Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3594 ggr
t0bias
0

Kan inte logga in - Vista

Tjejens (nya) bärbara har fått fnatt. Helt plötsligt kan man inte logga in. När man startar datorn står det att "den inte kan köra inloggning för användaren", sen kommer man ut till Vista-menyn där man kan klicka på flera olika användare. Men hos vår har vi ju bara en användare…som inte kan köras… så vi kan bara starta om datorn och så kommer samma ruta upp igen…

Just nu har jag lyckats komma in i BIOS:en och därigenom säkerhetskopierar alla filer på datorn…om man måste återställa den…

Nån som vet hur man kan bli inloggad igen? Hur man kringår inloggningen och vad detta beror på. Kan det vara virus eller vara Mr Bill…

guraknugen
0

Antar att man inte kan kringgå inloggningen, för kunde man det vore den ju meningslös. Det skulle väl vara om man kunde logga in på något annat konto med totala rättigheter i så fall.

Men jag vet inte så mycket om Vista, men folk säger ju att det är säkert, och då borde en rimlig gissning vara att det inte går. Om detta stämmer, är väl bara en ominstallation det som återstår, såvida inte någon annan har ett bättre förslag (vilket i och för sig är troligt, då jag själv inte vet ett skit om Vista).

Kaj
0

Ett sätt är att logga in med admin användarkontor. Du bör ha minst ett av dessa bland valen av konto från inloggnings bilden.

När du sedan loggat in kan du gå in på användare och se ifall det blivit något fel med just det användarkonto som du inte kan logga in på.

I värsta fall får du ta bort det kontot och lägga upp det igen. Om du gör det kommer du förlora alla personliga inställningar för användaren men en ny profil kommer att läggas upp.

Om det fungerat tidigare kan du även försöka starta datorn i felsäkert läge. Sedan logga in med adminkontot och göra en restore till en tidigare återställningspunkt. Välj en som du vet att inloggningen fungerade på (T ex ta en med ett datum en tid tillbaka i tiden då du vet att det fungerade.). Därefter kan du försöka logga på igen med det riktiga användarid:et

t0bias
0

Tack Kaj!

Nobelpriset till den som uppfann "restore"-funktionen!!

guraknugen
0

Restore-funktionen behövde jag bara förr i tiden, när jag använde Windows. Nu, när jag bytt till annat, känns den lite onödig, minst sagt…

Bogey
0

#4 Du kan ju alltid provocera och tala om vad du bytt till ;-) Jag kan gissa på 2 tänkbara alternativ varav ett använder jag själv.

guraknugen
0

Nej, det ser jag väl ingen anledning till, direkt. Dels framgår det i andra trådar, så om någon verkligen vill veta så är det bara att leta. Dels för att det visserligen är kul att provocera, men samtidigt kan man ju inte göra det i VARJE tråd… Här finns, vad jag sett, nästan bara Windowsfolk ändå och de skiter väl förmodligen fullständigt i vad vi få andra använder. Men undantag finns ju alltid.