hur mar jag
hej är ny och ganska okunig. men jag skulle vilja veta hur jag gör för att filma något direkt i datorn så omjag görnågot spelas det in hur gör jag?

oj det ska inte stå¨"hur mar jag" det ska stå hur gör jag

Antar att du menar en webcam.
kör desvärre inte med det själv men du får säkert svar här snart hur du sätter upp en webkamera.
#0: Du behöver inte göra något speciellt, mer än att installera din kamera (om den inte installerades automatiskt) och installera något program som gör det du vill. Finns förmodligen ett antal program som kan starta och stoppa inspelning automatiskt om något händer i bilden. Ett av dem hade jag och det fungerade, men det var så länge sedan så det finns säkert inte längre och är väl dessutom omodernt nu. Men jag tror inte det är så svårt att hitta något på nätet som passar.
Zoneminder är ett program som ska fungera och som är öppen källkod, men jag är osäker på om det finns för Windows. Har inte testat det själv heller.
Ett annat som jag inte heller har testat heter Motion och det vet jag ännu mindre om. Det verkar förresten vara en produkt från Apple, så då finns säkert bara en Mac-version.
Men oavsett det, så kan man ju alltid gå in på exempelvis Zoneminders webbplats så kanske man kommer på några bra ord att söka på så att man till sist hittar det man ska. Ett litet knep som man kan tillämpa om man vill.