Ny dator
Har en vän till mig som är sugen på en ny dator. Detta är vad den antagligen kommer se ut som
Moderkort : Asus ATX nForce4 SLI S939 GBLA GBLAN RAID - 1100 sek
AMD ATHLON 64 3500+ 939pin Box BOX CLAWHAMME *M*4 - 2000 sek
1GB PC3200 DDR Kingston/Samsun origina - 1100 sek
ASUS GF7800GT 256MB TV-OUT DVI DVI PCIe - 4 250 SEK
låda ca 500
total ca 9000 kr.
Hårdisk kommer inte ingå i paktet då han tar från sin gamla dator samt skärm, och omkringsaker som tangetbord och mus.
Är det något vi glömmer eller någon som har något att invända vid detta köp? Borde han välja det lite bättre kortet geforce 7800GTX, ungifär 1000kr dyrare
Det kanske finns på moderkortet, men nätverkskontakt och usb bör finnas med.
#1 - Finns det moderkort utan USB? =) Antar att "GBLAN" i moderkortsnamnet är nätverksenhet…

Jo, GBLAN står för att den innehåller nätverkskort. Samt så har den inbyggy ljudkort. Sen UBS är så standard idag så det behövs inte skriva. Utan USB skulle jag inte ens kunna skriva något, eller flytta på musen.;)
Men ingen som har någon kommentar på grafikkortet?
#3 Jo, det låter dyrt. :) Men det är säkert bra. Är det verkligen värt att lägga så mycket pengar på ett hett grafikkort? Kommer det inte att kosta hälften om bara 6 månader?

#4 hmm, priserna på de bästa grafikkorten har inte gått ner så mycket verkar det som… Exempelvis kostar gefore 6800 korten fortfarande över 3000 kr och de är lite sämre.
En annan fördel med detta kort är när väl priest gått ner kan han köpa ett till och använda sig av SLI tekniken för duel grafikkort. Prestanda ökningen är där ca 70-80%.
#5 - Ganska tilltalande att kunna uppgradera grafikkortet utan att byta ut den när prissänkningen kommer, faktiskt. Fast jag är fortfarande osäker på om det känns vettigt att göra kort som man kör flera stycken av… Känns lite som på den "gamla goda tiden" (för oss med dåligt minne) när man hade Voodoo-kort. =)

Nu har vi skaffat den nya datorn. Allt fungerar tillochmed vid fösta starten. (nästan) ;) Den gillade inte ordningen på hårddiskarna i bios utan låste sig innan bootning av os påbörjades.
Sen så köpte vi den med att den skulle byggas av dataprince och som ni ser är det ingen hårddisk med i listan utan den skulle vi sätta in själva efter köpete. När vi kom hem med datorn och skulle sätta i hårdisken så satt det en "garatin gäller inte om lapp bryts" på själva lådan så vi kom inte in i lådan utan att bryta garentin. Ganska taskigt av dom då de såg att vi inte hade en hårdisk eller cd-spelare.
Annars är vi mycket nöjda med datorn, med 1280x1024 med max-grafikinsällnignar på World of warcraft fick vi inte under 25fps på det tyngsa delarna på spelet (i huvudstäderna där det är typ 300+ samtidigt). Annars så låg den på typ 50-60 under normala förhållanden.
Haha. Schysst av dem att sälja en oanvändbar dator som man inte får komplettera. ;) Lustigt att de ens försöker hävda det, då man har garanti när man köper lösa delar och monterar datorn själv.
Jodå. Vi köpte nyligen hem en ny dator från dataprince. Delarna plockade jag ihop själv på deras hemsida, och de skulle montera ihop den åt mig. Jag beställde alla nödvändiga delar som behövs för att använda datorn, men det är ju rätt surt att äga en dator som man inte ens får öppna lådan på. Hade man vetat det hade man självklart gjort monteringsjobbet själv. Något i stil med en varning innan man beställer skulle ju sitta på sin plats.
Fyller de där klisterlapparna verkligen någon funktion? I juridisk mening, menar jag? Trodde mest att det var någonting de satte dit för att avskräcka folk.