Låsa Tangentbordet
Finns det nåt program för att låsa tangenterna på tangentbordet? typ som man låser knappsatsen i mobilen.
Det ingår väl i alla operativsystem, så vitt jag vet.
Ok och hur gör man då???

Nja; det beror ju på hur man vill låsa. Windows låser automagiskt tangentbord och skärm och öppnar med lösenord när man har vanliga strömsparinställningar. Det är skärmsläckaren som sköter om funktionen, men man kanske vill att datorn ska stå och köra någonting själv utan att någon kan komma och ställa till något genom att peta på tangentbordet?
Då är den enklaste lösningen som jag känner till att helt enkelt göra det fysiskt. Med ett USB-tangentbord kan man helt enkelt dra ur det (eller koppla på en USB-switch som man slår om).
Annars finns det högavis med program för att låsa tangentbordet med lite olika idéer om hur det ska gå till. Om du söker på "keyboard lock" dyker det upp flera.
He he he… kom just på att jag förmodligen missuppfattade din fråga. Trodde du menade att låsa datorn (”låsa skärmen” som en del kallar det) så att man måste ange ett lösenord för att använda datorn igen… Och då låses ju tangentbordet på sätt och vis, men även en massa annat.
Fast har man ett trådlöst tangentbord så är det ju bara att dra ut mottagaren ur USB-uttaget… men det var nog inte heller så du menade.
Ooops, Inka hann före.
Jo det var bara tangenterna jag menade, mest för att datan skall kunna stå oberörd när ungana kommer ock petar. Jag tänkte på laptopen i första hand.
Vet inte om man kan göra det i alla operativsystem, men teoretiskt borde det gå att göra en egen tangentbordslayout där ingen tangent fungerar. Sedan ser man till så att man har en ikon någonstans där man växlar mellan olika layouter genom ett enda musklick, så att man kan komma tillbaka till en fungerande layout igen… Fast jag vet inte om man kan göra sina egna tangentbordslayouter i Windows (som jag antar att du har); det lyckades i alla fall aldrig jag med när jag använde Windows en gång i tiden. Men i Linux går det utmärkt; använder ju en egen layout just nu ?.

Kanske inte bästa lösningen men du kan ju ställa om bilden så den t ex är upp-och ner. Då blir det jättesvårt att göra något på skrämen eftersom allt är bakvänt. Sedan när du kommer tillbaka slår du bara om skrämen igen.
gör så här:
ctrl+alt+ned pil = skärmen upp och ner
ctrl+alt+upp pil = skärmen ställs tillbaka från upp och ner till vanligt igen
löser iof inte om barnen inte får komma åt något av misstag och förstöra det du har på skärmen men löser att det blir svårt att göra något vettigt utan att ha tungan rätt i mun.

bättre är kanske att göra en ctrl+alt+delete och välj lås datorn.
Samma kan göras genom att hålla nere Windows knappen och samtidigt trycka på L-knappen.
Gör om samma sak för att komma in i datorn igen
OBS! om du är admin på datorn tror jag den frågar ifall du vill logga ur istället för att låsa datorn. Använd då ctrl+alt+delete och lås datorn istället
Tar bort referens till programmet jag nämt här då det verkar vara ett virus/mask se inlägg nedan.
Eeh ladda INTE ner den. Nod gick i taket