Datorn iFokus

Datorn

Etikett: varningar
Läst 1648 ggr
johan
0

Gör en Att-göra-lista endast för dagens uppgifter

När du har mycket att tänka på och mycket att göra på jobbet är det skönt med Att-göra-listor. Risken är bara att dom växer okontrollerat och känns omöjliga att slutföra.

Gör en Att-göra-lista med endast dagens uppgifter istället. Sätt realistiska mål och känn dig duktig varje gång stryker en punkt från listan. Jag brukar börja med dom minsta sakerna för att känna att listan krymper snabbt.

Hur du gör listan är egentligen oviktigt. Allt från papper och penna till Outlook, OneNote, Anteckningar eller webbtjänster som Tada list från 37 signals.

Hur gör du för att hålla koll på dina arbetsuppgifter?

Mvh // Johan

charlie
0

Använder papper eller iCal eller Google. 

Jag skulle villja ha en som är delad, dvs jag kan komma åt den överallt, dessutom så har jag en massa todos som är återkommande en eller ett par gånger i veckan. Så som jag har dessa nu så ligger de i iCal men jag vet ju inte ifall jag har gjort dem eller inte.

Nu väntar jag spänt på SpaningSync!

---

johan
0

OneNote tycker jag nog är det programmet som är bäst för sådana här saker. Ibland är det lite overkill, men det är rätt skönt att kunna sätta kategorier på sina uppgifter och få bra sammanfattning efter datum, kategori etc.

Outlook är ju skönt för att man har allt samlat på ett ställe. Speciellt nu när flaggade mail, uppgifter och flaggade anteckningar från OneNote alla syns i Uppgiftslistan i Outlook och dessutom visas dagens uppgifter under rätt dag i kalendern.

Nackdelen med båda dessa är att dom inte är webbapplikationer.

Notepad är också oslagbart! Keep it simple. :)

Mvh // Johan

Celia
0

Jag blev sjuk av alla mina kom-ihåg-att-göra-listor för några år sedan. Jag kunde inte somna om jag inte hade hunnit allt! Numera får jag försöka klara mig med att memorera det i hjärnan. Det jag inte kommer ihåg, är inte viktigt ;)

rumpino
0

post-it använder jag för att komma ihåg saker  =)

johan
0

#3: Ja, det gäller att ha realistiska förväntingar på vad man bestämmer sig för att hinna med under en dag.

Mvh // Johan

Celia
0

#5 - ja det hade inte jag. Men nu har jag :)

Chrihanna
0

#2 skriver: "Nackdelen med båda dessa är att dom inte är webbapplikationer".

Jag använder mig av outlook och jag har tillgång till både mailen och kalendern (även andra funktioner men jag använder dem inte) när jag går in på min webmail. Fungerar toppen, skönt att kunna titta till på vilken dator som helst.

_RS_
0

QTek 9100, Den bästa telefonen i världen för oss med ADHD/Aspergers Syndrom ;-).

Sätter upp timplanering dagen innan och så följer jag den… tidigare kunde jag fastna i vad som heöst i flera dagar… men nu plingar det till i fickan och så får jag reda på vad jag tänkt göra istället för det jag gör… ,-)

ryttarn
0

Använder Whitebord, fungerar bäst för mig….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

charlie
0

iGTD ar vad jag anvander mest nufortiden.

---

guraknugen
0

Använder ibland Tomboy, ett väldigt simpel men förvånansvärt smart anteckningsprogram för Gnome. Funkar hyfsat för sådana saker. En sak att göra per ”lapp” eller vad man ska säga, sedan bara tt radera lapparna efter hand.

Tidigare gjorde jag det i Evolution (program av Outlook-typ) men kom på att det var lite onödigt att ha ett så tungt program igång för en så simpel uppgift.

Ett annat sätt, fast då gäller det mer saker som jag tänker göra inom den närmaste månaden, är att jag skriver ett textdokument med GEdit (också den för Gnome) och sedan sparar på skrivbordet (varför det nu heter ”skrivbordet” när jag har åtta skrivbord, men skit samma). Sedan drar jag upp ikonens storlek på skrivbordet till, vad det nu kan bli, 50×70 mm eller så. Då ser jag texten i själva ikonen och den är fullt läsbar om än något liten. Då blir jag påmind varje gång jag ser skrivbordet, vilket jag ju gör när jag flippar från ett skrivbord till ett annat för att få en ny fräsh yta att jobba på. Då GEdit öppnas hyfsat snabbt är det också enkelt att ändra på innehållet.

Har även testat en ”ToDo-manick” i Opera och den funkade bra. Bara att skriva sin lista och klicka för att markera som utfört och så vidare. Dock är dessa ”manicker” inte så där supersnabba och resurssnåla. Enklast är ofta bäst.

Har även en Whiteboard, eller ”Whyteboard” som vissa tillverkare kallar dem. Köpt på Clas Ohlson för en spottstyver. Eller om det var två spottstyvrar. OM det nu stavas så. Eller är det spotstyver? Kanske.