Köp trådlös mus
Har sett att flera i min omgivning sitter och irriterar
sig över att markören far omkring i de nyare
datorerna. Jag köpte en trådlös mus och vilken
skillnad. Nu slipper jag detta elände !
Hur då ”far omkring”?
Hm… man glömmer fort, men jag har haft trådlös mus i ganska många år nu så jag kommer inte ihåg så mycket av hur de trådbundna fungerade… Däremot önskar jag att jag hade ett trådbundet tangentbord.
Det bäste tycker jag vore om man från tangentbordet hade en USB-kabel till datorn och en mottagare till musen inbyggd i tangentbordet. Då har alltid musen nära till mottagaren och tangentbordet fungerar hela tiden, trots att man har en hög med böcker mellan den och datorn… Och så slipper man byta batterier i tangentbordet samt att man kan ha lysdioder för CAPS LOCK och annat i tangentbordet… Dessutom kunde man ha tangentbordet bakgrundsbelyst, så att man lättar kan skriva i mörker.
Dock har jag hittills inte sett ett enda exempel på att någon har tillverkat ett sådant tangentbord… Lite synd, tycker jag.
Vi var tvungna att skaffa ett trådbundet tangentbord här, för när jag och min fru skrev samtidigt så störde tangentborden ut varandra. Mycket irriterande. Märkligt nog störde inte mössen varandra.

Det är det vanliga med bärbara som har pekplatta; medan man skriver så snuddar man plattan med tummen, och insättningspunkten far åt åvävla.
Det blir ibland värre, datorn kan hitta på nästan vad som helst när man råkar komma åt pekplattan. Det räcker inte att ansluta en mus, man måste koppla ifrån pekplattan också, enklast i datorns setup.
Och så tipset som en bekant till mig har löst det med; ett gammalt telefonkort som är tejpat i en kant så att det ligger över pekplattan, men kan fällas undan så att man kan använda plattan när man behöver.
Eller om man även har ett externt tangentbord. Då behöver man inte vara nära den bärbara över huvud taget…