ECDL
Någon som vet någon bra sida på nätet där man kan göra gratis ECDL-test? Alltså övningstest så att säga.
golf.ifokus.se
Är det för att du vill öva innan du ska ta testet? Annars är datakörkortet tämligen meningslöst…jag tog det för skojs skull för ett par år sedan och kan man bara skapa ett nytt dokument i word så ska man klara sig….det är verkligen basic, basic.
Här är vad en utbildare säger om ECDL…
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/953E244858CBA72CC12574170030D035?OpenDocument&id=5

Ja, kul att sitta och testa lite. De hade nån testmodul i skolan som hette ipoint eller något tror jag. Fick 100% rätt på den, var jättelätta frågor… När jag säker på google så hittar jag bara tester på engelska… visst, det funkar ju bra det med.
Jag läser ECDL bara för jag ska ha något att göra så jag får lite pengar av CSN… men mamma insisterade på att jag skulle ta det officiella testet som kostar massa pengar.
golf.ifokus.se
Men du har ingen nytta av det officiella testet ute på arbetsmarknaden. Företag räknar att man ska kunna mer än vad ECDL omfattar så de blir inte så imponerade om man nämner det….då har man redan förklarat att man är på en nivå under det som företaget räknar med…tyvärr.
Varför inte satsa på en högre utbildning inom data istället? Ta ett MCP-certifikat i XP eller Vista. Det är ett ganska lätt certifikat men det betyder att du har mer djupgående vetskap om operativsystem och att du inte står handfallen om det skulle uppstå ett problem. Att läsa till MCP (Microsoft Certified professional) är inte speciellt svårt och ska man ta själva certifikatsprovet så kostar det c:a 1500:- och då har man 2 försök på sig att klara det. Klarar man inte det på första så väntar man 1-2 veckor och försöker igen. Och har du tagit ett certifikat så kan du fortsätta att läsa till MCSA eller MCSE om du skulle vilja det….då måste man klara ytterligare 5 MCP inom olika områden. Men man ska veta en sak….testcentren där man skriver är kameraövervakade och om någon blir påkommen med att fuska så får man aldrig certifiera sig på Microsofts produkter igen och alla certifikat som man kanske tagit tidigare dras tillbaka….tuffa bud.

Men jag är inte intresserad av det egentligen… läser det bara för att få pengar. Jag vill inte jobba med dator. Satt på ekonomiavdelningen på ett företag en sommar vid datorn och det är det tråkigaste jag har gjort.
Jag vill bli skådis eller något, och ser ingen anledning med att slösa massa pengar på att ta massa certifikat hit och dit. Jag läser bara ECDL för att ha något att göra så jag får pengar från CSN så jag inte går runt och är pank hela tiden. Det var det som erbjöds på komvux här. Allt annat har jag redan läst när jag gick NV, så det finns inget jag kan plugga upp. Men mamma vill att jag ska ta det officiella (hon betalar) så då gör jag väl det =) Sen är jag ändå den största datornörden jag känner 
golf.ifokus.se