mobilt bredband?
Jag undrar om mobilt bredband numera är lika bra som ADSL uppkoppling?
Är det idé att byta? Är så trött på Telias höga kostnader och dåliga service.
Har kollat runt på pricerunner men det är för mycket och så mycket som jag inte är insatt i, så mycket nytt hela tiden.
Hoppas ni kan hjälpa mej att ställa de rätta frågorna.
Agneta
Det beror på vart/hur du bor i förhållande till master.
Jag har ett vanligt bredband på min stationära (2Mb på ta emot 0,5 på skicka) och mobilt på min bärbara (1,4 Mb ta emot 0,3 på skicka) så dom är nästan lika snabba. Inte fullt ut men nära nog.
Så bästa är att ringa till olika leverantörer och prata med dom så du kan få svar direkt på vilken hastighet du kan få där du bor, för det kan dom se direkt på din adress.
Sen jämföra priser mellan dom olika du ringt till.
Nej, det skulle jag inte påstå. Mobilt bredband är långsammare och mer opålitligt.
Men om jag mest använde internet till vanligt surf och mail skulle jag ändå överväga att enbart ha mobilt bredband eftersom det är prisvärt och skönt att kunna ta med sig överallt.
Mvh // Johan

Tack för svaren!
Jag använder bara stationär dator och bor där normalt endast Telia når min mobil så det är nog ingen ide med mobilt. Då vet jag det.
Agneta
Jag förstår inte riktigt kritiken mot telia.
Alla klagar på att de är dyra….men det är ju för att där finns en massa dåliga operatörer som dumpar priserna och erbjuder inte hälften vad de lovar.
Visst….telia kanske ligger i det dyrare skiktet…men det fungerar.
Har haft mitt telia ADSL i 4 år nu där jag bor och under dessa 4 åren har jag bara behövt att kontakta supporten 1 enda gång…och de var redan medvetna om problemet och jobbade på det. Jag jobbar själv hos en ISP (som jag tyvärr inte kan använda själv då jag inte bor i samma stad som vi levererar i).
Men det vi har märkt är att vi ytters sällan får över kunder som har haft telia innan. Enda anledningen egentligen är om de vill ha en mer personlig support. Däremot så får vi mängder med kunder från främst Tele2 och Glocalnet för att deras internet fungerar så fruktansvärt dåligt, deras utrustning är billig och dålig. Bra utrustning som inte kräver en massa support kostar pengar…och därav de något högre avgifterna. Jag tycker inte att 339:-/mån för ett 24 Mbit ADSL som fungerar är mycket….men 99:-/mån för ett ADSL där man får sitta i supporten var och varannan dag är dyrt. Min tid är mer värdefull för mig än att jag ska sitta och prata med någon som läser innantill och inte vet ett smack om datorer. Och 339:- ÄR billigt….kolla runt vad ADSL kostar i resten av europa och sen världen. i USA betalar man c:a 500:-/mån för 0.5Mbit.
När jag hade ISDN innan så låg jag på c:a 1200:-/mån….så 339:- är skitbilligt. Men folk är aldrig nöjda.
Vad är 339:-? En genomsnittlig utekväll på krogen är oftast högre än så….för en enda kväll. Och de allra flesta laddar ner olaglig musik….3 album och de har tjänat in 339:-
Jag förstår inte heller vari Telias dåliga support skulle ligga? Oftast är det kundens billiga routrar som de köpt på siba som inte håller måttet, folk som kopplat om sitt tele där hemma eftersom att de inte förstår att första-jacket MÅSTE vara kopplat på ett speciellt sätt för att ADSL ska fungera korrekt.
De flesta tar det som en självklarhet att man tar körkort innan man kör bil. Men det skulle faktisk ibland vara obligatoriskt att gå en grundläggande kurs för att få reda på grundläggande saker om ett så felfritt surfande som möjligt. Att lära sig hur det ska kopplas, hur viktigt det är att första-jacket är rätt kopplat. Att man har rätt typ av modem och routrar (nej…D-link tillhör inte bra produkter) och sedan ska användare lära sig om faror på nätet…att inte klicka på allt som man kan klicka på, inte klicka på alla länkar man får i mail och på internet, inte förlita sig på ett gratis antivirusprogram eller ett antivirusprogram för att det har en sååååå söt lite nalle vid klockan.
Man måste använda sunt förnuft…mer sunt förnuft än vad man kanske är van vid. Då slipper man att kontakta supporten eftersom att 99% av felaktigheterna som uppstår är pga användaren själv.
Så…nu har mitt korta svar blivit långt :p
Hoppas att det är till hjälp för någon.

#4 Tänk att du (som ser så lugn ut på fotot) kan ta i så
!
"Kunde inte sagt det bättre själv", brukar man ju säga och jag kan inte uttrycka mig så bra som du, men jag håller med till 100%. Jag har också Telia och har aldrig haft problem. Jag använder dessutom Microsofts Windows och Office och har aldrig haft problem med den leverantören heller.
Man måste lära sig grunderna i handhavande av PC, när man ställer upp en sån på bordet och detsamma gäller internet, när man kopplar upp sig till det. Läsa anvisningarna och följa dem, anser jag också vara en självklarhet, liksom att inte ladda ner gratis skitprogram.
Heja Zpookey!
Tack =)
Nu hoppas jag bara att ingen tog illa upp av mitt inlägg för det var inte menat som skäll för någon och jag är alltid lugn. Ville bara få fram att oftast är inte operatören problemet utan det är kunden.
Men när det gäller mobilt bredband så skulle jag själv aldrig använda det…varken från telia eller någon annan för det är alldeles för instabilt.
Antar att många får vara glada att de kan välja över huvud taget.
Här har vår bostadsrättförening tecknat avtal med Bredbandsbolaget, så vare sig vi vill ha bredband eller inte får vi betala 150 kr/månad (för 100 Mbit/s), en avgift som läggs på den vanliga månadsavgiften för själva lägenheten. Skulle vi då vilja ha något annat, exempelvis Telia, innebär ju det att vi får betala för BÅDE Telia och Bredbandsbolaget, något som få är beredda att göra, antar jag.
Men jag är rätt nöjd ändå, för min egen personliga del, men jag kan tänka mig att de som inte ens har en dator är måttligt förtjusta i att betala 150 kr extra på sin månadsavgift.
Själv har jag inte varit i kontakt med Bredbandsbolagets support särskilt mycket, kanske två gånger eller högst tre i början, men sedan har det flutit på.
Visst, det där med 100 Mbit/s uppnås ju aldrig, inte ens i närheten, men det blir ju i stort sett aldrig under 24 Mbit/s i alla fall, så det är ju fortfarande snabbare än de alternativ jag skulle kunna nyttja.
Som förening kan man välja hur man vill tä betalt. Det blir dock dyrare om varje hushåll själv tecknar avtal. Det hade blivit mer än dubbelt så dyrt för sig då. Ingår dessutom inte telefoni i det priset? Iaf är det ju bara 25 kr i månaden för det bästa bredbandet du kan få.
Mvh // Johan

Jag har haft dator och internet sedan 1987 och använt och använder det flera timmar dagligen.
Eftersom jag är sjukpensionerad är det mycket pengar för mej med Telias bredband men det var bra att få veta att de billigare inte fungerar så bra och att mobilt inte är att tänka på.
Det jag menar med dålig service är att det är nästan omöjligt att få tag på en människa att tala med eller en mailadress att kontakta dem på på hemsidan. Och när jag får svar är det oftast 'godda yxskaft' ,
Min teliamail tar inte mitt lösenord längre, ringde en vecka före jul och det har fortfarande inte kommit (de lämnar inte ut något på telefon utan skickar bara).
Jag har alltså inte kunnat nå min mail på 2 veckor!
Agneta
#8 Jo, jag vet. Innan avtalet tecknades hade jag samma bredband som nu, fast för runt 300 kr/månad, kommer inte ihåg exakt. Och jo, telefon ingår också, förutom samtalen som kommer på en separat räkning.
Så det hela är kanonbra för mig och säkert många andra, men stackars tant Olga*, 140 år, som aldrig kommer att ens fundera på att skaffa en dator, får ju betala 150 kr/månad för ingenting.
*)Tant Olga heter i verkligheten något annat, är av ett annat kön och är något yngre.
#10: Fast Tant Olga har säkert ett telefonabonnemang från Telia som hon betalar 125 kr för. Eftersom hon använder sin vanliga telefon ändå och inte behöver en dator, har hon för 25 kr/mån ökat värdet på sin lägenhet med tiotusentals kronor. Rätt bra investering.
Mvh // Johan
#11 Kan så vara. Men det vet inte Tant Olga eftersom ingen har berättat det, så nu betalar hon 125 + 150 kronor i månaden. 
#12: Då kanske du ska göra det istället för att tycka att hon är ett offer.:)
Mvh // Johan
#13 Om jag visste vem Olga/Olgorna var så skulle jag kanske göra det också. Risken finns (om än ganska liten kanske) att de är som jag och bara använder mobiltelefon. Då är det inte mycket lönt. Kan inte vara kanonbra för alla, helt enkelt.