Separat Hårddisk i datorn
När jag letar runt på olika lösningar med extern hårddisk läser jag bla detta:
Jag spar mina bilder på en separat hårddisk i datorn.
Hos mig sparas allt automatiskt på C.
Hur gör man rent praktiskt för att spara på separat hårddisk i datorn.
Kan någon förklara för mig.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Man har ännu en hårddisk som man stoppar in i datorn och döper den tii D.
Själv delar jag även upp min befintliga hårddisk i två delar. En med operativsystemet och resten med mina bilder och dokument. På så vis kan jag formatera operativsystemet utan att förlora bilder.

Nästan alla datorlådor har plats för mer än en hårddisk, och moderkortet har i allmänhet möjlighet att koppla mer än en. Om det är en lite äldre dator så kan det vara parallella gränssnitt mot hårddiskarna, och då kan två diskenheter kopplas på varje kabel. Nyare datorer har SATA, och då finns ofta bara två, men den andra är vanligen ledig, eftersom CD-DVD ofta går på parallellt gränssnitt som moderkortet också har. Ännu nyare moderkort kan ha fyra SATA och ingen parallell kontakt. I alla fallen kan man koppla till ännu en hårddisk eller två.
När man sätter in en hårddisk till så kommer datorn automatiskt att göra den till D: om man har Windows. DVD-spelaren som tidigare var D: blir då E:
Innan man skaffar en hårddisk till måste man kolla vad det ska vara för typ. Om C: är SATA ska man i regel välja SATA och sätta på den andra SATA-kontakten. Det är sedan inte krångligare än att man sätter fast den nya hårddisken på en ledig plats och kopplar in den med strömkabel från strömaggregatet och SATA-kabel från moderkortet. Om det inte finns en strömkabel över kan man skaffa en Y-förgrening.
Om det är parallell IDE så kan det vara lite krångligare. Då ska den nya skivan kopplas till kontakten som sitter halvvägs på IDE-kabeln, och hårddiskens "jumper" måste stå i rätt läge, oftast CS.