Webläsareproblem - hjälp!
Efter senaste standard-uppdateringen av IE8 Beta 2 har programmet kraschat helt, får hela tiden felmeddelande om att flikarna måste stängas för att fel uppstått. Och när man ska ansluta så fryser hela IE.
Prövade att avinstallera hela IE men det gick inte heller, blev moment 22 i och med att fel hela tiden uppstod vid kopieringen som avinstallationen krävde, men inte hittade rätt filer. Gick varken att klicka Avbryt eller fortsätt.
Hur kan jag reparera IE och sätta FF som standard webläsare? Det står ingenstans i FF valet att i efterhand kunna välja det som standard.
Varför installeras Internet Explorer 7 (!) när man följer installationen att få IE 8 Beta 2 som kommer via automatiska uppdateringar från Windows?

Om du ingenstans har valet att använda FF som standard, kan du lägga en HTML-fil lokalt och högerklicka och välja öppna med, och där bocka för "använd alltid detta program", så misstänker jag att den blir din standardläsare.

IE8 finns nu i en Releace Candidate i stället för en beta. Innebär att man fixat en massa buggar samt att all funktionalitet som skall komma i den skarpa versionen även finns med.
Du kan pröva att installera den för den lär vara mer buggfri och nästan som den skarpa versionen. Återstår nu enbart trimmning av IE8 till den skarap releasen. IE8 RC1 hittar du här
#1 Bra idé men att högerklicka på firefox.exe gick inte och förstår det inte var det du menade heller. Hur gör jag det du föreslog?
#2 Det är IE8 RC1 som kraschar, förlåt misstaget.
Följde hela installationen av IE8 RC1 och allt gick bra MEN - ena gången blev allt bakåtkompatibelt till IE 7 (!!!!) och efter det började allt strula. Ska det ens vara möjligt och hur kommer det sej att man får en gammal version när man begär den nyaste?
Har testat att helt avinstallera IE8, det fungerar inte. Ingen lösning heller efter en systemåterställning. Några uppdateringar går inte heller att göra eftersom man inte ens kan använda webläsaren.
Vid start av IE8 får jag felmeddelande "Fliken har återskapats. Ett problem med webbplatsen fick Internet Explorer att stänga och öppna fliken igen". Detta oavset vilken URL man gått in på, så det har med programmet att göra. Sedan fryser hela IE8 och man måste använda ctrl+alt+del för att bryta.
Har du några addons/tillägg installerade som kanske ställer till det?
Du kan aktivera och inaktivera tillägg under Verktyg, Hantera tillägg.
Mvh // Johan

Kopiera en html-fil eller skapa en på ditt skrivbord.
(Det är inte något krav att det ska vara en html-fil, den måste bara ha tillägget .htm eller .html, det kan vara en tomfil.)
Högerklicka på den filen och välj "Öppna med"
När dialogrutan för vilket program filen ska öppnas med kommer upp, välj då FF och bocka den lilla rutan för att alltid använda det programmet för den filtypen.
Men annars är det bara att öppna FF, öppna verktygsmenyn och välj "Inställningar" och gå till fliken "Avancerat". Längst ner finns en ruta att bocka i för att kontrollera att FF är standardwebbläsare, och så finns en knapp för att "Kontrollera nu". Klicka där så fixar det sig.
#3 Ok tack. Dock, efter att ha kopierat en html fil och lagt den på skrivbordet och högerklickar, så står det bara "Öppna" som alternativ.
Och det är då den kraschade IE8 som öppnar genvägen, eftersom det är den som står som standardläsare.
4# Har kikat på tillägg och ad-ons men allt är aktiverat. Det var efter uppdateringen från IE8 Beta till IE8 RC1 som problemen började men nu kommer jag inte tillbaka utan är fast. Försökte via cd-skiva installera IE7 men det gick inte att göra det eftersom "det finns en nyare version redan installerad".
Jag tänkte snarare att du ska inaktivera tillägg. Inaktivera allt som du inte vet vad det är. Jag hade börjat med att enbart ha Flash aktiverat. Möjligen även Java.
Mvh // Johan
En bra början - standarsläsarproblemet fixat! Tack Inkanyezi!
Nu är det bara Internet Explorer kvar. Hittar inget svar på Windows felsökningssidor om just flikar eller vad som gör att programmet fryser.
#7 Ok då ska jag gå till felsäkert läge igen och testa att avaktivera tilläggen igen. Tidigare var alla avaktiverade men då fick jag beskedet att jag måste aktivera tilläggen för att över huvud taget kunna använda programmet!
Jag kommer inte åt menyerna alls och kan inte gå in i verktyg eller något, eftersom sidan helt fryser och kan bara stängas ner.
1. Sidan öppnas
2. Jag skriver in en URL adress (vilken som)
3. Sidan söker och hittas och visas
4. Sidan försvinner och kommer tillbaka flera gånger
5. "Fliken har återskapats. Ett problem med webbplatsen fick Internet Explorer att stängas och öppna fliken igen".
6. Hela sidan är nu fryst och det går inte att X-klicka eller något.
7. Ctrl+alt+ del.

Man kan fulplocka bort Internet Explorer om den inte går att avinstallera, genom att via utforskaren ta bort programkatalogen för IE, som ligger i mappen Program. Sedan, efter att man har raderat alltihop kör man en registerrensare, EasyClean eller Ccleaner exempelvis och plockar bort alla föräldralösa nycklar ur registret.

Du ser om det är rätt genom att klicka på programfilen och se vad som öppnas. Om det inte är IE8, så ska du inte ta bort den mappen.
Om du inte är säker på vilken mapp kan du prova med att sätta mappen i karantän; det gör man genom att ändra namnet, helst genom ett tillägg, så att det ursprungliga mappnamnet finns kvar om man skulle behöva ta tillbaka det.
När programmappen för IE8 har tagits bort kommer inte systemet att hitta programmet, och då måste man ta bort alla nycklar som pekar mot den mappen ur registret, det är vad man enklast gör med en registerrensare.
Och som jag sa, den vägen att ta bort program är ful, men den funkar. Det är en sista utväg när ett program inte låter sig avinstalleras. I många fall, speciellt när det gäller antivirusprogram, kan man vara tvungen att starta felsäkert för att kunna göra operationen.
Vilken start på helgen.
Något måste vara fel med den senaste uppdateringen!
Testade nu att uppdatera till IE8 RC1 även på den stationära - samma problem där!
Det går inte att "Installera Active-X" utan det står bara "Hantera tillägg". Men alla tillägg ÄR aktiverade!
Tidigare versioner har fungerat helt problem fritt vid installation!
Sedan står att den kräver att man ska lägga 5 stycken olika http:update- adresser under Tillförlitliga men det hjälper inte heller. Testade både att stänga av och sedan avinstallera brandväggar - men nejdå, det fungerar i alla fall inte!

If it aint broken, don't fix it…
Så varför skulle du uppdatera? ;-)
#14 Vet inte på vilket annat sätt man kan göra och ska, än att hämta hem dom uppdateringar som datorn säger behövs. Och oavsett, man kan inte använda IE som webläsare eftersom den fryser direkt, så chansen är liten att man ens kommer till deras Windows Update via webläsaren….
IE8 RC1 kräver att man ska installera tillägg som är redan är aktiva, flikar måste återskapas och det går inte att acceptera Active-X för Windows Update på deras egen sida.
Testade Johans råd att inaktivera alla tilläggen (utom bl.a Java) men det stod ändå att tillägg behövde aktiveras.
Kan man på något sätt få tillbaka IE7? Jag försökte installera det från en cd-skiva men det gick inte.

Jag vet inte om man kan få det via återställningspunkt, men det kan vara värt att pröva.
Annars kommer nog Microsoft att fixa det ganska snart… (RSN)
Tack för er tid och försök till lösning, men trots systemåterställningar och försök till att kunna reparera/installera IE8 RC1 igen så går det inte, eftersom webläsaren fryser direkt när den öppnats. Inte heller den automatiska uppdateringen slutför. Och allt det här började strula efter senaste uppdateringen från IE8 Beta 2 till IE8 RC1.
Och fast Firefox är satt på standardwebläsare, så öppnas IE varje gång man bl.a klickar på "sök efter uppdateringar" i Ccleaner.
Hittade lite info här som kanske kan vara till hjälp… http://support.microsoft.com/gp/pc_ie_intro
Sen kan du prova att köra IE8 utan tillägg.
Klicka på start->kör och skriv in iexplore.exe -extoff och tryck sedan enter.
På Vista klicka man på start och sedan sök
Edit: Lite mer hjälp…
http://support.microsoft.com/kb/949787
Kolla även så att du inte installerat "Family safety" efter att hämtat hem senaste versionen av Live messenger.
Om man inte konfirurerar Family safety fullt ut efter att det har blivit installerat så kan man t ex inte logga in på hotmail. Detta har hänt många av våra kunder då de hämtat hem och installerat live messenger utan att bocka ur tillägg de inte vill ha. Man löser det problemet genom att konfigurera eller avinstallera family safety.
Tänkte bra informera om detta så att det inte är något sådant som spökar för dig.
Allt har löst sej tack vare olika forum och egen felsökning (och flera koppar kaffe). Varmt tack ändå!
// Edit: Tack Zpookey! Flera dll-filer hade hamnat i fel undermapp och sökvägen till IE8RC1 gick omlott med IE7, och kraschade.
Nya msn 2009 går inte att installera över huvud taget, det avslutar sej direkt eller går inte ens att slutföra installationen. Testat på 4 datorer totalt utan "success".
Berätta gärna hur du löste det =)