Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1684 ggr
E_hjo
2006-07-27 16:43
0

Bredband

Hejsan =)

Jag har bredband från glocalnet, 0.5 mbit. För några månader sedan beställde vi 8.0 mbit. Fick en bekräftelse att man skulle ställa in routern vilket vi gjorde. …men, inget har hänt. Ringt och pratat med glocalnet antal gånger och de säger bara: -Ställ in routern.

Vad kan felet vara? Har skrivit på ett avtal på ett år för 8.0 och det går inte att installera! SÅ kan man inte ha det!

Hjääälp.

Zpookey
2006-07-27 17:56
0

Ställa in routern???
Det ska man inte behöva…..
En router skiter i hastigheten in…den tar alltid den högsta hastigheten den kan få tag i….det går inte att ställa in.
Man ska inte behöva att göra ett smack med routern….om du beställer 8 mbit så behöver de bara knappa in det och så har du 8 mbit.
Har du köpt modemet av Glocalnet?
Om inte så är det inte konstigt att de bollar över problemet på dig så att de slipper jobbet….vilket de ändå kommer att få göra förr eller senare eftersom att problemet ligger hos dom.
Men å andra sidan så är det ju glocalnet du har att göra med…de vet inte vad de sysslar med…sämre skit får man leta efter.
Det är väl de som fortfarande kör med inloggningsuppgifter också eller?

E_hjo
2006-07-27 19:34
0

Va? å de kötar om den där jävla routern hela tiden… idioter! Jag vet inte riktigt om modemet är köpt av glocalnet… men men.. får väll ta å prata med dom om man på något sätt kan häva kontraktet… tack för svaret =)

veteran
2006-07-28 20:11
0

Glockalnet är för idioter,bojkotta den skitfiman,det finns ju Telia.Cool

Citron
2006-07-28 21:13
0

Kanske är det bättre att säga att glockalnet ÄR idioter istället för de som använder dem är det. :-)

Jag har dock ingen erfarenhet med glockalnet. Det enda jag vet att de är billiga och jag skulle använda deras tjänster om jag endast hade tillgång till ADSL. Men här finns ju det billiga och snabba stadsnätet. :-)

Vi har haft telefon via glockalnet en tid utan några som helst problem. Telefonräkningen låg aldrig över 400:- /månad men som annars brukade vara runt 1500:- / månad.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

E_hjo
2006-07-29 00:53
0

#3 jo visst finns det Telia å det var ju meningen att ja skulle ta de istället men eftersom kontraktet på 8.0 står på ett år…  å idiot kan du va sj! haha Skrattande

Saber
2006-08-04 13:28
0

#3 glcokalnet är idoter, Telia är för idioter.

E_hjo
2006-08-05 18:18
0

#6 Vad menar du me det? Telia måste väl vara bättre än Glocalnet? Eller?  =D

bjorsa
2006-08-05 19:14
0

#6 då blev man idiotförklarad å de stämmer kanske på mig men lite väl generalisering av telias alla kunder !

#7 Telia bredband adsl fungerar fint å bra support hur de e med glocalnet vet jag bara i andra hand å då har de varit problematiskt .

mvh/bjorsa

Zpookey
2006-08-06 16:11
0

Telia funkar fint för mig med….hur deras support är vet jag inte eftersom att jag aldrig behövt att använda mig av dom….internet funkar klanderfritt och jag betalar gärna 100:- extra i månaden för att slippa bekymmer.

bjorsa
2006-08-06 16:36
0

#9 Jag har haft problem dom löste sig finns i denna strängen http://datorn.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dad41b5e-04b5-4d5d-a8b4-e0d9808a2633

och i #37 och#42 så står de vad felet var å de e så skönt att de e borta nu finns inge värre än en brusande telefoner å dålig uppkoppling fast de finns de ju men …………………… :-)

mvh/bjorsa

Saber
2006-08-10 17:25
0

Okej, jag skriver om det.

Teial är för latmaskar som vill hämna bredbandsutvekligen i svergie.

bjorsa
2006-08-11 13:38
0

#11 Och hur skall man göra för att inte vara en hämmande latmask om de bara finns telia som erbjuder adsl där man bor skall man då avstå eller ta et långsammare alternativ tex 3g eller vanligt modem ?

mvh/bjorsa

Zpookey
2006-08-11 16:23
0

Är du frisk?
Telia må vara lite dyrare men jämför man med de andra operatörerna så har telia minst strul med sitt ADSL.
Jag har haft telias 24mbit tjänst där jag bor nu i snart 2 år utan att ha haft ett enda strul. Att slippa att behöva ringa supporten hela tiden betalar jag gärna 20:- extra i månaden för….snålheten bedrar ofta visheten heter det ju.

Jag jobbar själv som internetansvarig hos en ADSL-leverantör och anledningen till att jag har Telia hemma är för att om vårt ADSL går ner på firman så ska jag fortfarande kunna administrera våra servrar hemmifrån om det skulle vara aktuellt….och då är det självklart att jag väljer en stabil operatör och inte Spray eller Glocalnet eftersom att då kan man aldrig vara helt säker på att det fungerar när jag måste ha det.

Saber
2006-08-13 00:43
0

#13 Japp jag är helt frisk. Tror du telia hade idag erbjutit snabbare än 0.5kbit till annat än företag ifall inte de hade haft någon som konkurerade med dom? Vist självklart kan de ha den bästa serverice som finns. Men det är för att när en BBBkund ska få hjälp så måste BBB vänta på att alla telja kunderna först får hjälp.

Det var BBB och bostream som först kom med snabbare tekiken. Telia var efter. Telia har inte gjort annat än hämnat den svenska Bredbands utvecklingen.

Zpookey
2006-08-14 02:24
0

Ehh….Telia erbjöd snabbare ADSL till privatkunderna långt tidigare än de erbjöd företagen samma hastigheter.
Och det är en stor skillnad på företagsabonnemang och privatabonnemang då du har support och övervakning dygnet runt på företagssidan.

Sen tycker inte jag att Telia hämmar någon då Telia hellre säljer en stabil tjänst INNAN de försöker att skaffa kunder. Glocalnet och BBB lider av 3-syndromet……de gör en massa reklam (som är full av lögner) och sedan står de helt handfallna när de får för många kunder och systemen är underdimensionerade.

Kolla och jämför priserna på en 8 mbit ADSL från Telia och Glocalnet. Kolla vilka tjänster som ingår och vad som gäller för att få de billigare priserna. Kolla om det ingår modem etc….helt plötsligt var visst Telia billigare än vad glocalnet var…oops.

Saber
2006-08-15 18:19
0

#15 du missuppfattar mig. Utan BBB och Glocalnet hade telia inte haft någon anledning att ge dig snabbare än 0.5mbit och deras 0.5mbit uppkoppling hade vart 50% dyrare än vad din 8mbit uppkoppling är idag.

Sen har faktiskt BBB och Bostream erbjudit 8mbit lång lång tididager än telia gjorde det.

Zpookey
2006-08-15 19:49
0

"Sen har faktiskt BBB och Bostream erbjudit 8mbit lång lång tididager än telia gjorde det."

I stockholm, Göteborg och Mamö möjligtvis…
Här i Halmstad var de snabba med reklampelare men när man sedan kollade om det gick så var det tvärstopp.
Jag har själv haft 24mbit Telia längre än vad det varit möjligt att ha Bostream, BBB eller Glocalnet….spray skulle jag inte vilja ha om de så betalade mig varje månad…..inte bostream, Tele2 eller Gloclanet heller för den delen.
BBB kunde jag tänkt mig förr men nu har man hört för mycket skit om dom så det skulle jag inte heller vilja ha…oavsett vad de kostar.

StefanW
2006-08-16 16:39
0

Telia har jag kört med ett år nu, och till en början var det problem. Men orsaken till det var kortslutning i kablen mellan stationen och mitt hus! Jag tyckte att de jobbade snabbt med tanke på att man bor på landsbygden! (finns bara ADSL här)

Telefonsupporten har varit både trevliga och hjälpsamma!

Dock skall nämnas att jag inte installerade deras antivirusprogram som följde med! Utan jag kör med AVG och det är jag helnöjd med!

Stefan - Modellbyggare

Saber
2006-08-21 15:57
0

Ni missar poängen. Jag säger inte att teila är dåliga idag. Jag säger att det inte är telias förtjänst att vi har bra bredband idag.

modmaker
2006-08-22 12:12
0

@Saber: Det går alldeles utmärkt att tacka Telia för snabbt bredband idag. Var redan 1996 hos Telia Research på Chalmers och tittade på ADSL i 26 Mbit, problemet då var att ledningslängden inte kunde vara speciellt lång. Däremot kan man fråga sig hur prisbilden sett ut utan konkurrens. Hade Telia fortfarande varit statligt verk hade priset antagligen varit politiskt reglerat.

Däremot har väl BBB varit mer på hugget när det gäller utbyggnad av rena LAN-anslutningar men det är väl av naturliga skäl eftersom de inte hade något eget nät från start medan Telia redan hade ett befintligt kopparnät.

Telia hade varit tossiga om de skulle gett sig på att bygga ytterligare ett nät in i hemmen där man redan hade dels telejack, men även i många fall Kabel-TV via Telia Kabel TV (det man blev tvugna att sälja av som Com Hem för att få affären med Telenor att gå igenom och som sagda företag nu istället äger). Det är väl klart att man försöker utnyttja de investeringar man redan gjort istället för att dumpa in mer pengar i nya nät. Idag byggs inga nya kopparnät utan nybyggen ansluts via fiber direkt.

modmaker - via blåtand från sommarstället.

Hawknestgrove
2006-08-23 14:54
0

Som datordummie så säger jag bara en sak: Telia. De är suveräna och vänliga och går att få tag på. Här på landet så skulle jag inte våga ha något annat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Saber
2006-08-25 13:05
0

#21 Brainwashed!

Nej, skämt och sidor. Telia är "bäst" för att de har kontroll på kablarna och stationerna och kan "sabba" för andra leverantöer. Alltså de kan ge prioritering vid alla steg till sina produkter.

modmaker
2006-08-27 11:12
0

22: och det vet du därför att…?

Skulle inte tro att Telia har nån som helst kontroll över Tele2s telestationer. Har svårt att tro att Telia har någon som helst tillgång till bredbandsbolagets fiberswitchar. Har dessutom svårt att tro att Telia har nyckel till ComHems switcherrum. Men bevisa gärna motsatsen.

Att Telia däremot har kontroll på den infrastruktur man själva äger är väl naturligt? Du har väl egen nyckel hem och blir inte heller helt nöjd om grannarna helt plötsligt flyttar in till dig, Sätter upp en egen TV i vardagsrummet, slänger ut din säng i hallen för att få plats med sin och börjar laga mat i ditt kök utan att betala hyra. När grannarna sedan börjar klaga på dig för att du har för trångt och kräver att du ska bygga ut på din egen bekostnad så de får plats med mer grejjer hemma hos dig, då står du snällt med mössan i hand och hälsar grannen välkommen in?

Brainwashed?

modmaker
2006-10-06 02:34
0

Saber, du som har koll: När kom Annex M (23Mbit/2,5Mbit) hos Telenor/BBB?

johan
2006-10-06 11:25
0

#24: Är det alltså uppströmshastigheten som är bättre?

Mvh // Johan

modmaker
2006-10-06 13:50
0

Jo, den blir 1,5 Mbit högre genom att man använder en del av frekvenserna för nedströms (-1Mbit) för uppströms istället.

Om inte annat så har firmwareuppgradringen av ZyXELmodem till AnnexM-programvaran visat sig göra så att modemet synkar upp snabbare (mitt modem synkade tidigare in på mellan 3-5 minuter, nu tar det max 15 sekunder), högre synkvärden (gäller även andra hastigheter än 24, men inte alla anslutningar) och stabilare synk.

Diskussionerna har gått höga både på Flashback såväl som Sweclockers om vad som gäller med 23/2,5. Telia uppdaterar succesivt nätet och räknar med att alla stationer med stöd för 24Mbit (Annex A) ska vara klara för Annex M 2006-10-16. Tjänsten behöver inte beställas utan vill man ha en högre upload så räcker uppgradering av modemet (förutsatt att hårdvarustöd för Annex M finns i modemet).

Folk som beställer nyinstallationer har fått modem som stödjer Annex M och stöd för Annex M på stationen redan från installation från början av oktober.