Datahjälp(Lund) !
Hej ! Har en stationär data jag hade behövt hjälp med ! Är totalt "nollad" med datorer, hade behövt rensa den totalt, kanske "bygga om" den ! Någon i närheten av Lund med dess omnejd som hade kunnat hjälpa mig mot ekonomisk ersättning ??
hjälper dig gärna via denna sajt men kanske itne lätt om du bara har en dator eller?
Hade gärna hjälpt till, men i nuläget är det lite för långt tyvärr… 585 km verkar det vara från där jag bor…
Men har du någon konkret fråga så ställ den gärna här.
Vad har du för problem med din dator, exempelvis? Startar den inte alls eller beter den sig bara underligt och i så fall på vilket sätt?
När du väl har en fungerande dator, vad kommer du att använda den till?
Har du någon installationsskiva av något operativsystem?
Det ær mina førældrars dator, o jag har den hemma hos mig så det går sækert bra !
Jag PM:ar dig min msn o tider då jag ær hemma(på jobbet nu) mvh Carina
gör så så skall jag hjälpa dig!
Datan är inköpt begagnad, inget "äkta" XP ligger i ! O nu har det XP:et "kraschat"+ hade behövt ett modem(gärna inbyggt) för uupringt internet, när datan fungerar har den använts till enklare bankärenden,surfat på lite nyhets o resesajter ! så det är inget komplicerat som behövs, förutom att den ska funka givetvis
!!
#5: Varför jag frågade var nämligen att om du inte lyckas återinstallera det du hade (XP i detta fallet) så finns det annat att installera istället som är gratis. Så länge man inte gör saker som man bara kan göra i Windows (finns inte så mycket sådant numera i och för sig; det skulle vara ett och annat spel i så fall), så kan man dra fördel av att det finns andra operativsystem här i världen, som dessutom i många fall bygger på en betydligt mer sympatisk värdegrund, om nu någon bryr sig om sådana saker.
Men skit i det.
Har du inge XP-skiva så kan det hända att du har en dold partition som du kan installera ("återställa") XP från. Det brukar stå på skärmen hur man gör när datorn startas upp. Alla egna grejer man har gjort kommer då att obönhörligen försvinna och datorn kommer att vara i det skick den var i när man köpte den.
Gör man först säkerhetskopior på sina egna arbeten och kommer ihåg att köra uppdateringar när man är klar så kan man dock ofta räkna med att komma undan med blotta förskräckelsen utan att förlora allt för mycket av de otroligt viktiga man hade på datron.
Säkerhetskopior kan man göra om man har tillgång till ett externt minne (USB-sticka, minneskort, USB-hårddisk eller vad man nu har) samt en live-CD med något operativsystem, vilket som helst. Denna CD lär man väl då skapa först, så man behöver då en fungerande dator (eller om man kan låna av någon) och en fungerande uppkoppling.
Men det är kanske bättre att ta en sak i taget, och nu när jag sitter här och skriver allt detta så är säkert problemet ändå löst, vad vet jag?
Problemet ær ikke løst ! Finns inget av værde på datan så det finns inget som kan gå førlorat:-) ! Torsdag,fredag ær jag ledig o hemma , om någon vænlig sjæl ahr tid att hjælpa mig då !!