Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3281 ggr
Magi-cat
2008-12-16 16:50
0

turkos skärm!

Hej! En dag när jag tittade på en av mina bilder i datorn och skulle redigera bilden, så "hängde" den sig ordentligt. Jag startade om. Sedan dess är skärmen turkos! Det är som en turkos hinna över allt jag tittar på. Det konstiga är att ibland kommer färgerna igång och allt är normalt. Sedan kommer det turkosa tillbaka.

Jag har Windows XP och datorn är några år gammal, men har inte krånglat förut….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Krycke
2008-12-16 17:28
0

Hmm behöver inte vara samma typ av problem men jag hade en grå hinna över min skärm när jag fick den begagnad av en kompis och det jag gjorde då var att jag letade i menyn på skärmen och hittade två saker (detta skall man göra när skärmen hunnit bli varm dvs efter ca 30min.)

Dels om det finns kan du prova att köra DeGauss(avmagnitisera skärmen) och om det finns "image restoration" som återställer skärmen till fabriks värden vilket kan hjälpa mot vissa problem (min gråa hinna försvann).

Annars kan du prova med skärmen mot en annan dator och se om det inte är grafikkortet som gått sönder.

Inkanyezi
2008-12-16 18:28
0

Det kan vara så enkelt som att kabeln till bildskärmen är trasig.

Magi-cat
2008-12-16 20:44
0

tack för tipsen! Ska försöka prova!

Magi-cat
2008-12-17 19:27
0

Hr provat nu. Har inte hjälpt. Sladden verkar OK.

Kan det ha blivit något fel när bildprogrammet hängde sig?

Fast iof sig så påverkas skärmen när jag knuffar på den, färgerna kommer o går.

pentsium
2008-12-17 20:08
0

som gammal hederliga teveapparater då som man slog på för att få den att fungera:P

Kaj
2008-12-18 12:42
0

många bildskärmar har en knapp för att avmagnitisera. när man trycker in den så sker en rensning. Detta var dock för gamla CRT skärmar. tror inte det finns för LCD skärmar.

Du kan pröva och gå in på bildskrämsinställningar, avancerad och titta på färgmatchning eller liknanade om den har fått sig en smäll och behöver callibreras om.

Det kan ju även vara så att grafikkortet (eller skärmen) gick sönder precis då du redigerade din bild.

Magi-cat
2008-12-25 19:30
0

Nu har jag bytt skärm och färgerna verkar vara ok. Så det lutar åt att den gamla skärmen fick något fel……

God Jul!