Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 874 ggr
Mymlan
2006-10-01 19:28
0

BRANDVÄGG

Finns det ingen brandvägg idag som funkar med WIN ME?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

johan
2006-10-01 21:33
0

Är lite osäker, men ZoneAlarm eller säkerhetspaket från Antivirusmakarna borde fungera.

Annars kan du alltid ha en hårdvarubrandvägg, t ex om du köper en router. En trådlös router kostar ca 700 kr och gör dels att du får en bra brandvägg, men också att du enkelt kan låta flera datorer surfa samtidigt då många bredbandsleverantörer endast ger dig en IP-adress.

Mvh // Johan

Mymlan
2006-10-01 21:54
0

Sitter via en router. Zonealarm hade ingen vad jag kunde se som passar WIN ME, ingen som man kunde testa x antal dagar. Nu laddade jag ner F-secure om den är bra eller ej vet jag inte.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

johan
2006-10-01 22:02
0

En router är nästan alltid bäst. Dels så tar den ingen prestande från din dator. Sedan kan inga spionprogram eller virus stänga ned den.

Mvh // Johan

Kaj
2006-10-02 14:19
0

Billiga routrar har problem med prestandan i sig. När de dessutom skall hantera brandväggsregler etc kommer det att ta ytterligare prestande. Leverantörerna har inte byggt in allt för snabba processorer i konsumentprodukterna av routrarna/brandväggarna (pga pris) vilket gör att de endast har en throughput runt 10-30 mbit/s från ditt internet till dina datorer.

netGear har en modell som heter Range Max 240 Wireless router WPNT834 som sägs klara upptill 94 mbit/s i throughput i tester från overoende företag. Denna kostar ca 1.400 kr på Computer city och ca 1.200 från Dustin Home.
OBS! det skall vara Range Max 240. Det räcker inte med den modell som bara heter Range max för den klarar bara ca 40 mbit/s. Alltså se till att du får modellbeteckning WPNT834

DLINKS gaming router 108G (DGL-4300) skall även den klara ca 90 mbit/s. Men jag har sett felra användare på olika bloggar som klagar över DLINKarna men har ingen erfarenhet själv

berra
2006-10-02 15:13
0

Finns det annars någon bra brandvägg som inte är så dyr som den jag har:Norton Internet Security?

Mitt abbonemang går ut nu,måste skaffa nytt.Uppgraderingen kostar 599:-.tycker det är för mycket. 

Det finns ju en del som är  gratis.Är de ok?

kari
2006-10-02 16:04
0

ME har egen brandvägg. Bara kryssa för.

// kari

leru05
2006-10-11 11:18
0

Kari: du skall nog inte förlita dig helt och hållet på windows egna brandvägg, och i dagsläget så brukar de flesta leverantörers brandvägg vara konfigurerad så det funkar med att ha windows brandvägg igång samtidigt.

Berra: kolla med din ISP (internetlev.) för att se vad de har för erbjudande. Även via en del banker kan man köpa bra brandväggar + antivirusprogram till rabaterade priser.

kari
2006-10-11 12:58
0

Jag tycker att det är ganska mycket hysteri kring brandväggar. Någon promptnisse har sagt i tidernas begynnelse att Windows brandvägg är mindre bra och det tas som bevis att så är fallet. Vad säger att tex Zonealarm är bättre än det som Windows erbjuder, tro.

Originalet är tillräckligt bra så jag nöjer mig med det. Ingen tårta på tårta i min dator. ;)

johan
2006-10-11 13:19
0

#8: Jag håller med dig. Bara en sådan sak som att ZoneAlarm startas när du loggar in, medan Windows brandvägg startar när Windows startar tycker jag är skäl nog att inte ha ZoneAlarm. (Iaf var det så sist jag körde ZoneAlarm)

Sedan tycker jag det är skönt att släppa tusan frågor om allt som ska öppnas eller inte öppnas för både ut- och inkommenade trafik. Ofta vet man ju inte vad man bör och inte bör öppna. Jag tycker Microsofts brandvägg i SP2 är mycket enklare. I Windows Vista är den ännu bättre.

Windows OneCare har fått bra kritik från flera säkerhetsexperter. Dom som gnällt mest är inte helt oväntat Symantec eftersom dom inte kan fortsätta lura kunder på 600 kr/år för sin skitprodukt.

Mvh // Johan

Kaj
2006-10-11 14:44
0

Windows brandvägg i XP är bara enkelriktad. Den stoppar trafik utifrån in till dig. Men den gör inget ifall du har trafik innefrån dig själv ut på nätet. Dvs om du nu fått in något skit (t ex via e-post, besökt en skum sida med script od.) som i sin tur vill sända ut grejor till internet från din dator. Detta stoppar inte Windows brandvägg.
Men hopp finns i Vista kommer brandväggen att vara dubbelriktad och då ha samma säkerhetsnivåer som ZoneAlarm, Norton Internet Security etc.

johan
2006-10-11 15:51
0

I Vista kan du ställa in olika nätverk på olika zoner som Hemma, Arbete och Publikt. Vista har även frågat om jag vill tillåta att Outlook skickar ut saker har jag för mig, så jag tror att den kommer kunna blockera åt båda hållen.

Mvh // Johan

Kaj
2006-10-12 14:48
0

Jodå Vista komer att kunna blocka/tillåta åt båda hållen.

Microsoft kommer även att släppa en produkt som heter Microsoft One Care som är en familj av olika verktyg för säkerhet. Den kommer att innehålla brandvägg, antivurus, antispyware, prestanda tune up och möjlighet till backup av filer och hela ditt system.

Denna produkt körs i bakgrunden och kommer även att defragmentera dina diskar löpande vid behov.