Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1852 ggr
Stefan
2006-09-29 17:46
0

Media Center

Jag har av och till kollat lite på det här med Media Center och har läst på en del om Microsofts variant. En sak jag inte riktigt förstår bara, det säljs numera en hel del "vanliga" stationära datorer med Windows Media Center Edition. Ofta i kombination med en stor skärm (20-24", numera ofta i widescreen. Vad är vitsen med det egentligen?

Jag menar, är det verkligen så att folk sitter och tittar på dvd, tv etc. framför sin dator? Någon enstaka gång då och då skulle jag kunna tänka mig, men det känns som att man hellre sitter i vardagsrummet och kollar på dvd och tv. Jag vet att mediadatorer går att koppla ihop direkt med tv:n, men det "kräver" ju då att man har en liten mer enpassad dator som kan stå bredvid tv:n.

Min reflektion gäller alltså de datorer som är en helt vanlig låda och där man säljer in med en stor skärm. Ni som kör MCE, hur använder ni det? Har ni datorn stående bredvid tv:n eller kör ni det som en vanlig dator och bildskärm?

Tjejen har precis fått ett HemPC-erbjudande och då var samtliga datorer med Windows MCE, därav mina funderingar. Jag tycker det låter kanon att kunna spela in program från tv:n, men vi kommer ha datorn i ett helt annat rum än tv:n så det ställer ju till lite problem. Ett alternativ är väl någon trådlös "extender" som jag har förstått ska finnas.

johan
2006-09-29 18:30
0

Jag har MCE och en lite snyggare dator som står framme i vardagsrummet. Jag tycker det är superbra!

Att ha en helt vanlig låda går också bra, men då skulle jag hellre gömma undan den. IR-mottagaren till fjärren är extern och kommer med en ganska lång sladd, så det är inga problem att bara dra ut den och en sladd till TV:n. Då kan man ha datorn i en gardrob eller bakom TV-bänken t ex.

MCE verkar nu levereras med alla datorer istället för Windows XP Home Edition. Det man måste dubbelkolla är så klart att man har ett TV-kort i datorn och att fjärren följer med.

En annan variant är att du har datorn som vanlig dator i arbetsrummet, men att du har en snygg Xbox 360 i vardagsrummet som kan stream precis allt från mediacentret.

Mvh // Johan

Stefan
2006-09-29 18:42
0

#1 Men en stor nackdel med att ställa en dator vid tv:n är ju att jag isåfall ändå måste ha en till dator. För inte vill jag sitta och arbeta i soffan framför tv:n…det är ju bra för film, bilder, musik etc. men vanliga kontorsprogram etc vill man ju gärna sitta och arbeta i vid ett riktigt skrivbord.

johan
2006-09-29 19:12
0

Jupp. Så är det.

Om du inte har en Xbox 360 eller annan extender.

Mvh // Johan

Citron
2006-10-01 03:06
0

Jag använder ett vanligt Xbox som Media Center. Xboxet är självklart chippat och Xbox Media Center är installerat. Det fungerar jättebra. Nu kan jag titta på filmer på xboxet via datorn, utan att först lägga över den. Jag kan även titta på fotografier, läsa böcker och lyssna på musik ifrån datorn på xboxet. Det finns även färdiga scripts att ladda hem så man kan titta på bilder från flickr.com eller filmer från youtube.com eller video.google.com, läsa nyheter på aftonbladet.se och även titta på nya film och spel-trailers från diverse hemsidor. Det enda jag saknar som skulle få xboxet att kännas som en riktig media center, är en fjärrkontroll. Men det finns ju även det att köpa om man har lust. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
2006-10-01 16:32
0

#4: Det som jag tycker verkligen saknas med Xbox Media Center är TV-kort. Det som jag skulle sakna mest utan Windows Media Center är just sättet man kan spela in TV, pausa TV och TV-guiden.

Det verkar dock rätt coolt med möjligheten att kunna ta in video från YouTube och Google Video. Jag skulle gärna ha möjligheten att se SVT Arkiv direkt i Media Center.

Mvh // Johan

Citron
2006-10-01 18:33
0

Jo, det är klart. Men har man som jag, endast 1:an, 2:an och 4:an så behöver man inget tv-kort. :-)

Det finns redan färdiga scripts som låter dig titta igenom filmarkiven från både SVT och TV4. Länk

Det allra bästa med XBMC är att nästan allting går att modifiera till hur och vad man vill. Det finns nästan inga begränsningar.

Att programmera egna scripts är både enkelt och roligt. Det finns enkla guider och exempel-script att ladda hem från lite varstans. :-)

Tidigare idag släpptes desutom en ny version utav XBMC.
XBMC-2 0 0-FINAL-FAT-T3CH XBOX-iND

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson