Börjar bli smått irriterad
Jag börjar bli ganska irriterad på Windows Movie Maker. Oftast, men inte alltid, när jag ska ändra längd på en video, flytta eller liknande så slutar programmet att fungera. Men filerna har inget virus då jag sökt igenom och filmat sälv så det kan knappast vara det. Har hört från andra att samma sak händer dom. Det är riktigt irriterande, och en del filmer det plötsligt blir så, går förlorade. Och det finns inte någon lösning på problemet enligt Windows.
Är det något som man går fixa?
Oftast står det att microsoft inte har en lösning på problemet på svenska….finns där ingen lösning på engelska heller? Eller står det bara deras standardmeddelande om att man ska kolla efter virus?
Har du uppdaterat ditt Vista till servicepack 1?
De andra som har haft problem…har de också Vista?
Min gissning är att du har en codec installerad som gör att WMM krashar.
Mvh // Johan
#2 Jo, codecs har jag installerat för att kunna förhandgranska filmerna. Men hur isåfall ska jag få bort den codecen utan att det blir problem med att visa filmer? Den heter iaf K-Lite codec pack.
Läste någonstans att (och jag kan ha fel) WMM inte fungerar så bra med Vista (om det är det du har).
Såg också att tips gavs att man skulle uppdatera till absolut senaste versionen av WMM och installera FULLA K-lite pack. Att det var något som saknades och därför gjorde att programmet kraschar (speciellt med Vista).
Ska kika lite mer och se vad jag hittar för info, återkommer.
#4 Japp, det är Vista jag använder. Hmm.. jag laddade ner enbart K-lite från denna sidan: http://undertexter.se/?p=codec
K-Lite finns en liten bit ner. Men ska jag isåfall avinstallera det och installera den som är högst upp??
Pröva att helt avinstallera den K-lite du har nu och välj istället den nyaste versionen härifrån. K-Lite full finns lite längre ner på sidan.
Versionen som finns på den sida du länkade till var gammal, 2.52 medan den nyaste verkar vara 4.4.2.
Har du uppdaterat WMM också?
Hoppas det hjälper!
Du har sparat ned fel fil skulle jag tro.
Mvh // Johan
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Tack så hemskt mycket! Nu fungerar allt utmärkt och jag kan dessutom använda Vistas Movie Maker istället för Xp's gamla! Men det är en sak till bara. När jag hade installerat filen så kommer det upp massa röda rutor som det står FFv nere i hörnet (se bild)
Vad är det och hur får man bort det? Det är ganska irriterande. Först är det kanske bara 6 stycken, sedan blir det fler och fler, sedan försvinner dom och så börjar det om osv.
Dom rutorna (men oj så många?) står för att K-lite (codec's) körs och är igång.
Att dom står där beror på att dom autostartas och det kan du stänga av. Men dom lär dyka upp där när du kör programmet i alla fall!
Har själv inte Vista men i XP så stänger du av det genom att skriva in "msconfig" i Start / Kör. Sedan bockar du ur dom i "Autostart". Står kanske som K-lite codec eller något sånt.
Jao, jag är också förvånad över varför det blir så många *S* Men jag såg sedan att det hade något med antalet videoklipp jag lagt in i tidslinjen i movie maker. Då var det lika många röda ikoner som antalet klipp. Kan det ha något med det att göra? Jag kom så långt som till Autostarten, men jag hittade inget som stod K-lite codec eller liknande..men tack för hjälpen iallafall! Det finns nog inte så mycket att göra åt saken ;)
Hade samma problem på våra datorer, på pappas och min brors fungerar inte Windows movie maker. Men på min fungerar det alldeles utmärkt.

#10 detta är ett problem med FFdshow i kombination med Windows Media Player. Det får jag också särskilt om jag försöker köra en film i WMP och där det finns en undertextfil i samma katalog med samma namn som filmen.
jag kör då i stället Media Player Classic (som kommer med K-lite) och då fungerar det bättre. Även VLC fungerar då utan problem.