Enkelt MSN-program?
Hej.
Jag undrar om det finns nåt program som är som Live Messenger fast utan all reklam och knappar och lull-lull?
På ICQ-tiden tror jag det fanns nåt som hette ICQ Lite som var litet och smidigt. Jag vill i princip bara ha en lista med kontakter som tar väldigt liten plats på skärmen.
Några tips?

ICQ lite finns väl fortfarande? Googla, så hittar du nog en plats att ladda ned det ifrån.
Något Live Messenger utan reklam och lull-lull har jag inte sett, snarare värre avarter nu på senare tid.
Reklamen finns det ett program att använda i MSN, som gör att den blockas från att visas (minns inte nu vad det heter bara). Flikarna till vänster, går att bocka ur under "verktyg".
Det finns program till msnen som gör att man kan välja bort allt störade i msn. A-Patch heter det. Är dock på engelska men man förstår det även om man kan lite engelska.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jag använder Pidgin :)
Precis som in fru (#4) använder jag Pidgin (som hette Gaim förut), mest för att den finns för flera operativsystem, bland annat Linux då.
Nackdelar:
- Videochat saknas än så länge (kommer snart, så vitt jag hört).
- Audiochat saknas också (tror jag), men är förmodligen också på gång.
- Förmodligen saknas lite annat också, men jag har inte använt msn på länge, så jag vet inte vad som tillkommit där sedan dess.
Fördelar:
- Ingen reklam.
- Stöd för flera olika nätverk samtidigt, bland andra ICQ, Aim och Yahoo.
- Multi platform - man tvingas inte använda något speciellt operativsystem och så vidare, för att kunna köra programmet.
- Finns på 69 språk (jodå, svenska är ett av dem), om jag räknade rätt på deras hemsida (fast jag har ju ingen aning om hur många språk msn messenger finns på, i och för sig, säkert 5000 eller så; det är ju trots allt ärkeproffs och slipsnissar som ligger bakom…).
- Bygger på öppen källkod.
Sedan har vi ju aMSN messenger också (ja, det heter faktiskt aMSN - ett gement a framför de versala M, S och N; det ser ju annars lite ut som att jag halkade på tangenterna lite där), som har webbkamera-support men inte audiochat, om jag inte missuppfattade deras hemsida. Dessutom är de bara uppe i version 0.97.2 för tillfället och i Linuxvärlden brukar versionsnummer som börjar på 0 betyda att man inte ska vänta sig en färdig produkt, typ. Vad jag förstått så stöds enbart msn, således inte ICQ och de många andra.
Ska tillägga att jag inte provat aMSN messenger, men många verkar nöjda med det.

Nej men tack för alla tips. Jag ska kolla upp det!
Windows Messenger kan ju också vara ett alternativ.
Vad är pidgin?
#10 Meeh, som om du själv orkar läsa alla inlägg? 

Nu har jag testat A-patch som Andreas rekommenderade och där fick jag bort en massa jox och då har jag ju ändå samma Windows Live-program kvar.
Tusen tack alla!
#11: Nej, om det är 150 inlägg brukar jag inte läsa allihop, men här var det 8, som kanske mer är ett gränsfall.
Fast du, som känner mig, vet ju att mitt inlägg #10 bara var på det lite mer skämtsamma planet.
Annars har jag märkt av samma fenomen (inte bara på detta forum) när det kanske bara finns tre svar, varav två säger nästan exakt samma sak, och då brukar jag ofta undra varför den som skrev sist över huvud taget skrev.
Men ibland känner man för att skriva, eller så vill man bara visa att man vet, eller något… Inget ont i det, i och för sig.
A-Patch är mycket trevligt. Det första jag gör efter att ha installerat msn. Sedan kan man ju vibba hur mycket man orkar och ta emot .exe-filer osv.