nästa gång blir det stationär. Det är så sällan man behöver plocka med sig datorn och då är det ju bättre att få lite extra prestanda i en vanlig stationär istället.

Cartman
2006-09-27 22:04
0

Låter som ett skämt att den bärbara skulle vara ett hempc-erbjudande. Det är ju rätt grymma grejer, overall kanske ngt bättre än min Dell. Vilken jag förövrigt efter en tids användande är enormt impad av. Love it. Har inte lyckats hitta info (vanligt vid försäljning gm t ex Onoff, Siba etc) om just denna specifika dator varför jag iaf skulle ställa mig skeptisk till erbjudandet.

Tom
2006-09-28 02:13
0

Ja, den bärbara verkar verkligen vara en ganska extrem maskin.

Tom

Stefan
2006-09-28 16:12
0

#27 Vad menar du, varför låter det som ett skämt? Går ju ofta att fixa det mesta i datorväg via hempc, om företaget vill.

rumpino
2006-09-28 18:10
0

#26 yes! har en skärm sen tidigare o med docka kopplar jag in mina andra prylar, ogillar trådlöst när jag spelar.

#27 nja, de brukar ofta fläska på rejält vid hempcerbjudanden, det finns några andra varianter att välja mellan också. men detta är den 'värsta' =)

Cartman
2006-10-01 07:46
0

#29-30 Fine, kände inte till att påfläskning är vanligt.