Felmedelande för statestiken
Jag får ett felmedelande för statestiken på min hemsida..
Det står: When I browse the phpMyvisites directory, I get a message error 500 "Internal Server Error. The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request".
Åtgärd: Your Web hosting provider does not allow file permissions that are too high. Set permissions 644 (CHMOD 644 with your ftp client) for the index.php file of the directory for which you encounter the problem.
Så om jag fattar det rätt så ska jag ändra filrättigheterna till 644 i mitt ftp-program.
Men vart gör jag det? Vad menas?
Känner mig dummare än tåget just nu men jag får inte till detta… Är det nån som vet och kan hjälpa mig?
När man kör ftp med kommandon har man ofta tillgång till ett antal Unix/Linux-liknande kommandon, chmod är tydligen ett av dem. Kommandot ändrar rättigheterna på filer. Vet inte hur syntaxen ser ut i ftp-sammanhang, men i Linux, Unix med mera, kan man skriva exempelvis: chmod 644 /MinMapp/MinFil (i Unix och liknande använder man / istället för \ i sökvägar, precis som i webbadresser). Detta kommer då att ställa in rättigheterna för filen MinFil på följande sätt:
Ägaren kan läsa och ändra filen, de som är med i samma grupp som filen tillhör kan bara läsa filen och övriga kan också bara läsa. Första siffran står för ägaren, andra för gruppen och tredje för resten.
Man kan även ange rättigheterna på följande form: rwxrwxrwx (r=read, w=write och x=execute). I detta fallet får vi då rw-r--r--, alltå rw- för ägaren, r-- för gruppen och r-- för övriga. För att kunna koppla detta till siffrorna kan vi enkelt resonera så, att vi ger r värdet 4, w värdet 2 och x värdet 1. Addera dessa och vi får siffran. r+w=4+2=6. Bara r=4, alltså får vi 644 som rättigheter för filen ifråga.
Vill man ändra rättigheterna för samtliga filer i en mapp och alla dess undermappar i ett enda slag, kan man (i Unix och så vidare) skriva:
chmod -R 644 MinMapp/
eller
chmod --recursive 644 MinMapp/
Det finns även möjlighet att lägga till en viss rättighet för en viss kategori i ett enda slag i en viss mapp och alla dess undermappar:
chmod -R g+w MinMapp/
Detta lägger till skrivrättigheter för alla filer i MinMapp för den grupp filerna tillhör.
Så, det var lite grundläggande bakgrund som kan vara bra att känna till, men som man förmodligen inte behöver vara expert på. Nu vet ju inte jag hur du jobbar, men om du använder ett ftp-program med grafiskt användargränssnitt är det säkert bara att högerkicka på en eller flera filer, välja egenskaper, sedan rättigheter och sedan tilldela ägaren läs- och skrivrättigheter och övriga endast läsrättigheter.
Och ifall jag i och med detta inlägg skrämt iväg någon från att prova på något Unix-liknande, får jag väl lägga till att man numera oftast inte behöver knappa in några kryptiska kommandon, utan man kan använda musen precis som man är van vid. Däremot är det ibland en stor fördel att möjligheten finns, exempelvis för de som skriver skript när de vill få saker gjorda.
Jösses! Och detta ska jag försöka mig på?? 
Detta ska bli spännande måste jag säga.. Ska se hur jag lyckas. 
Förresten, om du berättar vilket ftp-program du har, kanske det är större sannolikhet att någon kan ge mer konkret hjälp. Olika ftp-program fungerar ju på lite olika sätt, så så länge man inte vet vad du använder kan man inte vara säker på att det som funkar för någon annan också funkar för dig.
Själv har jag några ftp-program installerade, varav åtminstone något även finns för Windows, så om det är något av dem du har kan jag hjälpa till ytterligare, även om jag inte använder dem nu för tiden. Precis när jag installerat ett gäng ftp-program för att se vilket jag ville ha, kom jag på att min vanliga filhanterare hade ftp inbyggt, så jag behövde inget separat program för det. Smidigt att ha allt på ett ställe. Bara att dra filer mellan lokala mappar och externa ftp-platser och så funkar allt likadant…
Jag har ftp-navigator
Vad menas med ett grasfiskt program? Jag kanske har vlat helt fel sort.. är bortskämd med att allt bara fungerar så jag känner mig helt ställd nu..

"grafiskt" när man talar om programmens gränssnitt, betyder att man pekar och klickar i stället för att skriva en kommandorad. Exempelvis allting i Windows är grafiskt i den bemärkelsen. I andra miljöer kan man välja om man vill ha grafiskt gränssnitt eller kommandorad. Ibland är det mycket enklare att köra från kommandoraden, i synnerhet om man ska göra samma operation på många filer.
#4 Letade lite på nätet och hittade denna sida. Sök i sidan efter ”File attributes on a server” Kan det vara detta du letar efter?
*5 Ok, då är jag med. :-)
Ska läsa länken så fort jag har vaknat ordentligt… :)
Tack så mycket!