Nya formler i Excel 12
I nästa version av Excel kommer ett par nya efterlängtade formler. Det mesta har gått att lösa tidigare, men krävt lite specialkunskap. Nu blir det mycket enklare.
Förbättrad Summa.Om (SumIf)
Med formeln Summa.Om kan du summera celler som uppfyller ett visst villkor. Det har bara gått att ha ett enda villkor, men i Excel 12 så kommer det gå att flera villkor.
Säg här tillexempel att du vill summera värdet för de rader där frukt är Apple och nummer är One. Med den nya formeln SUMIFS kan du lösa detta så här:
=SUMIFS(B3:B18, C3:C18,"=Apple", D3:D18, "=One")
jämfört med den nuvarande matrisformeln
=SUM(IF(C2:C17="Apple", IF(D2:D17="One", B2:B17, 0), 0))
Antal och medelvärden
På liknande sätt som för SUMIFS kan du plocka fram medelvärde för celler som uppfyller vissa villkor med AVERAGEIFS och räkna hur många celler som uppfyller vissa villkor med COUNTIFS.
Bättre felhantering
Ofta använder man OM-formeln (IF) för att hantera undantag. En mycket vanlig formel är denna:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A1; A10:C20; 2; FALSE)); "Fel!"; VLOOKUP(A1; A10:C20; 2; FALSE))
Formeln försöker utföra en LETARAD-formeln. Denna ger ett felmeddelande om den inte hittar sökt värde. Om formeln misslyckas skrivs meddelandet "Fel!" ut, annars visas resultatet av LETARAD-formeln.
I Excel 12 kan du istället skriva så här:
=IFERROR(VLOOKUP(A1, A10:C20, 2, FALSE), "Fel!")
Enklare, mer intuitivt och snabbare!
Mvh // Johan

Riktigt bra nyheter. Sådana villkor använder jag ofta.
Håller med! Ibland känns det som att man behöver ursäkta vissa dumheter i Excel när man håller kurs. Detta är definitivt ett steg i rätt riktning.
Undrar om dom gjort om dialogrutan för att anpassa sidhuvud och sidfot också. Det måste vara den knäppaste dialogrutan i hela Office. Inte ens tooltip till knapparna…
I Excel 12 är dessutom många av begränsningarna borta eller utökade. T ex så kan du ha 1 miljon rader istf 65536. Man kan ha hur många regler för villkorstyrd formatering som helst. Endast minnet på datorn sätter begränsningen.
Jag kommer att försöka skriva så mycket jag kan om nyheterna löpande när jag lär mig mer och mer om Excel 12.
Mvh // Johan