Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3327 ggr
johan
0

Mest irriterande tangenten

Vilken tangent tycker ni är det mest irriterande på tangentbordet? Min personliga hattangent är Caps Lock. Den trycker man bara på av misstag och det är alltid lika jobbigt att sudda och skriva om med små bokstäver.

Blä för Caps Lock!

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Utan att tveka F-lock tangenten på M$-tangentbort. Aktiverad så funkar inte F-tangenterna men prt-scn fungerar eller så är det tvärt om. Extremt irriterande.

charlie
0

Hmmm.. ibland är bara "Windows"-tangenten bara för mycket. Precis när man inte vill skifta fokus så råkar man trycka ner den och får upp startmenyn….

---

Erik
0

Haha. Tänk att jag höll med *varje* inlägg ovan. Tycker ni har fångat de värsta, ungefär i omvänd ordning de är irriterande. =)

Windows-tangenten är ju den som oftast är irriterande. När man kommer åt den, oavsett vad man gör, så är det så otroligt irriterande. Fokuset tappar fokus, man skriver och tappar text… F-lock är irriterande för att den är så onödig! Alla knappar den påverkar har i princip bara en rimlig användning.

Caps-lock … ja … jag vet inte om jag någonsin haft användning för den. Det enda den kan tänkas göra är att irritera när man skall skriva någonting och man får inverterat case på alla tecken.

Som en klen fjärdeplats vill jag nominera 'num-lock' på min laptop, som ändrar beteende på u, i, o, j, k, l och m till siffror. ;) Bland annat. Det blir inte mycket vettigt gjort när den råkar kommas åt…

Niklas
0

Caps lock använder jag aldrig med flit. F-knappen irriterar jag mig på med mitt Logitechtangentbord. Jag vill aldrig ha den aktiverad. Det går visst att ställa in det. Windowstangenten använder jag för snabblåsning av skärmen (Windows + L).

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

#4 urs vad jobbigt att dator skulle låsas varje gång man råkar komma åt windows-knappen. Nog jobbigt att den hoppar ut i windows när jag spelar! ;)

Niklas
0

#5: Fast det är ju bara i kombination med L-tangenten så det är inte ofta det händer oavsiktligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pelle
0

kan nog tycka att datorns "musplatta" är nog så irriterande när man jobbar med laptop. Lite för lätt att komma och därigenom flytta markören någon helt annanstans än där man vill vara t ex när man skriver.

Erik
0

#7 - Ett vanligt problem. =) Men musplattan fyller ju iaf en funktion till skillnad från många av de andra knapparna.

johan
0

Windows-tangenten är ju jättebra!

• Windows + E - Öppna Explorer
  • Windows + D - Minimera/återställ alla fönster
  • Windows + R - Kör program
  • Windows + Pause - Öppna Systemegenskaper
  • Windows + L - Lås arbetsstation

Jag tycker det är mer irriterande på IBM ThinkPad att den tangenten inte finns..

Mvh // Johan

Erik
0

Windowsknappen är definitvt användbar, men den är också irriterande. Både caps-lock och scroll-lock är dock helt oanvändbara.

Saber
0

Jup windows tangeten är mycket användbar i windows. när man dock gör något annat så har den för hög prioritet. Alltså kör man ett onlinespel så vill man inte bli utslängd i windows istället för att (insert funktion på ctrl).

Kaj
0

Fråga en jänkare så säger dom åäö.

När jag jobbade på ett amerikansk dataföretag en gång i tiden kunde dom nte förstå att vi behövde dessa karaktärer. Det är ju bara ringar och punkter ovan på vanliga bokstäver sa dom. Är det intge bara att använda a och o istället.

Då skrev jag en liten rad till dom för att förklara skillnaden.

Min flickvän är söt - med deras förslag Min flickvan ar sot. Översatte till dom - My girlfriend is pretty - med deras förslag - My girlfriend is coaldust.
När dom fick klart för sig att pretty och coaldust blev skillnaden förstod dom att dessa bokstäver kanske var viktiga för oss Vikingar.

tillalex
0

Irriterande när man sitter och skriver och stannar upp för att tänka innan man påbörjar nästa mening. Blir ofta att jag blir sittande med högra SHIFT nedtryckt och det blir inte bra efter 8 sek.

Då kopplas tangentfiltret in och sedan är inget sig likt.

Har nu lärt mig att avaktivera SHIFT 8 sek kortkommandot i kontrollpanelen.

AndersE
0

Kul sträng! Min röst går till Caps lock!

Grrrrrr…..Skrikandes

Saber
0

#13 du har rätt. Det är det absolut mes irriterande för då måste man typ in och bråka med inställningar för att bli av med stora bokstäver!

Erik
0

#13, 15 - När det händer är det illa, men hur ofta händer det? Senast det hände mig var väl 2003 någon gång…

Fungerar inte shift i 8s till för att stänga av sticky-keys?

tillalex
0

#16 Jag sitter ofta och tänker i mer än 8s…

Joo 8s till stänger nästan av, men det konstiga är att sedan befinner man sig i något osynligt CAPS LOCK läge. Detsamma gäller om man får en varningsruta och väljer avbryt. Mycket märkligt. Om man avbryter borde ju inget förändras, men joho då.

Men nu har jag lärt mig. Om man slår HÅRT med hela näven på vänster Shift och svär högt samtidigt, slutar den att dumma sig…

Erik
0

Haha.

Jag ska kanske inte påstå att jag aldrig tänker i mer än 8s. Däremot så har jag kanske gjort mig av med ovanan att hålla nere shift-tangenten när jag tänker. ;)

Saber
0

#16 mest irriterande var att det hände senast idag. Jag skulle börja skriva men så skulle jag bara kolla upp något på pappret brevid mig för att se att jag tänkte rätt. Var tvungen att stänga ner word och öppna det igen!  

#17 man befinner sig inte in något "osynlig" caps lock läge. De har bara trott att det du igenligen ville göra var att använda caps lock. Så om man då trycker in caps lock får man små bokstäver!

tillalex
0

#19 Nänä, Glad

Om jag håller ned höger shifft i 8s får jag frågan om jag vill aktivera tangentfiltret. OM JAG VÄLJER AVBRYT VILKET JAG PRECIS GJORDE BLIR DET BARA VERSALER OCH CAPS LOCK LAMPAN LYSER INTE: OM JAG TRYCKER PÅ VÄNSTER SHIFT så slutar det igen. om jag istället trycker på caps lock kan jag inte få stora bokstäver även om jag använder shift: fast punkt blir fortfarande : om jag klickar med musen i texten markerar jag hela stycken.

Effekten är den samma som om jag satt och höll ned shift hela tiden. Det konstiga är att jag avbryter en funktion och får en annan istället. Jag tycker det är en bugg men det går säkert att förklara det som en feature…

tillalex
0

Känns skönt att vi börjat diskutera livets väsentligheter tycker jag…

Saber
0

Enligt windows är det en accacablity feature. Man kan ställa in det i accacablity option i windows. Jag kan inte för livet förstå hur det ska kunna vara en accacablity sak!

Erik
0

Vissa bitar är ju lätta att förstå… Sticky keys, t.ex. är för dem som inte kan hålla nere flera knappar samtidigt. Sen hur de olika lägen aktiveras kan ju diskuteras.