Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1399 ggr
mimmibackman
0

Fragmentera externen?

Håller just nu på att rensa och flytta runt massa bilder på externen, är det nödvändigt att fragmentera den sen när jag är klar? :)

[PeterWem]
0

Det är inget fel på att defragmentera den efter mycket filbyte.

guraknugen
0

#0: Fragmentera en hårddisk brukar ju annars vara det man INTE vill. Det gör den ju så bra själv om man använder NTFS eller FAT som filsystem. Det är nog DE-fragmentera som du menar, alltså göra så att disken inte längre är fragmenterad.

För att besvara din fråga, även om det redan är gjort, så om du kör filsystem som NTFS eller FAT (exempelvis FAT32) så bör man defragmentera disken lite då och då. Är det något annat filsystem så behövs det inte; då är det mest bortkastad tid och onödigt slitage på disken.

Du nämnde inget om vilket filsystem du använder så jag antar att det är NTFS och då behövs det ibland.

mimmibackman
0

#2 Jag är inte så himla insatt på datorer, men jag menade ju defragmentera och vet vad det innebär oså, men har bara bildfiler på externen och undrade om det är lika viktigt då. Har ingen aning om vilket filsystem jag använder.

guraknugen
0

#3 Okej, om du inte vet så är det sannolikt att du antingen har NTFS eller FAT32 och då bör man defragmentera då och då.

Om inte jag minns fel, så kör man bara igång defragmenteraren och låter den analysera den aktuella disken (har för mig att man högerkickar på den aktuella disken och väljer Analysera eller liknande).

Efter en stund poppar det väl upp ett fönster där det står hur det ligger till med din hårddisk och jag har också för mig att den säger något i stil med att hårddisken behöver defragenteras eller att det inte behövs. Står det att det behövs, defragmentera. Annars kan man göra det ändå om man inte håller med programmet.

Det duger säkert alldeles utmärkt att göra det som defragmenteraren föreslår.

Det jag skrev nu, om jag kommer ihåg rätt förstås, gäller Windows XP och även Windows 2000 om jag inte helt är ute och cyklar nu.

Vista har jag inte haft så där vet jag inte. Borde inte se så värst mycket annorlunda ut.

mimmibackman
0

Okey, men det kan jag testa när jag har rensat klart. Jag har vista, men det är ju typ likadant. Tack för hjälpen!