Skype telefoni.
Har tröttnat på att sitta vid datorn och prata i Skype. Samtalen tenderar att bli ganska långa. Beslutade att köpa en trådlös Skype telefon.
Åkte till Onoff och köpte "Topcom Trådlös Telefon Butler 4012 VoIP". Man kan koppla både Skype och vanligt telefon till Butler, mycket praktiskt. Det finns knappar att välja på vilken system man vill använda, smart. Det var inga konstigheter att installera telefonen, gick smärtfritt.
Själva telefonen var ganska "plastig" lätt sak. Det stod handsfree på lådan men man menade högtalarfunktionen vilket inte var vad jag hade tänkt på. Lite spill får man räkna med tänkte jag så jag behåller telefonen utan handsfree. Ljudet var inte den bästa den var lite beroende hur man var vänd mot sändaren, men ganska ok.
Allt var väl tills jag satte på TVn, det hördes mycket högt brummande via den. Ljudet var så högt att det vara bara att packa ihop telefonen och lämna tillbaks till affären.
Det var tydligen dålig störningsskydd i telefonen/strömförsörjningen.
Åkte till Expert och köpte ny pryl för Skypetelefoni. Det blev en Handy IPsmart. En liten låda där man kopplar USB kabeln i ena ändan och en trådlös telefon i andra ändan.
Smärtfri installation även här. Programvaran är lite primitiv och ger aningen amatörmässigt intryck. Även installationsanvisningar är knaphändiga, vissa frågor blev obesvarade. Efter lite gissande och testande funkade telefonen. Ljudet är givetvis bra iom att telefonen är bra. Nackdelen är att man inte kan koppla in vanlig telefon samtidigt, måste bli 2 separata telefoner. Men vilket fall som helst så är jag mycket nöjd med IPsmarten. Har pratat 3 timmar utan problem. Även när folk ringer via Skype så ringer telefonen som vanligt plus att man kan vara i andra rummet och svara, suveränt. Trots lite "primitiv" programvara och knaphändig information så kan jag rekommendera IPsmarten.
Priset varierar mellan 400-500 kr.
// kari
Tack för tipsen!
Vad kostar det att få "riktiga" telefonnummer till Skype?
Mvh // Johan
400-500 kr, det tycker jag lät mycket intressant. Du kan väl följa upp din test om någon vecka och berätta om intrycket förändrats.
Jag är sugen på att köpa någon av de kommande wlan-telefonerna som inte kräver en påslagen dator. Men betoningen är "kommande". Och de verkar dessutom kosta rätt mycket. Så om en IPsmart kostar runt 500 kr kan det nog bli en sådan, så avvakar jag tills det kommer något vettigt wlan-alternativ.

Från Skypes sida
"Om du t.ex. har ett SkypeIn-nummer i Stockholm, men bor i en förort till Paris, kan dina vänner i Stockholm - eller var som helst - helt enkelt ringa ditt SkypeIn-nummer, så ringer de dig på Skype på andra sidan jordklotet… Samtidigt betalar dina vänner bara vad deras telefonbolag debiterar för samtal till Stockholm."
SkypeIn-nummer köps med tillhörande abonnemang: ett abonnemang på 12 månader kostar €30 (€34,50 inkl. moms), medan ett på 3 månader kostar €10 (€11,50 inkl. moms).
Om du köper ett SkypeIn-nummer får du ett gratis Skype Voicemail-abonnemang på köpet.

Man behöver inte ha en Dect telefon till IPsmart, det går lika bra med en gammal analog trädlös telefon. Hämtade ner min gamla Doro från vinden och testade och den fungerade hur bra som helst. Visserligen kan granarna lyssna på samtalen som rings med gamla analoga telefoner men lite nöje får man sprida runtomkring sig.

Läste lite mera vad som stod på lådan och det framgick att man kan koppla även en vanligt telefon till IPsmart. Men telefonen måste ha * # annars så kan man inte ringa. Så att man kan ta sin gamla telefon och gör om det till Skypetelfon.
Tack för informationen kari!
Tom

Ip-smrten gav upp. Var hos Experten och bytte mot en ny. Problemen började när jag skulle byta ljudsystem. Smarten tar nämligen över hela ljudsystemet. Man kan alltså inte lyssna på musik eller annat ljud annat sätt än via telefonen.
Vet inte om problemet kom för att jag drog ut Usb-kabeln i farten så att säga. Men vilket fall som helst så fick jag inte igång Smarten efteråt. Trodde först att det var den primitiva programvaran som ställde till det men det var det inte. Testade även i en annan dator men resultatet var den samma, IP-smrten var död.
Testade just den nya och allt är bra igen.
Får ta och testa lite hur man lämpligast kan gå över till datorns eget ljudsystem. Här lägger jag skulden till det primitiva programvaran som följer med. Skall ta kontakt med tillverkaren och se om det finns lite bättre program på gång. Märkte just att programmet tar över även vissa tangentryckningar så att man får avsluta det om man skall skriva i word.