Nya typsnitt, men hur ?
Kan någon tala om vad jag gör för fel när jag ska öppna och installera nya typsnitt. Det går bara inte.
Har WinRAR och följer instruktionerna jag fått: Packa upp, kontrollpanelen, öppna mapp teckensnitt osv. Men när jag kommer till kontrollpanelen tar det stopp. Det går inte att öppna den.
Vad behövs för att få in nya typsnitt. (hemsida i Frontpage) Snälla hjälp en novis (gammal kärring som inte borde hålla på med så´nt här)

Konstra inte till det med typsnitten i hemsidan; vilka du än har installerade på din burk, så är det ju i mottagarens dator det ska visas, och typsnitten följer inte med i en hemsida. Det kan se flashigt ut, men i min dator har jag i stort sett bara ett fåtal varianter, serif, sans, och så motsvarande feta och kursiva och både och.
Så typsnitten behöver du egentligen bara kopiera in i mappen där typsnitt ligger, men de kommer inte att visas hos den som läser din sida, utan det blir ett alternativt typsnitt som i värsta fall kommer att vara courier; dvs om du inte har valt alternativa typsnitt.

Vilka typsnitt vill du ha?
#2 Jaa du, jag har laddat ner ett som heter Lincoln, var jag hittade det minns jag inte. Se´n har jag sett massor på Dafont tex.

Och om det inte plingade till; du kan inte ladda specifika typsnitt i en hemsida. Det blir typsnitten som den som öppnar sidan har, och för att ha någon kontroll alls måste du välja teckensnitt som finns i mottagarens dator.
Det betyder att om du till exempel använder Lincoln så måste du inkludera "sans serif" i listan på teckensnitt som ska användas när Lincoln inte finns i mottagarens dator; annars kan det bli courier i värsta fall. Och de flesta kommer att få se texten i Arial eller Verdana i stället för Lincoln, när de inte har det, om du har inkluderat "sans serif".
#4 Nej det plingade inte till. Jag kan ju inte sån´t här, det är därför jag måste fråga, ellerhur ?
Det verkar för krångligt att försöka hitta någon häftig "stil" till hemsidan, och dom som finns är inte speciellt vackra. Men det får jag väl stå ut med i fortsättningen också.

Listan över "type face" brukar man väl numera lägga i sin css-fil, men annars la man den tidigare direkt i dokumentet, ibland för varje stycke, vilket var rätt krångligt..
Men när man till exempel vill använda en med seriffer, säg Garamond, så anger man "Garamond, Times New Roman, serif", vilket innebär att om inte Garamond finns så kommer i första hand Times New Roman att användas i stället, och i sista hand väljs ett teckensnitt med seriffer som finns i användarens dator.
Motsvarande blir för Lincoln "Lincoln Gothic, Arial, Verdana, sans serif", och beroende på vad som finns så väljs teckensnitt i den ordningen. Det betyder att en användare som har Lincoln Gothic kommer att få se texten så som du ville ha den, och alla andra kommer att se något annat, men då slipper de i alla fall att få upp den som skrivmaskinstext i monospace.

#3 Jag har inte Lincoln och fick inte lust att hämta den heller, när jag sett hur den ser ut. Den är väl inte så kul?
Vissa hemsidor är rena fasan att försöka läsa beroende på konstiga typsnitt och krims-krams. Då rekommenderar jag rena typsnitt som Verdana och Arial, som "alla" kan läsa och skriva ut. De står sig i längden. Vill man ha lite "finare" stil, rekommenderar jag Times New Roman. Den håller i alla avseenden som läsbarhet, utskrift och är snygg. Du kan variera med bold-/versal-inställningar och storlek.
Jag hade bara tänkt använda typsnittet till rubriken på indexsidan, ingenting annat. Jag skriver allt med Arial annars. Men nu blir det nog så att jag håller mig till vad som redan finns att hämta i datorn. Tack för svaren.
Om du vill ha ett specifikt typsnitt som rubrik kan du spara texten du skrivit som bild (t.ex .jpg) och sedan lägga upp på hemsidan. då kommer den visas likadant för alla som tittar på den.
länk om att lägga in nya teckensnitt.
Här finns en bra svensk guide om hur man installerar typsnitt.

Jag tror att tjugofemöringen börjar trilla ner nu.
Det är alltså inte din dator som kommer att visa sidan för andra, utan det är den dator som de sitter vid; eller om det är en teve eller telefon eller spelkonsol eller handdator eller vad som modet för tillfället säger ska kunna kopplas upp.
Alltså spelar det ingen roll för hur din sida visas, vilka teckensnitt du har installerade. Precis som Krycke säger, kan du spara vilken text som helst som bild, även om jag i stället för jpeg föredrar png som är en standard. Bilden tar större plats än motsvarande text, men det spelar inte jättestor roll. På en bild kan du göra vilket teckensnitt du vill, och det blir det som du har i din dator. Du bör göra bilden med transparent bakgrund för att kunna bestämma färgen på sidan utan att ändra i bilden med rubriken. De två format som lämpar sig är gif och png. För att rubriken ska bli sökbar måste man skriva in den som text med ALT-taggen till bilden. Du kan till och med ha en animerad bild om det roar dig. (Jag avskyr animeringar.)
Brödtexten på sidan kan du lämpligen skriva som "Arial, Verdana, sans serif", vilket kommer att väljas i den prioriteringen. Då kommer texten att bli ganska lika för alla, och på skärm är det ofta lättare att läsa text utan seriffer. Som jag skrev listan kommer i första hand Arial att väljas, i andra hand Verdana, och i tredje hand vilket sans serif som helst som finns installerat (kan i viss mån påverkas av användaren). I sin CSS-fil skapar man en klass för varje teckensnitt och behöver bara ange klassen för stycket i sin html-fil.