Datorn iFokus

Datorn

Etikettfildelning
Läst 1577 ggr
Enriks
0

Fildelning och hastigheter

En annan i hushållet laddar ner barnfilmer via fildelning så man ska dela ut också, det verkar inte gå så fort, vilka sajter är bäst och hur snabbt bredband bör man ha?  

Nu har vi över 1 Mbits uppströms men som mest 5,5 ner emot utlovade 20. Det kan väl knappast bero på mina kablar då upp går rätt?

Zpookey
0

Det är olagligt att ladda ner film så då gör det ju inget att du har dålig hastighet.

Du bör klara dig med bredband på 400-500 Mbit.
Du kanske ska nysta upp dina skarvar och ringa supporten på TDC istället.

Enriks
0

Du menar 0,4/400kbit

Det laddas ner gammalt tecknat till det lilla barnet.

Det var just frågan, om det funkar snabbare än det ska med mina kablar upp, kan det knappast bero på dem att det går långsamt ner. Tror någon det ska jag ställa en bärbar vid jacket.

Vi har visst inget förstajack heller som jag hade i förra huset med tråd till nästa jack, här har dom splittat på vinden och ner. Men bara fruns bärbara telefon finns på ett annat jack.

Support är ofta inte något att ringa till, mer än det som finns på nätet.

Kaj
0

Pröva först din hastighet genom TPTest

Då får du reda på vad dina upp/nedströms hastigheter verkligen är

Att du har 5,5 nedströms är rätt bra faktiskt. Det kan ju vara så att den du laddar ner från inte klarar mer än så. I ditt fall t ex skulle någon som tankar från dig aldrig kunna komma upp i mer än 1 mbit eftersom det är det du har uppströms.

[slo]
0

#2 så att det är gamla tecknade barnfilmer gör det helt plötsligt lagligt…?

Du borde se till att koppla om telefonjacken så du får ett första jack som adsl-modemet är kopplat till. Testa ring Telias support och säg att du inte har något första jack och se vad du får för hjälp ;)

modmaker
0

A-ha, där kröp det fram lite ny information - du har alltså en parallellkoppling på vinden på den inkommande ledningen? Skulle rek att ta hem en teletekniker (boka via TDC) och fixa till. Kostar troligen nån tusenlapp, men med tanke på vad du själv lagt ner i tid (tid=pengar, som bekant) på att få ordning på bredbandet skulle jag säga att det är väl investerade pengar.

För att inte tala om den glädje det skänker det lilla barnet att dess föräldrar åter obehindrat kan ägna sig åt kriminella aktiviteter. Sådan glädje kan inte värderas i pengar - möjligen i dagsböter.
Flört

Enriks
0

TPTtestprotokoll har jag redan visat i en annan tråd. Då Uppströms ger 1,1 Mbits kan det inte vara fel på ledningarna, ner blir det nog inte mer än så här med luftledningar på vägen som påstås vara ett problem. Det duger åt oss om DSL bara funkar.

"När du beställer TDC Bredband presenterar vi en uppskattning av den högsta hastigheten du kan få. Den ser du sedan på Mina Sidor. Denna uppskattning är teoretisk och den verkliga hastigheten kan därför avvika både uppåt och nedåt. Notera att denna uppskattning gäller s.k. "uppsynkad hastighet" och att den hastighet som ett TP-test visar alltid blir något lägre."

Något lägre?

Jag varnade frun och hon vet vad hon gör, laddar ner Bittorent från utlandet, verkar vara folk med telemodem och tiotals kbits hastighet.

Reagerar bara emot utlovat 20 som blev 25% av det och vet att man brukar luras om höga hastigheter, vi kan nog lika gärna betala för 8.

Vi har planer på ett helt nytt nät i huset för tele TV och bredband av installatör som lägger allt i en kabel, pga kommande digitalTV så vi ska ha en Antennbox på vägen ner. Eller så gör vi ett själva, frun är inte så dum och jag kan skruva om jag har tid. Lyckades få ihop ISDN så allt fungerade med 4 telefoner till i förra huset.

modmaker
0

Man luras inte om höga hastigheter. Men tekniska förutsättningar varierar med ADSL, så man friskriver sig. En del info finns hos Konsumenternas Tele- och Internetbyrå.

Enriks
0

De fick vårt nummer före en offert och utlovade 20 emot de 28 vi betalar för, vi är nöjda men vill betala för det vi får. Så här står det på "Min sida" där:
Här nedan hittar du viktig information om ditt bredband.

BREDBAND

Tjänst

TDC Bredband 28

Pris

149.00 kr/mån

Uppskattad hastighet

20 Mbit/s

modmaker
0

Jo, men nu använder ju du "smart koppling" och jag tror TDC har gjort sin uppskattning räknat på om bredbandet är installerat som i deras bruksanvisning.

Det där med grej på vinden tror jag inte heller det står nåt om i bruksanvisningen att man ska ha.

Enriks
0

Men det fungerar bättre än utlovat upp, nu ska jag testa en bärbar utan skarvar. Själv är jag nöjd med 1 Mbits ner eller mindre, min kriminella fru vill ha mer även av det.

modmaker
0

Du menar att upp och ner går på olika ledningar? Eller att bara för att det funkar åt ena hållet så ska det funka åt andra hållet med?

Du vet 1Mbit uppströms är ca (jag gör en skattning här) 20 ggr färre data än 20Mbit nedströms. Lite slarvigt kan man uttrycka det som att det är 20 gånger mer känsligt nedströms än uppströms.

Hört nåt av supporten än?

Zpookey
0

Modmaker….ge upp….Enriks är en mupp som inte har något bättre för sig än att ljuga ihop problem.
De felen som han säger att han har kan ingen människa med lite hjärna ha. Och anledningen till att inte hans support hör av sig är för att de ligger dubbelvikta av skratt.

Enriks
0

Tptest visar detta och bör inte bero på kablarna att upp är perfekt men inte ner, det får de svara för vid debitering så vi ändrar nog till lägre fart. Jag har provat utan skarvar med en bärbar vid jacket, det blev max 7,6. Zpookey gör rätt för sitt namn och är ett flejmande spöke med fritidsproblem, när vi andra vet att det finns mkt klagan om att det utlovas fel hastigheter. Såna typer finns det på nästan varje sajt, folk utan eget liv. Supporten svarar alltid men det tar tid, har man bråttom får man ringa, vet normalt folk kan man läsa på nätet

modmaker
0

13: Japp, fast bör och gör är två olika saker. Jag håller fortfarande mina €0,02 på sladd-å-propp tills motsatsen är bevisad. Vad sa TDCs support?

Enriks
0

Möjligen det som är på vinden för jag provade direkt i ett jack i köket med en kort sladd, då ökade hastigheten lite.

TDC svarade på tel att de inte hittade felanmälan och flera mejl att de regat anmälan och svar kommer snarast. Annars ringer jag senare, för det är inget akut innan de vill ha pengar. DSL fungerar när jag arbetar, som det gjort idag. Lite nya knep att komma ihåg, förut kunde man stänga av modemet bara men nu behöver nätverket kopplas ner först, när datorn ska vila eller någon ringer på en telefon utan splitt.