Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1281 ggr
Madick
2009-01-22 08:52
0

Word 2002 problem

Jag har Word från 2002. Nu har jag fått ett formulär från en kund jag ska fylla i, men jag kan inte. Det är bara i designläge hela tiden och kommer inte på hur jag stänger av så det blir ett vanligt dokument.

Nån som kan hjälpa en ytterst frustrerad Madick.

guraknugen
2009-01-22 19:28
0

Har ingen aning, då jag använder OpenOffice.org istället, men vissa saker fungerar på samma sätt.Har du ett verktygsfält för design av formulär? Om inte, kolla under någon meny (”visa” kanske?) om det finns någon möjlighet att visa ett sådant verktygsfält. Där kanske det finns en knapp som växlar designläge på/av.

Men det är möjligt att det funkar på ett annat sätt i Word.

Jag hade nog frågat den som skickade formuläretm, om jag inte kommit på det själv.

Något annat jag hade provat skulle vara att leta lite i hjälpen. Sök på formulär eller design eller designläge eller liknande.

johan
2009-01-23 00:12
0

Visa, Verktygsfält, Formulär.

Har mig att det är den sista knappen som är designläge. Knappen ser ut ungefär som en trekantig linjal.

Mvh // Johan

Madick
2009-01-23 15:03
0

Jodå, hittar verktygsfältet, men det går inte att stänga av designläget liksom. Oavsett vad jag gör så är rutorna som ska fyllas i inte ifyllningsbara eller rullisterna valbara.

Skit med lågkonjunktur, ingen chans att vi uppgraderar office-paketet här heller.

Inkanyezi
2009-01-23 16:20
0

Om du tankar hem OpenOffice är det mycket möjligt att du kan bryta dödläget genom att öppna den i OpenOffice i stället. Det är vad jag brukar göra när jag har fått en fil med "Dokumentskydd".

Inte för att jag vet om det här är något likartat, men det är väldigt ofta så att OpenOffice går runt vissa saker i MSOffice, så det kan vara idé att prova.

guraknugen
2009-01-23 18:47
0

#3: Har du kollat om filen har begränsningar i rättigheter på något sätt? Den kanske är skrivskyddad, exempelvis?

johan
2009-01-23 21:42
0

Dokumentet kanske är skyddat. Titta under Verktyg, Skydda dokument eller om det kanske heter Ta bort dokumentskydd.

Om du vill kan du maila mig dokumentet ska jag se om jag kan fixa det och maila tillbaka till dig. Jag har adressen johan snabel-a iFokus punkt se.

Mvh // Johan

guraknugen
2009-01-23 22:23
0

Extrem OT-varning, känsliga bör hoppa över läsandet av detta inlägg, men ändå lite associerat till #6:

Vi svenskar är så tråkiga som bestämmer oss för att det ska heta snabel-a. Heder åt norrmännen som inte skäms det minsta över att säga alfa-krull. Det roligaste är att de tydligen ändrat detta. Innan sa de krull-alfa… Fast det är många som säger det fortfarande, tydligen…

johan
2009-01-23 23:27
0

#7: Ja. När jag vet vem jag pratar med säger jag "at", men det är inte alla som vet att @ utalas "at".

Mvh // Johan

Lill-Kisse
2009-01-24 00:32
0

Varför kämpa med ett fel från kunden? Det är ju inte ditt fel att han/hon glömt att låsa upp och öppna det till ifyllnadsläge. Maila kunden och berätta att du har fått ett felaktigt formulär och behöver det i korrekt format om du ska kunna fylla i det.

Madick
2009-01-27 13:34
0

Formuläret är korrekt, det är vårt bänga office på nåt sätt som bråkar. Dokumentet är sparat korrekt. Tog med min egen bärbara och fixade till det som skulle fyllas i och sparade så det löste sig på så sätt istället.