Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 874 ggr
KrutiZ
2009-02-02 17:55
0

Switch 3com

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj, köpte en beg 3com switch. Säljaren hade inte kvar manualen till den och jag har googlat lite, men vet inte hur jag ska gör (är Noob ).

Jag kan inte få den att fungera, när jag ansluter till den så kommer jag inte åt internet eller switchen. =S

Det är en: 3Com Baseline Switch 2024

3Com's ip är väl: 192.168.1.1 ?

Inkanyezi
2009-02-02 18:07
0

Det är en switch; du kan inte använda den för att komma ut till nätet, och den har inga inställningar. Den ställer om automatiskt efter vad man stoppar i den; spelar ingen roll om kabeln är korsad osv, men en av portarna används som "uplink", dvs den ska komma från ditt bredbandsmodem om det är så du kopplar den.

Så det är en anordning för att fördela en anslutning till flera användare, men det är inte en router, en router måste finnas före den här switchen för att du ska kunna koppla flera datorer till Internet exempelvis. Annars går det bra att koppla ihop lite drygt tjugo datorer med den.

En router har inte alltid mer än en port ut; det räcker, man kopplar ju en switch efter den…

Och switchen har inte någon IP. Den länkar helt enkelt bara vidare allt som kommer in. Det finns ingen webserver i den och ingenting som du behöver ställa in. Om du har den emellan din dator och ett bredbandsmodem, så kommer du in i bredbandsmodemet (routern) när du anger IP.

KrutiZ
2009-02-02 18:21
0

#1,

Vart är Uplink porten ?

finns liksom bara 1 - 24

ingen på baksidan eller någon annanstans. eller kan det vara port 1 ?

Tack så mycket för hjälpen

pentsium
2009-02-02 18:35
0

Alla portar fungerar som Uplink, det är bara att plugga in datorer, routers o switchar på vilka portar du vill och med vilken kabel du vill.

Somsagt så behöver du köra en router för att få automatiskt utdelade ip-adresser och internet. Om du ska ha den för LAN-partyn (utan internet) så måste du ställa in fasta ip-adresser på alla datorerna i nätverket för att det ska fungera.