VHS till PC'n
Halloj, jag har en fråga angående hur man gör för att koppla in VHS'n till PC'n. jag använder en tv-out kabel. men jag hittar inte någon signal(?) måste VHS'n vara inkopplad till TV'n också ? för jag har bara en scart utgång från både VHS'n och TV'n ? jag har alltså kopplat in en scart kabel från VHS'n med en TV-out kabel (S-video) till Datorn. Går det eller behöver jag den gula smala kabeln ?
Skulle uppskatta det grymt mycket om jag fick hjälp!

Du behöver troligtvis en videoavkodare för datorn, allternativt ett tv-kort. Den S-videokontakt som sitter på grafikkortet fungerar bara till att köra UT en signal till tv:en.
#2 ”Den S-videokontakt som sitter på grafikkortet fungerar bara till att köra UT en signal till tv:en.”
Eller till vad som helst, exempelvis en VHS-spelare. Då kan man visserligen inte se VHS i datorn, men väl spela in datorn på VHS…
Förmodligen vill man ha VHS-spelarens signal TILL datorn, så vad man behöver är väl något i still med Video IN snarare än TV OUT.
Kanske finns någon burk att köpa som konverterar analoga videosignaler till digitala och skickar ut dem via USB? Har inte sett någon sådan, men har å andra sidan inte heller letat.

Denna från CO tror jag skall funka för dig.
Då behöver du bara ansluta din VHS till kablen och sedan in i USBn på datorn. Det kommer även med ett program för att föra över dina filer från VHS till datorn

1#
2#
3#
Tack så mycket för hjälpen, nu när jag vet vad felet är så kan jag börja kolla över min budget. Men nu när jag änd snckar om Tv-out osv, så tänkte jag fråga en sak. När jag använder den där Scartadptern som jag lagt upp bild på, då blir det svartvitt. men när jag kopplar in den i den "nya" tv, som har en Tv-out utgång så blir det med färger osv. Frågan är då: Är det så med sånna adaptrar eller är det bara fel på min?

gamla tv-apparater klarar inte av S-videosignal utan att det blir svartvitt utan du måste köra med komposit-video. Antingen så använder du den gula runda kontakten som sitter på scartadaptern och skaffar en s-video till komposit-adapter. Eller så på de flesta grafikkort så kan man ändra så att man sänder bara ut kompositsignalen fast via s-videokablen.