Aktivera windows
Jag var iväg i söndags och installerade en nyckel på en svart dator och man skulle göra tre saker.
installera nyckeln. Aktivera windows. Validera datorn.
Installation av nyckeln var inga problem. Men hitta ingenstans där jag kan aktivera windows. Trodde först att det berodde på att det bara var SP1 på den XP så jag ladda ner SP2 och 3 men hitta fortfarande inget ställe att aktivera windows.
Så jag gjorde alla uppdateringar till daton och ladda sen ner defender och datorn måste ju valideras innan den kan laddas ner vilket skedde.
Så måste windows aktiveras i alla fall, i så fall vart hittar jag det nånstans. Har letat både igår och idag på min egen för att se om jag hittar på min, men icke.
Enligt deras anvisning så skulle det göras under. Start-alla program-tillbehör-systemverktyg och där skulle det finnas en rubrik som heter aktivera window alternativt windows aktivering.
Det gäller en XP professional som nu har alla uppdateringar installerade.
Aktivera windows brukar dyka upp precis när man installerat windows och den tjatar varje gång du startar om datorn.
Det är inte varje gång jag installerat om datorn som den frågat om att aktivera nyckeln, kan det inte vara så att du redan aktiverat nyckeln på en annan dator och därmed inte behöver göra det igen?
Det tar iaf 30 dagar innan det påverkar windows om du inte aktiverat så om du väntar så lär du märka.
Krycke Nej jag har inte aktiverat den nyckeln nån annanstans utan det är en helt ny nyckel. Om inte microsoft skickat samma till flera.
Är tack vare den där 30 dagars regeln som jag undra vart man gör det nånstans. För om det börjar dyka upp så bra att veta vart det ska göras. Och om det är relativt enkelt kanske jag kan lotsa han via telefon att göra det själv utifall det dyker upp.

Om aktiveringe behövs så dyker det upp en ikon nere vid klockan som talar om att XP måste aktiveras.
AktieTrader ok då får jag hoppas han hör av sig om/när sån dyker upp. Och jag antar att man då kan klicka på den och komma direkt till det ställe där man kan aktivera.
Klicka på start->Alla program.
Högst upp ska det stå "Aktivera windows" om du inte redan har aktiverat den.
Zpookey då måste den aktiverat sig automatiskt för jag har inte gjort det och det fanns inget där heller, åtminstone såg jag inte till den rubriken när jag leta. Tyckte jag leta överallt. Så får väl endera ringa och be han kolla eller bara vänta och se. Oavsett så vet jag nu vart jag ska göra det utifall det behövs. Tack.
Tänk vad bra om dom skrev korrekta anvisningar vad mycket enklare allt skulle vara.
Klicka på start-->kör och skriv "oobe/msoobe /a" (utan "kaninöron") och tryck sedan ok. Detta startar aktiveringsguiden.
Allt annat om aktivering kan du läsa om här
Zpookey Tack för svar och länk. Ska försöka få tag i han i helgen och höra om det börjat dyka upp nån ikon och även be han kolla längst upp under alla program.
För som jag fatta så ska den där ikonen börja dyka upp ganska omgående om man inte aktiverat och sen "tala" om hur många dagar man har kvar innan man är tvungen att aktivera.