Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1329 ggr
bjorsa
0

hd hjälp

Har köpt en ny hd som jag vill ha som slav så jag jumprade den som 16 head slave och satte in den men xp visar den inte i den här datorn men om jag tar c : hårddisken och egenskaper så finns den med likså om jag går in i system så finns den där oxå men den syns inte dvs kan inte använda den .

När jag hade satt in den å startade upp så hittade xp den som ny maskinvara och installerade något den finns oxå i bios som sekundär primär slav några ideer vad jag gjort fel?

kommer ju inte åt att formatera den i ntfs heller

mvh/bjorsa

johan
0

Titta under Kontrollpanelen, Administrationsverktyg och Datorhantering. Där finns alla fysiska diskar och där kan du tilldela den en enhetsbokstav och formatera och partitionera den.

Mvh // Johan

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack  Johan,

Jag kommer hit (se bild de e disk 1) men hur tilldelar jag den bokstaven e och hur formaterar jag den i ntfs?

mvh/bjorsa

johan
0

Högerklicka på disken. Där kan du välja att tilldela enhetsbokstav och formatera.

Mvh // Johan

bjorsa
0

Nej de enda som finns är: (ny partition ,egenskaper, hjälp )skall jag partitioner den ?

mvh/bjorsa

johan
0

Skapa en ny partition med maximal storlek.

Mvh // Johan

bjorsa
0

Ok då provar jag

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tack Johan nu fungerar den ,nu skall de flyttas bildfiler då hela c: var proppfull

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och idag så finns hd som e men så dyker de helt plötsligt upp en flyybar disk med beteckning  f men de finns inget på den och de e inte någon kamera eller mobil kan de vara xp som blivit lite spattigt nu ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Nu drog jag ur skrivarsladden å vips försvannt F (flyttningsbar disk) men så där har de aldrig varit förut mysko

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och när jag nu kopplar in strömkabeln till hp photosmart 7800 så dyker den upp i den här datorn som flyttbar disk ?

Fast de fungerar ju att skriva ut på den så kanske inget att hänga upp sig på men märkligt att de kommer efter de att jag lagt in ny hårddisk .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Fast nu kom jag på att den har ju även en kortläsare i sig å sätter jag in ett minneskort så fungerar den ju som en flyttbar disk så kanske den fungerar rätt nu men att den inte gjorde de tidigare

mvh/bjorsa

Kaj
0

Bjorsa, det verkar vara helt i sin ordning. XP identifierar alla typer av enheter som även har kortläsare eller USB portar för minnen som flyttbar disk.

bjorsa
0

#12 Ok Kaj de e väl bara jag som missat de tidigare skall ta å testa minneskortläsaren senare idag å se om den överför i usb2 hastighet tillskillnad mot min kamera för då slipper jag ju att köpa en kortläsare som jag skulle gjort för ett bra tag sedan men som inte blivit av kanske slår man 2 flugor i en smäll :-)

mvh/bjorsa