Dammsug PCn
Jag fick för mig att PCn surrat lite högre än vanligt under senare tid. Måhända var den lite varmare än vanligt också. "Som man kan inbilla sig", tänkte jag.
När jag ändå dammsög idag, plockade jag fram det minsta munstycket och sög i datorns alla små och stora öppningar. Det kom ut massor av damm - stora tussar! Det var riktigt skrämmande att se.
Nu brusar det helt stilla och någon värme märks inte alls, så jag hade inte inbillat mig.
Gäller bara att tänka på att inte utsätta känsliga delar för för mycket ESD, även om jag personligen tycker att problemet är lite överdrivet.

Jaha 
Men vad är ESD? Inget som sitter i dammsugarens munstycke?
Elektrostatisk urladdning. Eller mer i dagligt tal: Statisk elektricitet. Något som många elektroniska kretsar är väldigt känsliga mot.
Som sagt tycker jag att problemet är överdrivet. Integrerade kretsar är känsliga ja, men när de väl är monterade och lödda på sina kort är det inte alls lika känsligt längre, men det är ju bättre att vara försiktig i överkant än i underkant.
Normalt brukar man skydda elektroniken genom att bära ett armband med lite lagom konduktivitet (elektrisk ledningsförmåga, motsatsen till elektrisk resistans eller elektriskt motstånd och är rent matematiskt 1/motståndet och mäts i enheten Siemens), kopplat till jord. Man undviker då plötsliga urladdningar, utan urladdningarna sker mer kontrollerat och skonsamt för elektroniken.
Men lite sunt förnuft räcker nog rätt bra också. Låt bli att peta på kretsarna oavsett om det är med fingrarna eller dammsugarmunstycken. Blir det inte kliniskt rent så är det nog ändå bättre att lämna kvar lite damm i så fall än att riskera att ESD tar kål på någon komponent.
Fast om man dammsuger på utsidan lär det nog inte vara någon risk. Kom på i efterhand att det nog var så du hade gjort.

Och om det var damm som orsakade olåt, så är det nog idé att dammsuga insidan också. Dels att få bort det mesta av dammråttorna som har samlats i själva lådan, även om det inte är särskilt viktigt.
Däremot kan det vara god idé att få bort dammet som sitter på processorns kylflänsar. Det dammet hindrar luften från att strömma över kylaren, så att processorn blir varmare än den borde. En varm processor kan ta skada, och datorns prestanda kan sänkas om processorn är mycket varm.
Och jo, ESD är verkligen någonting i dammsugarens munstycke. Luften som strömmar in snabbt i plastmunstycket laddar det med statisk elektricitet. Men det går att dammsuga kylflänsarna utan att det händer något med datorn. På många datorer är det enklast att helt enkelt dammsuga genom fläkten; den kommer att snurra så det visslar om man gör det.
Men man kan också ofta peta bort det värsta dammet ur kylflänsarna, exempelvis med en pensel, och sedan när det ligger fritt är det lätt att suga bort det på lite håll från elektroniken.
Vad man helst inte ska göra är att ta bort kylflänsen för att göra ren den. Den sitter mot processorn med pasta eller annat som ska föra över värmen bättre, och om man plockar bort den måste man ha på ny pasta innan man sätter tillbaka den. Det är inte särskilt lätt, och pastan är rätt dyr och finns inte överallt.
På en del processorkylare kan man ta bort fläkten utan att ta bort själva kylaren, och då blir det lättare att göra rent.
Den del som man kan dammsuga utifrån med framgång är strömaggregatet (PSU), som på tornlådor brukar sitta högst upp baktill (det är där sladden är ansluten). Det kan också bli för varmt och låta illa när det är mycket damm i. Fläkten där är ofta termostatstyrd, och om det är mycket damm jobbar den hårdare och låter mer, samtidigt som temperaturen blir onödigt hög i strömaggregatet.
Och som guraknugen säger; elektroniska komponenter som är känsliga för statisk elektricitet är mindre känsliga när de sitter lödda på sina platser eller monterade (som datorminnen). Elektriciteten i dammsugarens munstycke lär knappast skada dem, men en urladdning från något så stort som en människa kan innehålla mycket mer elektrisk energi, och det ska undvikas. Det är därför man har de där armbanden med en kabel som ansluter en till datorns chassi. Om man bara lägger en hand på datorchassiet, så att man har kroppskontakt med metallen i lådan, då är det inte någon risk för farliga urladdningar. Delarna som är känsliga är främst processorer och minnen som inte är monterade på sina platser. Också instickskorten kan orsaka skada om man inte har laddat ur sig först genom att ta i datorns chassi innan man stoppar i dem.
Jag måste dammsuga inne i datorn rätt ofta. Mycket katthår. Men jag fick höra att det går bra så länge man inte kommer åt något och datorn ska vara avstängt.
Fast jag är absolut ingen datorproffs så jag vet inte om det stämmer.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack för de detaljerade förklaringarna!
Jag har sett tekniker dona med stor försiktighet i datorers inre, så av det förstår man hur viktigt det är att inte peta överallt.
Att attackera PCn med dammsugaren utifrån förefaller i mina ögon ganska riksfritt, särskilt när man har ett smalt munstycke i plast längst ut på en lång slang och inte lägger an munstycket direkt mot chassit. Rätta mig om jag har fel där.
Sedan kan jag tipsa om att damm kan sugas ut framifrån också. Det kom faktiskt ut mer damm via öppningarna där än från baksidan. Jag har tornlåda. Får väl kika lite extra på kylflänsarna.

Det var liksom det där som jag menade med ordet "framgång"; att det blir tydligt resultat av vad man gör. Damm som bara ligger och skräpar gör egentligen ingenting annat än just skräpar. Damm som sitter på delar som behöver kylning däremot, och damm som hindrar luftströmmen till och från fläktarna, det dammet kan påverka datorns funktion och hur mycket det låter om fläktarna. Strömaggregat och processor är de delar som kan påverkas mest av sånt damm. Vissa grafikkort kan också behöva rensas från damm ibland.
Och så klart, damm som kommer in i cd- och dvd-brännare kan ju ställa till så att man inte kan läsa skivorna eller att det inte går att bränna ordentligt.
Många blåser rent inne i datorerna också. Det finns burkar med tryckluft för att rengöra inne i datorn.

Jo, i synenrhet i processorns kylflänsar kan en rejäl blåsning vara det enda rätta. Jag tänkte inte på det, men jag brukar ju själv använda en öronspruta av gummi för att blåsa ur dammet där, samtidigt som jag håller dammsugarens munstycke ganska nåra, så att det damm som befrias åker dit det hör hemma.
Är det inte risk att en massa damm hamnar i lungorna om man blåser bort det? Fast det finns ju munskydd i och för sig.
En sådan här är effektivare än vilken dammsugare som helst. Gäller bara att ha dammsugaren på andra sidan som fångar upp dammet.
Litet tips. Burkar med Tryckluft är enligt mig barnsligt dyrt. En liten burk typ 33-45 cl klassen såg jag för 70 spänn. Lite väl överklass. Har du ingen kompressor eller känner nån som har en (om du inte tar dammsugaren istället då vill säga) så kan du också använda tuben från kolösyremaskinen som dom flesta verkar ha hemma nu för tiden. Plocka bara ut tuben och blås rent. Är ett härligt tryck i den. Men som alltid annars låt inte tuben, slangen vad du än använder ta på grejerna konstiga saker kan hända och vid användning av tryckluft ha inte ett för hårt tryck för nära heller (saker kan flyga ut hehe)

Tryckluft o dyl låter inte seriöst i förening med en PC. Något åt det hållet har jag aldrig sett proffsen ta till. Vi ska väl inte lura folk till att "skjuta mygg med kanon"?
Personligen håller jag fast vid stillsammare metoder för rengöring, när det inte är värre saker än lite damm som ska bort.
Kring detta med ESD (ElektroStatic Discharge)
Jag har jobbat med ESD-frågor och jag kan säga att ni aldrig kan vara nog försiktiga. Värt att veta är att människan inte känner urladdningar som är svagare än 3000-4000V medan en del oskyddad elektronik kan skadas redan vid några tiotals volts. Monterade på kretskort runt ett par 100 volt upp till kanske 1000 volt beroende på typ av komponent. Fortfarande en bra bit under den nivå vi människor börjar känna av urladdningarna.
Problemet är inte de direkta felen att datorn slutar fungera utan att ESD ofta ger upphov till mindre inre skador på kretsarna som förkortar livsländen. Kretsen fortsätter att fungera men kan börja ge upphov till temporära fel beroende på temperatur eller spänningsvariationer.
Den där programhägningen du svär över eller blåskärmen som plötsligt dyker upp skulle kunna vara resultatet av ett latent ESD-fel.
Så alla som är inne och pillar i datorn. Skaffa ett billigt avjordningsarmband som ni kan ansluta till jorblecket i ett jordat uttag medan ni arbetar i datorn. Se också till att ta i metallchassit på datorn innan ni börjar pilla på kretskorten i så ni och dator får samma spänningspotential. Ha gärna kläder av bomull på er också för dessa genererar betydligt mindre statisk elektricitet än ylle och konstfiber.
Ni som damsugar ur datorerna, använd gärna avjordningsarmband och håll i metalldelen på damsugarslangen, och som någon påpekade, försök undvika att beröra kretskorten med munstycket. Speciellt nu på vintern när luften är så torr ökar risken för statisk elektricitet.
Tänk på ESD-risken och lycka till med ev. rengöringar och datormek.
När det där med ESD var något man nyligen kommit på och ville ta itu med var det dock lite hysteri. PÅ ett företag (på vilket jag själv jobbat) flyttade man elektronikkomponenter från vanliga plastpåsar till särskilda ESD-påsar (borde kanske heta anti-ESD-påsar i och för sig). Om nu dem gamla påsen var ”farlig” för komponenten ifråga funderar ju normalt funtat folk förmodligen på om komponenten inte redan är förstörd innan man flyttar den…
Sedan kommer jag ihåg att vår pajas till kvalitetsansvarig (en f.d. misslyckad provare) hade kommit på att när man drar plasten av den rostfria plåten som elektroniken var inkaplad i så fick man ett antal tusen volt på hans ESD-instrument. Mätt på utsidan av apparaten; iIngen kom någonsin på idén att mäta på insidan…
En apparatlåda (så kallat ”svep”) i metall borde ju, tycker förmodligen fler än jag, utgöra en ”Farradays bur” och elektroniken där inne borde ju då vara säker. Men som sagt brydde sig ingen om att mäta huruvida detta var sant eller inte. Istället skulle vi tillämpa diverse tidsödande idéer som någon av cheferna kommit på och som de andra cheferna kunde beundra honom för i deras egen klubb för inbördes beundran. Allt medan montörerna svor över att det var svårt att få ihop tiderna…
#12:
Var hittar man en sån där? Kjell & c/o, såg jag. Men vad heter makapären? :)